Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
18 besök senaste veckan (71917 totalt)
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Då var det dags för en tråd om min senaste bil

-:|Info om bilen|:-
Det är en Toyota Supra av årsmodell 1989. Den har 7MGTE motorn som är en rak sexa på 3l med 24 ventiler och
en Toyota CT-26 turbo.
Jag köpte den egentligen för att använda motor, drivlina och hjulupphängning i ett annat tilltänkt projekt,
men jag blev kär i supran när jag körde den till garaget och skicket var inte så dåligt som jag trodde.
Jag är ägare #17 (!!!!!!) :o men den har varit avställd i många år och har blivit kör i snitt 1000mil/ägare.
Några skavanker finns ju, men det får man nog räkna med.
Hittade en hel del kvitton i bilen där det går att läsa att den har varit inne för reparation av rost i
skärmkanter bak, topplockspackningen har blivit bytt (ett fel från toyota på dessa, fel spec. på topplocks
bultarna) och bromsrören har blivit bytta.

Den här supran blir det 3e projektet i ordningen och lustigt nog så har det en ny bil var 3e år.

-:|om mig och mina erfarenheter|:-
Jag har alltså hunnit samla på mig lite erfarenhet under åren.
Den första bilen räddade jag från skroten och det var starten på mitt bil intresse.
Den är inte trimmad något, men den är väldigt rolig att köra med sina 95 framhjuls hästar.
Det är en mazda 626 coupé från 1984 men en 2l 8v motor med förgasare.

Den andra är också en 626, fast generationen efter och då med 5dr istället.
Den har blivit turbo konverterad, använder MS2 PCB v3.0, eget extraktor grenrör.
Väghållningen har blivit uppgraderad med några extra stag, poly bussningar, grövre krängningshämmare och
den har koni sport dämpare med H&R fjädrar. Denna kommer jag att köra med, medan supran står på
pallbockar. Den kommer också att få en tråd här på rejsa.

Jag studerar på KTH och går mitt 5e år totalt, men mitt andra år på maskinteknik. Jag har alltså börjat om
med en utbildning som passar mitt största intresse bättre. Under läsåret 2007-2008 var jag medlem
i KTH Racing där vi designar, konstruerar och tillverkar en formel student bil. Jag var då ansvarig för
motorstyrningen men det var ingen dans på några rosor då vi hade valt VEMS v3.3.
För det här läsåret är jag ansvarig för motor och elektronik grupperna, får se hur det går.

-:|Mina mål med supran|:-
Nu är alltså målet att kunna ta mina tidigare erfarenheter och göra något vettigt av supran.
Den kommer att gå på gatan och banan. Den får vara lite stötig osv. på gatan för det är ändå på banan den
kommer att få släppas lös på riktigt.
Då någon motor plockas isär är tanken att mäta upp allt så att jag kan sätta ihop en GT-POWER modell av den.
Hjulupphängningarna ska också mätas upp för att se hur dom rör sig vid körning.
Alla simuleringar görs för att optimera bilen så mycket som möjligt efter mina behov.



Kostnader och pallbockstid är alltid en eving balansgång och därför har jag försökt att dela upp
alla uppgraderingar i steg. Nu saknas det säkert en massa delar, men dom hittar nog snart sina platser i
listorna.

-:|Planer - Steg 1|:-


    Chassie Steg 1
  • Byta ut alla bussningar mot polyrethan bussningar
  • Montera solida alu. bussningar i bakvagns bryggan
  • Förstärka bakvagns bryggan
  • Blästra/slipa och lacka om hjulupphängning bak
  • Blästra/slipa och lacka om hjulupphängning fram
  • Montera XYZ/K-SPORT/D2 "coilovers"

    Kaross Steg 1
  • Ta bort alla asfaltsmattor
  • Kapa bort och svetsa igen den rost som finns
  • Intermittens svetsa större delen av karossen (20mm svets, 30mm paus...)

    Exteriört
  • Ta bort antennen och lägga igen hålet
  • Montera annan stötfångare fram för att få öppningar för bromskylning
  • Polera/lacka om de delar som behöver det för att få till en lack som ser hyffsad ut
  • Lackera midjelisterna i bilens färg
  • Lackera frontläppen i bilens färg
  • Tona om bakrutan samt de bakre sidorutorna

    Interiört
  • Montera mätare för att hålla bättre koll på motorn
  • Montera lämpliga sitta-still stolar

    Motor och drivlina Steg 1
  • Enkel service (stift, slangar, remmar, kablar, filter och vätskor...)
  • Byta ut samtliga bränslerör
  • Bygga om till termostat styrt oljesystem med bl.a. större oljekylare
  • byta ventilkåpspackningar
  • Bygga nytt avgassystem från turbo, 3"
  • Bygga nya tryckrör, 2,5"
  • Montera en oljefälla för vevhusventilationen

    Bromsar Steg 1
  • Renovera samtliga broms ok
  • Stålomspunna bromsslangar

    Ljud
  • Högtalar enhet som sitter där baksätet en gång var, ska vara enkelt att bulta i och ur
  • Huvudenhet på orginal plats eller någon annanstans i instrumentpanelen


-:|Planer - Steg 2|:-

    Chassie Steg 2
  • Mäta upp köpta bussningar för att kunna tillverka egna i lämpligt material
  • Mäta upp bakvagn och framvagn för simulering & beräkning
  • Tillvera nya stag till fram- och bakvagn om simulering visar att det behövs för lämplig geometri
  • Montera bättre "coilovers" när behov finns

    Kaross Steg 2
  • Montera bur

    Motor och drivlina Steg 2
  • Installera Megasquirt 2
  • Montera en trigger för vevaxeln
  • Montera en Innovate LC-1 bredbandslambda


-:|Planer - Steg 3|:-

    Motor och drivlina Steg 3
  • Montera en ställbar bränsletrycksregulator
  • Montera en större bränslepump
  • Montera större spridare
  • Montera stålomspunnen kopplingsslang
  • Renovera växellådan



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
2008
2008-11-27 - Köp av bil
2008-11-29 - Bättre bilder på bilen
2008-12-09 - Började kolla på vad det är för något jag har köpt
2008-12-28 - Garageplatsen förbereds
2008-12-29 - Supran kom på plats och arbetet började
2008-12-30 - Tog nya bilder och vissa lampor fixades i garaget

2009
2009-01-03 - Uppallad och mer rensad än sist
2009-01-12 - Plockade ner bakvagnen
2009-01-15 - Började rensa bakvagnen och hittade mer rost
2009-01-16 - Plockade ner tanken
2009-01-17 - Kapat bort rost från höger hjulhus bak
2009-01-18 - Börjat svetsa i höger hjulhus bak
2009-01-20 - Fortsatte med svetsarbetet i höger hjulhus bak
2009-01-24 - Höger hjulhus är rent från underredsmassa
2009-01-27 - Har börjat ta bort underredsmassa i vänster hjulhus bak
2009-01-29 - Svetsade fast muttrarna för diffen och rensade mer i hjlhuset vänster bak
2009-01-30 - Bruksbilen volvo 850 slängde in sin ena drivknut som en käpp i hjulet för det här projektet
2009-02-02 - Svetsat igen lite hål
2009-02-14 - Hittade mer rost och tog bort bränsleledningarna samt bromsledningarna
2009-02-16 - Hur jag använder datorn som hjälp i projektet
2009-02-20 - Börjat fräsa en fläns till turbon
2009-02-21 - Nu har jag äntligen satt tänderna i den högra skärmkanten bak
2009-03-02 - Införskaffat aluminium och påbörjat bussningar
2009-03-03 - Fortsatte med svarvningen av bussningar
2009-03-05 - Svarvarbetet fortsätter
2009-03-06 - Börjat svarva bussningarna till bakvagnen
2009-03-07 - Svetsat en stor del av skärmkanten höger bak

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Spännande, detta är mao N/A versionen av Mk3an?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
var lite otydlig om det, ska fixa det.
Det är alltså 7mgte motorn dvs den turboladdade modellen

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2008-11-27|:-
Hej,
detta var dagen då jag köpte bilen.
Supran kördes direkt från säljaren till garaget.
Då var fortfarande tanken att jag skulle använda grjejerna i ett annat projekt, men jag började
tveka mer och mer desto längre jag körde den.
Framdämparna var slut så alla tillfällen var den inte lika rolig att köra, men över lag väldigt härlig.
Första gången jag hörde motorn starta reste sig håren i nacken :P

Bilder:

Annonsbilden


Passade på att ta några bilder vid tankning osv.





_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Ahh hade inte denna bil en 1jz eller kom den 1990?

Bilen ser riktigt fin ut btw!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
robber skrev:
Ahh hade inte denna bil en 1jz eller kom den 1990?

Bilen ser riktigt fin ut btw!

Jag har för mig att den motorn bara fanns i japan sålda mk3'or.

MK3'an delas upp i 2 halvor, "pre-89" och "89+", jag har alltså den senare och då har jag 2 extra små stag i bakvagnen och sen några visuella grejer som lister m.m.

Tack, dock lurar kameran tittaren en aning, men relativt fräsh är den ändå

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2008-11-29|:-
Hej igen,
nu har jag tagit lite nyare bilder på bilen.
Förra gången använde jag min trogna projektkamera (Sony DSC-P72) som jag har tag 7475 bilder med
och fler ska det bli.
Den här gången använde jag min systemkamera (kamera intresset verkar komma på köpet med bilintresset)
som är en Canon EOS 350D.
Jag använder mig av pixbox.se för att få upp bilderna på internet.
Jag valde deras tjänst för att den är gratis och det är smidig hantering av album, där ett album
motsvarar en uppdatering, men nackdelen är att bilderna presenteras i 640x480.

I dag gjorde jag även min första "burn-out" vilket var bra mycket enklare än vad jag hade trott :P

Bilder:

Interiör












Exteriör














Motor











_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Som sagt, ska bli riktigt trevligt och se utvecklingen på det här projektet. Skönt med lite aktivitet i garaget, ja då självklart förutom Martin för han är ju helt galen, men det ger ju lite mer sug och inspiration att försöka bli klar själv!

_________________
Anton Kindblad
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Härligt att du ser det så Anton
haha ja han är lite speciell, fast på ett mycket bra sätt.

Jag är väldigt nyfiken på att se vad det blir av din RX-7'a.
Visst skulle du skaffa en till för att ha något att åka i? Då måste du bjuda på en åktur :P

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



AKTA DIG!

Brukar bli supralik när Anton är i närheten.
Kommer ihåg sist en mk3 stod i närheten av rx7an

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
haha nu får du förklara?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2008-12-09|:-

Dags för en riktig uppdatering.

Läste ut felkoderna för ABS'en i dag och fick #32 och #34 som betyder:
32: Left front wheel speed sensor signal malfunction
34: open circuit in front speed sensor

Så där har jag lite att felsöka. Om ni har några tips på hur man hanterar den här typen av problem
är det bara att skrika till.

Jag har även pyspunka på vänster hjul fram så det ska lämnas in för reparation så att jag iaf
har något att rulla bilen på då det behövs.

Jag hade problem med att öppna bagageluckan vilket även föregående ägare hade, men här om dagen lyckades jag.
Det var "bara" att trycka in låset

I bagaget saknades reservhjulet, men jag hittade istället onödigt många hjulmuttrar var av många var
låsmuttrar. Hittade även startkablar, org. domkraft och org. verktygen.

Med i köpet var även den sköld som sitter under motorn så den ligger nu i bagaget istället för i baksätet.

Bromsvätske nivån är nere på låg, men hela systemet ska ändå plockas isär och jag misstänker att
om det finns någon läcka så blir den fixad.
Det blir stålomspunna slangar till bromsarna, men finns det någon riktig anledning till att köpa färdiga?
jämfört med att låta hydroscand pressa dom åt mig?

