Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1531 besök totalt |
Oljetempmätare - tillämpad elteknik???
Hejsan allihop! Jag har lite planer för det kommande julpysslet. Bl.a. Transplantera oljetempmätaren från Golfen till Porschen (om jag löser det ![]() Jag har plockat ut mätaren och undrar nu hur jag skall koppla den??? Det rör sig om en analog mätare som sitter i mittkonsolen (jag tror det finns liknande i Golf II), det finns ingen märkning på den (förutom made in Taiwan). Mätaren var inte inkopplad i min Golf I så jag har inte något att gå efter. Det finns inga stift för inkoppling på mätarhuset förutom ett rör som det sticker ut en kabelstump ifrån (och ett hål för mätarbelysningslampan). Rent spontant tycker jag att kabelstumpen skall kopplas till en givare på motorn där den jordas?? Men därefter reder jag inte ut var strömmen skall kopplas in för att få den att funka. Skall det vara en givare som man förser med ström och jordar mätarhuset? Eller är det så pajat att man kopplar 12V på mätarhuset ![]() Finns det någon här som vet hur det skall vara? Kanske det finns någon Golfägare här inne som har rotat med en sånhär?? Skall man strunta i det och köpa en annan med medföljande monteringssats och monteringsanvisning?? Mina elkunskaper är som ni märker ganska bristfälliga. Jag har tillgång till ett sånthär spänningsaggregat man kan testa mätaren med. Det hade varit kul om man fick det till att funka... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Är inte heller någon hejare på el och bilel.Följande är ett förslag hur det det skulle kunna vara, rimligen så ändrar tempgivaren resistans med temperaturen, och givaren brukar vara jordad via sin gänga. Därför behöver instrumentet spänningsmatas och dessutom ha en kabel till givaren. Men det kanske är precis det du menade men mad andra ord?
För 129 kr får man ett intrument och givare från biltema. Står du inte ut med att det står biltema på den kanske du kan använda mätartavlan från ditt befintliga instrument? mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||
Det var precis så jag menade Pär!
![]() Här är lite bilder hur den ser ut ![]() ![]() Det är ju inte värre än att man kan köpa en ny på feltema för en billig peng. Jag har kollat Biltemas mätare (de har manualen på hemsidan) och där jordas givaren i motorn samt + och - kopplas till mätaren. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Har huset någon slags jord genom chassit där den satt innan?
Jag tänker mig att man tar tempsignalen(jord) och att den ska sitta i chassit, och genom kabeln ges +12v? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Mätaren sitter i en plastkonsol, så att ditt resonemang kan stämma. Men då kommer vi till frågan hur skall jag kolla detta?? och hur funkar då mätarbelysningen?? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Sätts belysningen så lampan jordar i chassit eller?
Idé 2: Hela mätarchassit +12V Belysningen +jordas alltså (spelar ju ingen roll på en glödlampa) Sladdtåt = givarjord från kontakt ? Edit: kan du kolla om du har någon resistans mellan chassi och sladden? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Är inte det där ett "mekaniskt" instrument? Att skalan är mer än 90° tyder på det. Är det verkligen en sladd som hänger ut?
Kan det vara någon sorts kapillärrör som blivit kapat...? |
||
Jag har en tempmätare från Biltema i min räser.
Min kompis hade en ny VDo (som ju uttalas "faudeo" ![]() Vi testade dem samtidigt och konstaterade att Biltemamätaren visade rätt och VDon visade fel (typ >10C). Testet gjordes 1994 när jag byggde min räser så Biltema har säkert bytt tempmätarleverantör några gånger sedan dess. Biltemamätaren vann även när det gällde vikt. |
||
Hej! Vad hade ni som referens och var det givarna eller instrumenten som var största felkällan? _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Kan man lita på driftsäkerheten på Biltemas då?
om man tex skulle köpa deras tryckmätare och det visar sig att den hänger sig vid ett visst tryck så kan det juh få förödande konsekenser.. Givetvis backar man juh upp med en varningslampa men ändå.. Priset är i vilket fall fördelaktigt... |
||
Ragnar:
Referens: okalibrerad laboratorietermometer av glas 1/10grad Största felkällan: Vi hade bara en av varje sats så det kan jag inte svara på. David: Man konstruerar normalt inte för dubbelfel (trasig tryckmätare OCH felaktigt oljetryck) Praxis är att konstruera för enkelfel: (trasig tryckmätare ELLER felaktigt oljetryck) Dubbelfel är väldigt ovanliga när bilen väl har visat sig fungera en gång. (Fungerande tryckmätare och oljetryck) Egentligen skulle man väl ha en mekanisk tryckmätare? ![]() |
||
Ähh, manometrar kan gå sönder eller visa fel dom oxo
![]() Fördelen med att använda manometer är väl primärt att ha färre komponenter i mätsystemet som kan krångla, å andra sidan så behöver man ju dra slang/rör-ledningar in i kupen istället för en liten kabel. Dessutom tror jag en bra manometer blir lite tyngre än en givare med tillhörande instrument och kabel ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Det satt jag och lurade på då "kabeln" är en tjock enledars koppar tråd, men jag tyckte det verkade för osannolikt... Det blir nog en tur till feltema ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1531 besök totalt |