Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -82
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26670 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Inte anade jag att inköpet av en Porsche 924S i januari 2013 skulle leda till att jag samma år också köpte en 911!
Lillporschen ( 924:an ) överraskade med sina genuint sportiga egenskaper och förvånansvärt goda byggkvalitet. Intresset för att även ha en 911 växte starkare och starkare, under semestern började jag leta mer aktivt, kollade annonser och skaffade mig en bild av marknaden.
När den här bilen dök upp kontaktade jag ägaren 20 minuter efter att annonsen kommit ut, mindre än 24 timmar efter hade jag betalt handpenning.



En 911 SC 1982 med drygt 21000 mil på mätaren.
De första 4 åren ägdes den av en herre i München som körde 10000 mil , all service från den tiden är prydligt stämplad i boken.
Togs in till Sverige 1986 och har haft lite olika ägare i trakterna runt Mora och Arvika sedan dess.
Till slut hamnade den i Vänersborg några år hos en ägare som använde den väldigt lite. Faktum är att bilen hos de 3 senaste ägarna bara har gått 1800 mil på de senaste 8 åren.

Jag tänker inte spara på milen..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 968



Ett lite udda kliv från musse till 911, men denna ser ju (också) oförskämt fräsch ut. Blir 924'an kvar också?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Härligt thumbs up

_________________
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Axly skrev:
Ett lite udda kliv från musse till 911, men denna ser ju (också) oförskämt fräsch ut. Blir 924'an kvar också?


Jag gillar att prova olika bilar, hade en engelsk period på nästan 20 år innan jag gick på jänkejärnet, nu blir det Porsche ett tag, vad som kommer sedan har jag ingen aning om
Mussen var "färdig" och jag tappade motivationen, vill gärna ha något som kickar igång mig igen, Porsche känns helt rätt, lite gata, lite bana, mycket skoj.

924:an får stanna kvar, så rolig bil för så lite pengar är svårt att göra sig av med.

Ha det gott

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Börjeson skrev:
Härligt thumbs up


Dä töcker ja mä

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Håller som bäst på att kolla lite noggrannare på vad jag köpt. Några modifieringar är gjorda av tidigare ägare.
Så här långt har jag hittat:

Porsche/Brembo 4-kolvsok och skivor från 964.
Stålomspunna slangar runtom.
Racingbelägg ( skrikiga..)



Ställbara Konídämpare fram.

Fälgarna är Cup 1 kopior, 7,5*17 fram och 9*17 bak med rätt ET, inga spacers.

Rostfritt avgas från Dansk med ett slutrör som är liiite för stort för min smak.



Kanske lackar det svart för att göra det lite diskretare.


Den tidigare ägare som gjorde modifieringarna körde vid 4-5 tillfällen på bana med bilen, som jag förstod det var det PCS träffar. Jag måste naturligtvis ut och testa på bana jag med, några modifieringar kommer under vintern för att fixa till lite småsaker.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Grattis till vad som ser ut att vara en 911:a i sina bästa år

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Så där ja, nu fick vi en tråd också thumbs up Det ska bli kul att provköra den till våren

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Grattis till vad som ser ut att vara en 911:a i sina bästa år


Tackar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Så där ja, nu fick vi en tråd också thumbs up Det ska bli kul att provköra den till våren


Du är välkommen, jag har knappt kört den själv så våren får gärna vara tidig.

Vi hörs

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Är lite svag för just den här i äldre Porschar:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Grattis till en fin bil och välkommen till 911: gänget thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Speedster skrev:
Grattis till en fin bil och välkommen till 911: gänget thumbs up


Tackar

Har läst mer än en gång om dina bilar... thumbs up

Ha det gött

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Porsche må vara bra på mycket, men att få till en ratt som är snygg och sitter där den ska verkar vara svårt. Både 24:an och 11:an lider av "allltförnärainstrumentpanelensyndromet". På 24:an byggde jag om originalnavet och förlängde det med 40 mm. 11:an däremot fick en ny ratt i tidig julklapp som jag tycker är det snyggaste man kan ha i en Porsche, Momo Prototipo.

Med 30 mm distans hamnade den mer där jag tycker att den borde ha suttit från första början:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Riktigt fin! Bra tjöp

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Känslan i växelspaken var inte speciellt bra, känslan av sliten folkvagnsbuss låg nära till hands.
Beställde lite delar från Utzon:
Bussning till växelföraren:

Nytt knutkors, glappet var mycket kännbart...


Samtidigt valde jag också att ersätta växelspaken med Porsches egna kit för växellägesförkortning:

De flesta delarna i spakhuset är numera utbytta, inget mer glapp där inte!


Vinterpysslet fortsätter...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis, bilen ser riktigt fin ut. Ratten blev perfekt!

Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
964RS skrev:
Grattis, bilen ser riktigt fin ut. Ratten blev perfekt!

Anders


Tackar!

PCS schema för träffar 2014 kom ut häromdagen, vi kanske ses

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Janne J skrev:


PCS schema för träffar 2014 kom ut häromdagen, vi kanske ses


Det lär ju inte vara helt omöjligt, snarare ganska troligt. thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
30 år och 21000 mil sätter sina spår:

Valde nya originalbussningar till motor och växellådsfäste till att börja med, visar det sig att jag inte är nöjd med stabiliteten kanske jag byter mot något hårdare.
Litar på att Porsche gjorde ett bra jobb från början med avstämningen för vanligt landsvägsbruk, vi får känna hur det känns på bana.
Balansgången mellan gata och bana är lurig, jag har tidigare kört med mycket polybussningar i andra bilar men baksidorna är rätt tråkiga när det inte handlar om en bil som går 100% bana och får den skötsel som en banbil får.
Oljud, snabbt slitage och dålig livslängd, plus att alla skruvförband gärna lossnar tycker jag blir jobbigt i längden.
På den här bilen tänker jag utgå från nytt original och om det verkligen behövs uppgradera till värre grejor.
Styrstag undantaget, där ska det bli turbons grejor direkt, likaså stötdämpare bak som ser gamla ut, där blir det nog Bilstein B6.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Kul att du tänker som jag....att börja med fräsha orginalgrejer och sen byta det som man tycker inte håller måttet.
Ser fram mot fortsättningen.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -82
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande