Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fälgars vikt
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5225 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fälgars vikt

osäker på om vi haft den här eminenta siten i någon tråd tidgare. Om så är fallet så, en gång till skadar inte :-)

http://www.wheelweights.net/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Det här är helt otroligt, jag fick precis länken till den siten av en kollega och skulle posta den här och då har Magnus precis postat den.
Life is weird !

// Mats
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jaha den sidan bekräftade den "gamla" fälgsidans vikt på mina fälgar

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Det var ingen kul läsning för mig heller... [censur] vad dom vägde de rackans Audifäljarna!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931




_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383



Jag kopierade ut 15x7-fälgarna ur listan och la till vikterna i kg, dels för att det är "min" dimension, dels för att den verkar vara rätt vanlig för banåka...

Listan omfattar 100 st fälgar.
Lättaste fälgen (Enkei RP-F1) väger 4,1 kg.
Mina OZ Superleggera kommer på delad 15:e plats med sina 5,0 kg thumbs up
Mina Borbet Type E kommer på en inte lika smickrande delad 67:e plats

Något förvånande är att M3s (E30) fälgar väger hela 7,3 kg och därmed hamnar på plats 51; å andra sidan är M3 tillsammans med Golf GTI de enda bilarna som nämns. Golfens fälgar (BBS) väger 6,0 kg och hamnar då på plats 30.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Både M3:an och Golfen är ju gatbilar som massproducerats mer eller mindre så det blir ju lite missvisande. I stort samma fälg tror jag... Eller vänta! Golfen hade väl tredelade BBS på ngn modell... Sen skilljer det ju i ET mellan dom så där ligger nog en del av viktskillnaden. Men kanske inte 1,3 kg på samma storlek. Går för tredelat på Golfen.

Dedär Enkeifälgarna har jag för mig såg riktigt trevliga ut oxå...
Vill ha!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



M3E30's orginal-fälgar är väl samma som sitter orginal på 318is fast med 5 bult och 16", eller har jag drömt detta?

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Andreas Lidström skrev:
Eller vänta! Golfen hade väl tredelade BBS på ngn modell... Sen skilljer det ju i ET mellan dom så där ligger nog en del av viktskillnaden. Men kanske inte 1,3 kg på samma storlek. Går för tredelat på Golfen.


Jag tror faktiskt att det bara var tvådelade på Golfen. (På G60:n)
Fast på mk2 Limited så kanske det var 3-delade. (70 ex)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Ando skrev:
M3E30's orginal-fälgar är väl samma som sitter orginal på 318is fast med 5 bult och 16", eller har jag drömt detta?


M3 E30`s originalhjul är 15". Dessa hjul är samma som till 318is förutom 5-bult.
Sen fanns det 16" som tillval och dessa 16" var standard på M3 SE.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nisse Classon skrev:
Andreas Lidström skrev:
Eller vänta! Golfen hade väl tredelade BBS på ngn modell... Sen skilljer det ju i ET mellan dom så där ligger nog en del av viktskillnaden. Men kanske inte 1,3 kg på samma storlek. Går för tredelat på Golfen.


Jag tror faktiskt att det bara var tvådelade på Golfen. (På G60:n)
Fast på mk2 Limited så kanske det var 3-delade. (70 ex)


ok, det var lite mer Golfhistoria än vad jag kunde...
Men delade BBS iaf på G60. Vad duktig jag är!

E30-hjulen är ju dock allmänbildnign. Ellehur...

Fast 318is har 14" BBS original, medans de andra E30 med M-technichjul hade 15". 15" var tillval till 318is.

Fast alla dessa 14, 15 och 16 tum är baserade på samma fälg. Dock tycker jag det är ganska stor skillnad på dom...fast jag är ju skadad! Tex är 16" på M3:an otroligt mkt snyggare än 15". Fast de flesta inte ens ser skillnaden. (Vi pratar alltså fortfarande enbart BBS/M-tech originalhjul.)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



Andreas Lidström skrev:
...fast jag är ju skadad!

Jag kan inte annat än hålla med
okej, jag vet ju hur mina fälgar ser ut, men om det nu är så _stor_ skillnad på 14", 15" och 16" så får du visa lite bilder. Jag har 15" btw.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



318is E30 hade 14 tum plåtfälgar i original...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



Sörpan skrev:
318is E30 hade 14 tum plåtfälgar i original...

Nu får ni sluta, hela min värld raseras
Så, det fanns både 14" och 15" alu-fälgar som tillval?
Djungel med bilar...

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Kolla i regbeviset så står det var det är för storlek på däck och fälg som är skrivet där. På min 325 ska det iaf vara 205/55 15. Men där emot där emot 323an är det bara vara 195/60 14. så 325orna var det iaf 15 tum orginal för e30. Men sen kan ju köparna valt nå helt annat de vet man inte.

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Teres skrev:
Kolla i regbeviset så står det var det är för storlek på däck och fälg som är skrivet där. På min 325 ska det iaf vara 205/55 15. Men där emot där emot 323an är det bara vara 195/60 14. så 325orna var det iaf 15 tum orginal för e30. Men sen kan ju köparna valt nå helt annat de vet man inte.


325 E30 hade 195/60-14 på lättmetallfälgar som standard. 15 tum var tillval...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

Sörpan skrev:
Teres skrev:
Kolla i regbeviset så står det var det är för storlek på däck och fälg som är skrivet där. På min 325 ska det iaf vara 205/55 15. Men där emot där emot 323an är det bara vara 195/60 14. så 325orna var det iaf 15 tum orginal för e30. Men sen kan ju köparna valt nå helt annat de vet man inte.


325 E30 hade 195/60-14 på lättmetallfälgar som standard. 15 tum var tillval...


Jag tror till och med att det var 195/65-14 som var standard...

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Här står man i skamvrån som köpare av 10.2 kg Compomotive Mo 1781. Förutom att jag tycker de är snygga, så föll jag för hållbarhetsargumentet. Det är värt lite sämre vägegenskaper att kunna dunka över lite kerbs utan att ekipaget blir satt ur spel och att man blir förhindrad att åka hem.

Men i tex en kalkyl över ett eller flera långlopp eller en serie, för att ta en race-situation, vad är egentligen snabbast i medel, en tung och stadig fälg eller en lätt fälg som bucklar sig för minsta ovana belastning? (Svar: magnesiumfälg iofs, men för dödliga plånböcker, menar jag).

Nu råkar Mo ha blivit gatfälgar för tillfället och jag kör med estetiskt vidriga och tunga MM Spider-fälgar på bana, men resonemanget borde duga ändå.

Hade jag fått tag i 7.5-8" OZ Superleggera som gick utanpå mina frambromsar, hade det kanske blivit såna, men jag vill gärna rättfärdiga mitt "val" på andra grunder också!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13318



Pär: vilken dimension är det då?
vill minnas att vissa corvette C5or hade magnesiumfälgar som vägde 19 lbs = 8.5kg styck (18x10")

inbillar mig att detta är skapligt lätt för sådana fälgar... är de det?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Anders Jeppsson skrev:
Pär: vilken dimension är det då?.....
17 x 8".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Pär Hansson skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Pär: vilken dimension är det då?.....
17 x 8".


Mina Compomotive är också 8x17 så då vet jag vad de väger...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Däck för banåka
Fälgars vikt
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande