Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa 2.0 16V
1, 2   >>
10717 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Bilen byggdes från en lagom rostig corsa
Bygget startades september -01 och stog färdigt augusti -02.
Vinterns modifieringar innefattar bla SFRo besiktning samt ev montering av diffbroms om pengarna räcker till?

Motor: 2.0 16V C20XE från kadett GSI -88 150hk, öppet luftfilter KN, hemgjuten luftbox samt modifierat gasspjäll, 2.5" avgassystem.

Chassi: Gula koni stötdämpare med öhlins fjädrar och ombyggd till coilover i bak, aluminiumtopplagringar fram, hemsvarvade bussningar i Delrin istället för orginal gummibussningar, boxade bärarmar fram.

Bromsar: SAAB 900 -95 286mm ventilerad fram, vectra skivbromsar solida bak, stålomspunna bromsslangar och castrol SRF bromsvätska, orginalbelägg fram + bak (har hållt 2säsonger).

Kaross: Rostlagning och åter rostlagning, breddade skärmar runt om, scoop i huv, -91 stötfångare fram+ bak, GSI bakvinge, vitablinkers, slätbagagelucka, aludörrsidor, OMP pedaler, 2ekrad moccarat med extra offset, sparco stolar och 5p bälten, GUSS bur (rally Ekonomi + extra stag).

Mer info och byggbilder på www.corsa.webb.se

Lite bilder:







_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wärhner skrev:
, boxade bärarmar fram.


Vad betyder boxade i sammanhanget? (någon sorts lådkonstruktion?)

_________________
Pär Hylander
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Wärhner skrev:
, boxade bärarmar fram.


Vad betyder boxade i sammanhanget? (någon sorts lådkonstruktion?)


Bärarmarna fram är av u-balks typ därför har jag svetat dit ett plattjärn undertill för att förstärka dess konstruktion.




Dålig bild efter avåkning!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



En fråga till: Fanns det 16V maskin orginal i corsorna så SBP kan hålla sig lugna eller besiktigar du i Flen?
Anledningen till att jag frågar är naturligtvis för att det inte är helt smidigt att få igenom Golf ettorna med 16V-maskiner...Allt går lösa med det är varken lätt eller billigt.

Väldigt jysst bilbygge!!!

_________________
/Calle
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag gillar Peters bygge skarpt. thumbs up thumbs up
Man blir på bra humör bara man ser bilen. Undrar om det är färgen som gör det?

_________________

Rice and shine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Carl Elwing skrev:
En fråga till: Fanns det 16V maskin orginal i corsorna så SBP kan hålla sig lugna eller besiktigar du i Flen?
Anledningen till att jag frågar är naturligtvis för att det inte är helt smidigt att få igenom Golf ettorna med 16V-maskiner...Allt går lösa med det är varken lätt eller billigt.



Jag är inte helt säker men såvitt jag vet fanns inte Corsa med 16v-motor. Men strategin är samma för Corsa 16v som för Golf 1 16v, byt motor, låda och bromssystem, så kan man regga som ombyggt fordon med max 15 kW/100 kg tjänstevikt. Speciellt krångligt är det inte, och kostnaden stannar på cirka 4500:-

En förutsättning för att det ska vara billigt och enkelt är dock att bilen är av årsmodell 1988 eller äldre, och att motorn man sätter i har katalysator.

Corsans färg är så rätt, bilar med den färgen går fort ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Precis som Gustav skrev så är det tänkt att corsan skall besiktigas som ombyggt fordon då corsa A 83-91 aldrig har funnits med 2.0 16V.
Min corsa är en -85 och motorn är en -88 eller -89 kat motor.

Det som måste fixas innan bes är att montera dit katalysatorn, kolkanistern och orginalbältena.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



okej, det låter ju inte så farligt, fick för mig det var mycket dyrare och krav på intyg från kors och tvärs.
Tack för svaren!

Åter till Peters fina racer...

_________________
/Calle
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
I helgen fick motorn en släng av Jägermeister

Dvs kamremskåpan samt ventilkåpa har numera samma trevliga kulör som resten av bilen istället för den gula nyansen som motorn hade då jag köpte den
Bilen fick f.ö en välbehövlig polering samt vax (första gången sedan lack)

Måste väl sänka varvtiderna avsevärt

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Ja det borde väl göra en 3-4 hästar på bakhjulen...
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



har du någon koll på vad den väger??
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
bert skrev:
har du någon koll på vad den väger??


Jag vägde den på lastbilsvågen i hjulstakorset i somras, då visade den 920kg med mig i (65kg), 1st reservhjul och kvarts tank.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Wärhner skrev:
bert skrev:
har du någon koll på vad den väger??


Jag vägde den på lastbilsvågen i hjulstakorset i somras, då visade den 920kg med mig i (65kg), 1st reservhjul och kvarts tank.


vägde min med på lastbilsvåg och den vägde 900kg med mig(75kg)och fulltank utan reservhjul
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Trevliga "små" bilar det där.

Kommer förhoppningsvis att tampas lite med dig på banan nästa år.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Peter: En sak till att fixa innan besiktning ar att original luftfilter måste på plats (ingår i komponentkontrollen)

Jag funderade på boxningen av bärarmarna, vet eller tror du att bärarmarna flexar märkbart under påfrestning? Jag gissar att bussningarna och karossens vekhet i infästningarna är betydligt allvarligare och alltså borde prioriteras högre.

Corsan klär verkligen i "Kon-orange" thumbs up

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Peter: En sak till att fixa innan besiktning ar att original luftfilter måste på plats (ingår i komponentkontrollen)

Jag funderade på boxningen av bärarmarna, vet eller tror du att bärarmarna flexar märkbart under påfrestning? Jag gissar att bussningarna och karossens vekhet i infästningarna är betydligt allvarligare och alltså borde prioriteras högre.

Corsan klär verkligen i "Kon-orange" thumbs up


Tack för tipset! thumbs up

Jo bärarmarna flexar nog inte speciellt mycket orginal, men passade på att förstärka dessa då jag ändå hade dessa loss då jag svarvade nya dussningar i Delrin (nylon liktnande material).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



ser ju mycket bra ut de där Peter!

tror nästan du måste komma på besök i vårt R5 garage
Så jag o Millbro kan få lite tipps

hör av dig peter om du e sugen... vi e där var o varannan dag/kväll

//Emil 0736939803

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Jiiiiiihaaaa!!!

idag blev jag klar för inför säsongen, tvättade av vinterdammet och tog en liten sväng utanför garaget

Nu skall det bara ordnas med SFRo bes och reg bes.

Corsa = ready to race

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Så du kommer få den gatlaglig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Wärhner skrev:
Jiiiiiihaaaa!!!

idag blev jag klar för inför säsongen, tvättade av vinterdammet och tog en liten sväng utanför garaget

Nu skall det bara ordnas med SFRo bes och reg bes.

Corsa = ready to race

/Peter


Grattis Peter! Sen är det bara att låta projektet verkligen spåra ur...
Ses på Elmia imorgon du så får vi se om jag kan visa upp något kul med...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Så du kommer få den gatlaglig


Jepp, det är tanken.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa 2.0 16V
1, 2   >>
10717 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande