Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!! | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (44007 totalt) |
Ursäkta en klump inte alls ännu genomtänkt svammel... Men:
Jag kör ju gärna slalom och satt och funderade på en sak. Det vore supersuperskoj om man kunde få åka på en träff där man fick koncentrerat öva bilkontroll. Lite som drifting men kanske inte nödvändigt på snustorr varm greppig asfalt för då går det åt lite mycket däck som tyvärr kostar skjortan. Och kanske inte på jättehal is där man har jättelite grepp. En klockren första variant vore kanske fett dubbade däck på en frusen sjö... men min bil sover törnrosasömn på vintern så det funkar inte för mig tyvärr. Har hört talas om en del arrangemang som var på den lokala halkövningsbanan. Mycket asfalt och mycket regn är väl det jag är ute efter egentligen Viktigt är att det skulle finnas en agenda med specifika övningar, inte bara ut o kör som du vill hel dan liksom. Någon som vill spinna vidare med mig här i tråden kring de här lösryckta tankarna? Någon som känner till om det arrangerats något sånt här under tidigare år? _________________ Magnus Thomé |
||
Gillingebanan har väl teknik för detta men om de lånar/hyr ut banan för sånt är ju en annan femma.
Det är väl värt att kolla iallafall. Kraniel för ett reportage kanske _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
OM det var en slalomträff någonstans och OM det visade sig att det ösregnar hela dan så kan man ju göra om träffen från köra-snabbast-genom-konbanan till vem klarar att köra bredast genom en bunt portar utan att snurra
Att hålla bilen i en bred vinkel och sen växla från vänster till höger några gånger på förutbestämda ställen längs konbanan är ju inte helt enkelt och klart värt att öva på IMHo Att lägga en bra konbana vet jag hur man gör. Men om man ska bygga det annorlunda för den här typen av övningar har jag ingen riktig koll på. Det ska ju liksom inte handla om att man bara gasar ut rumpan i några långsamma svängar! _________________ Magnus Thomé |
||
Jag hyrde Lunda för 2 år sedan för motsvarande. Farbror Gaute agerade instruktör.
Här är en liten härlig film från evenemanget. På den tiden körde jag grå/silvriga M3an. http://www.youtube.com/watch?v=ZxkQC Dock slutade det hela med att de som hyrde ut Lunda blev lite arga då vi sladdade för mycket, vilket innebar att bullernivån blev för hög. Men j*kligt roligt var det! |
||
MYCKET intressant om det regnar så behöver det inte låta för mycket kanske Tyvärr kan man ju varken beställa torrt eller blött väder i förväg _________________ Magnus Thomé |
||
|
||
Sånt här skulle jag också vilja göra....körde ju konbana i regn i september och det var halkigt även om jag aldrig släppte ut rumpan,.... Skidpadövning med ett gäng vattenspridare hade varit perfekt....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag kör tankbil, tyvärr alltför långt från stockholm. Ett lass med 50% Natronlut(läs snorhalt) på banan och jag ger bragdguld till den som kör konbanan utan att snurra
Men ett tips är ju att ni kan ju alltid höra med brandstationen om vatten, dom kan väl passa på att öva en utryckning _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||
Ehhhh... hyra tankbil... hur/var gör man sånt Den måste ha grejer så den kan sprutta ut vattnet osså
Så måste man fixa så någon har körkort för att köra den osså. Vore ju kanongrej EDIT: Narin, du han emellan med lite ideer _________________ Magnus Thomé |
||
|
||
Jag tror intresset är stort för något arrangerat med duktig instruktör
Ett sätt att lösa det praktiska är "knytkalas" dvs alla som deltar måste bidra. Kräver en central partychef som håller ihop o synkar uppgifterna. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Många rallycross banor har väl tankbilar med "bevattnings"utrustning för att kunna vattna grus delarna. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||
Runt Malmbybanan finns en del bönder som säkert har dyngspridare som kan sprida vatten på banan.
Malmby har ju dessutom sin vänstervarvsbana. Bra kombination. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||
Sprinklersystem för gräsmattan kan väl riktas om (har de inget så kan man ju motivera investeringen ). Halvgreppiga däck på blöt asfalt har lärt mig massor (men det fins mycket mer att lära), men det gäller att ha däck som inte hatar vatten. Rent generellt tycker jag fortfarande att det är lite konstigt att det inte hållits prova-på-drifting (med riktig tävling/bedömning) på is. Visst är det enklare än på torr asfalt men det blir ju lika för alla (mer fokus på konsten och bedömningen, samtidigt som banhyran är lägre). |
||
Här ser ni hur det ser ut då vi körde på Gillinge, http://www.youtube.com/watch?v=YWgy8
Jag monterade upp en kamera som stod monterad ute och filmade över hela dagen, resultatet var tveklöst att de flesta inte har bilkontroll. Spelade ingen roll vilken biltyp folk körde, framdriven/bakdriven/AWD/- motorn fram/bak/mitten... alla som inte lyckades (vilket var den större majoriteten) skyllde just på att med deras bil var det omöjligt. Få verkar vilja inse sina egna begränsningar, det är alltid fel på bilarna:-) Dock fåtalet som hade viljan men inte kunskapen från början, ja de stannade kvar och lyckades fint oavsett bil slutligen. Som ni ser i videon hade vi vatten sprinkler för att just göra det enklare för folk att våga tappa fäste. För så är det, är man inte van känns det mer skrämmande i högre farter, vilket krävs för att tappa fästet på torrt. Samtidigt som slitage på däck/bil är klart mindre vid blött. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!! | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (44007 totalt) |