Hittade lite olja runt tändstiften vilket nog är orsaken till att den misständer lite.
oljan är troligtvis där pga. dåliga packningar till ventilkåporna, vilket verkar vara vanligt.

Nu har bilen stått utomhus ett tag (inne i garage hos förra ägaren) så när jag satte mig i förarsätet
kände jag något vått och då jag inte har bytt kön måste det vara tätningslisten till targan som läcker lite.
En titt uppåt bekräftade detta.

Då det här är min första bakhjulsdrivna bil behöver jag alla tips ni kan komma på för att få den trevlig
på banan. Tack på förhand.

Bilder:

En bild som visar att jag nu kan öppna luckan


Hjulmuttrarna som jag hittade


Hittade lite rost


Ny, ingick i köpet


VF utan luft


Här läcker targan



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag hade en vit en gång i tiden, din tråd väcker minnen. Minns att jag åkte och tittade på många olika exemplar bl.a. ett i Mälardalen som stått i garage. Ägaren körde ner till Frankrike en gång per år, det var allt. Tror den hade gått 1.200 mil, då låg de flesta andra kring 8.000 mil har jag för mig.

Topplocket är en klassiker.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



eraezer skrev:
haha nu får du förklara?


Skoja bara Det var bara en lat Suprameck i förra garaget som hade en mk3 som bara stod i lådor. Var inte mycket bättre jag heller så ska egentligen inte säga något men men

Lycka till, kanske springer på varandra.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Erik B:
kul Min har åkt runt i landet en del då ägarna verkar ha funnits lite här och där. Så den har ca 17xxxmil på mätaren, men den tuffar på rätt bra ändå trotts en vakuum läcka. En ordentlig renovering och uppgradering av motorn lär få den att spinna som bättre än ny sen

robber:
hehe misstänkte det
ja i lådor gör inget projekt/bil någon nytta

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2008-12-28|:-

Nu är det nära, snart kommer supran in i garaget
Det är f.ö. min första garage plats någonsin, så nu är det slut på att låta vädret styra hur och
när jag kan mecka Så nu är jag en stolt medlem av "pokemon garaget".

I garaget har vi börjat bygga loft över platserna för att få mer förvaringsutrymme.
Belysningen ska rättas till också.



Bilder:

Ute i kylan och väntar på att få komma in i värmen










Min mazda 626 (GC) finns dock ute på gården och håller den sällskap


Min egna garage plats

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2008-12-29|:-

I dag fick supran komma in i värmen men det kändes nog ändå bäst för mig
Det gick dock inte att bara köra in den, behövde hissa upp bakvagnen och knuffa in den.

Så fort supran stod på sin plats började jag jobba med den.

Batterierna i kameran var tyvärr slut så det fick bli dåliga bilder med mobilen istället.


Bilder:

Nu är den äntligen inne i garaget och redo att förvandlas till det monster den är tänkt att vara




Kabeln för el-uttaget inne i bilen har legat mot downpipen...fint


Översikt över motorutrymmet


Det fanns en uppgradering iaf, ett stort K&N filter


Arbetet har påbörjats


Tog bort all inredning bakom stolarna och tog bort asfalts mattorna




Tog bort sidorna till vingen och antennmotorn

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2008-12-30|:-

Behövde hjälpa en kompis idag med hans avgassystem medan han pillade på lamporna i garaget.
Men jag tog lite bättre bilder på vad som gjorde senast.


Bilder:










_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2009-01-03|:-

Lite mer arbete har gjorts.

Supran är nu uppe på pallbockar och hjulen är av. Nästan all inredning är ur och detsamma
gäller asfaltsmattorna.


Bilder:

Det mesta av inredningen är ur bilen




Supran är upp pallad och hjulen är avmonterade




Underredet


Höger hjulhus bak


Rosten som jag har hittat.... höger bak




... vänster bak




Någon sensor på termostathuset som har en trasig vakuum anslutning

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
18 besök senaste veckan (71917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande