Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Stor slipvinkel - konstiga ljud från däcken?
3070 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Stor slipvinkel - konstiga ljud från däcken?

Kunde inte komma på en bättre trådrubrik Pleeeze läs vidare


Normalt när slipvinkeln ökar - ja alltså när man sladdar lite - så får man däcksskrik. Beroende på däck och omständigheter så kan det vara ljusare skrik (oftare med gatdäck), mörkare, dovare och lägre ljud (oftare med rdäck. Eller mindre slipvinkel med gatdäck tex).


Men i vissa lägen när man ökar slipvinkeln (om det understyr men man svänger lite till på ratten och står på ändå, eller ett bredare ställ med rumpan) så kan det gå över till ett lågfrekvent "durrande ljud" som jag kallar det. Det gör att man känner vibrationer från däcken i hela bilen.


Vad är det som gör att man får det ljudet? Jag har fått det i kvarnkurvan på Kinnekulle i vissa fall. Det här "durr-ljudet" betyder just där att "nu går dina däck åt med en FÖRFÄRLIG fart".

Jag har även fått det i långsammare svängar i till exempel slalom med vissa däck. Ibland har den här överkörningen resulterat i elakt slitage på däckets innerskuldra. Nu i helgen när jag premiärkörde med mera camber bak så fick jag i långsammare böjar det här ljudet med Michelin MPSC som jag inte känner igen från förra året. Både fram vid "abuse understeer" och bak "vid inspirerad svansviftkörning". Dock inget elakt slitage dennna gång.



Varför uppstår detta "durr-ljud" egentligen istället för "vanligt däcksskrik"?


- Det var bara 13 grader ute. Kan temp på asfalt och/eller däckstempen spela in?
- Mer camber än förra året, spelar det in?
- Däckstryck? Kan lite för högt eller lågt tryck spela in?


Någon som har info om varför det blir såhär? (förutom att det händer just vid viss överkörning )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17928



Jag inbillar mig att det beror på att man "knöcklar ihop" stommen och att den rätar ut sig om vart annat. En variant på däcksvibrationer inom dragracing.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Jjag håller med lennart, har nog film på detta fenomen jag kan leta fram. Då med toyo t1r med (förmodligen) för lite luft i.

Edit: http://youtu.be/GHTsBk9FL9w

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
M50Racer
Norge
Här sen Jun 2006
Inlägg: 28



Har samme fenomenet på min, se på ca 0:30 i denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=P2l_p8S7bu0&feature=relmfu
Og i denne filmen også på 1:23: http://www.youtube.com/watch?v=nmTNMpAyG1w&feature=relmfu

MPSC dekk på begge filmene, på tort kommer det fra understyring, ved vått og kalde dekk kommer lyden både fra under og overstyring.
Det er en form for resonans, men jeg funderer også på hva som eksakt skjer.

_________________
Geir Rogogjerd
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vad har ni för toe när detta uppstår ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re:

ButterflyRacing skrev:
Vad har ni för toe när detta uppstår ?


Ingen aning, men i min film är det en vanlig gatbil, och fenomenet uppenbarade sig bara vid provocerade bredställ.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Vad har ni för toe när detta uppstår ?


Lite lite ut fram, lite lite in bak. Under 1mm per sida.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Hur mycke camber har du?
tänk dig däcket lutande å så drar du de i sidled så börjar de studsa ungefär som ett suddgummi
Om du behöver den cambervinkeln prova sänka trycket lite

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag misstänker att det är när greppet inte räcker för den cambervinkeln man har. I Sverige har vi ju sällan riktig asfalt /temperatur osv. så däcken får inte grepp och sitter med rätt fotprint. Resultatet blir att däcket börjar sätta sig och greppa men det räcker inte till utan tappar taget och därmed studsar till, greppar igen osv. Det ger ett slitage som om toe står out aldeles för mycket.

Bra däck klarar ju givetvis detta bättre än sämre däck.

Lösningen är att minska cambern när det inte finns tillräckligt med fäste.

Min gissning.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack för alla som hoppar in i diskussionen!

Eftersom det för mig varit så att (vissa) däck fått en direkt mycket tydlig konsekvens vid "durrande" med väldigt elakt slitage på inre skuldran - två tre centimeter in max - så tror jag också att minskad camber skulle ta bort det.

Men eftersom cambern är "lagom" för den mesta övriga körningen och att det bara händer när man klart gått över till olämpliga slipvinklar, dvs bara vid klar överkörning (det är ju svårt att hålla sig ibland ) och det bara händer i vissa situationer av däckmodell, bana, temp, ja vadå? Så måste det vara någon mer parameter som spelar in osså.

Det jag anser är att det händer vid:
1 - överkörning
2 - mindre camber hjälper antagligen men är inte en lämplig åtgärd eftersom cambern är bra för resten av körningen (se punkt ett ;-)

Och vad mer?
3 - däckstemp? asfaltstemp? däckstryck?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ett inspel för att flytta fokus även utanför däcken, är själv nyfiket undrande: Kan resonans i bussnigar/upphängningar bidra?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Tack för alla som hoppar in i diskussionen!

Eftersom det för mig varit så att (vissa) däck fått en direkt mycket tydlig konsekvens vid "durrande" med väldigt elakt slitage på inre skuldran - två tre centimeter in max - så tror jag också att minskad camber skulle ta bort det.

Men eftersom cambern är "lagom" för den mesta övriga körningen och att det bara händer när man klart gått över till olämpliga slipvinklar, dvs bara vid klar överkörning (det är ju svårt att hålla sig ibland ) och det bara händer i vissa situationer av däckmodell, bana, temp, ja vadå? Så måste det vara någon mer parameter som spelar in osså.

Det jag anser är att det händer vid:
1 - överkörning
2 - mindre camber hjälper antagligen men är inte en lämplig åtgärd eftersom cambern är bra för resten av körningen (se punkt ett ;-)

Och vad mer?
3 - däckstemp? asfaltstemp? däckstryck?


Kan du sätta nån billig sportscam i närheten av bakhjulet och försöka filma händelseförloppet
Typ filma snett framifrån mot däck/asfalt

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Som den jag redan postat? http://youtu.be/GHTsBk9FL9w

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Tobias Nyström skrev:
Som den jag redan postat? http://youtu.be/GHTsBk9FL9w


Nästan så där typ, mer neråt och inåtriktad så man ser slitbanan/asfalten, montera kameran på chassit under bilen kanske.
Nu ser man bara däcksidan hur den flexar

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8356



Magnus, om durrandet kommer från bakdäcken på din bil så finns det en pedal längst till höger under ratten, om du trycker ner den så mycket du orkar så ändras strax rotationshastigheten på bakdäcken och durrandet bör ändra frekvens till en trevligare ton, slitaget bör också blir mer jämt fördelat över hela däckbredden. thumbs up










Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Magnus, om durrandet kommer från bakdäcken på din bil så finns det en pedal längst till höger under ratten, om du trycker ner den så mycket du orkar så ändras strax rotationshastigheten på bakdäcken och durrandet bör ändra frekvens till en trevligare ton, slitaget bör också blir mer jämt fördelat över hela däckbredden. thumbs up












Stämmer absolut! Provade det i söndags och det funkade varje gång thumbs up



Har du något motsvarande tips mot durrande vid abuse understeer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Re:

Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:
Magnus, om durrandet kommer från bakdäcken på din bil så finns det en pedal längst till höger under ratten, om du trycker ner den så mycket du orkar så ändras strax rotationshastigheten på bakdäcken och durrandet bör ändra frekvens till en trevligare ton, slitaget bör också blir mer jämt fördelat över hela däckbredden. thumbs up








Stämmer absolut! Provade det i söndags och det funkade varje gång thumbs up



Har du något motsvarande tips mot durrande vid abuse understeer?


4WD och ännu mer effekt (kunde inte hålla mig)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det finns en anledning att man i seriös racing håller på och ändrar hela tiden och har det inställbart. Förmodligen börjar du och din bil få sån fart att ni börjar närma er den nivån. Det finns ingen optimal inställning för allt det är ju därför vi ändrar bilarna vi åker på bana mot hur de är orginal.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Magnus Thomé skrev:

Har du något motsvarande tips mot durrande vid abuse understeer?


4WD och ännu mer effekt (kunde inte hålla mig)


Hahahaha, touché!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Stor slipvinkel - konstiga ljud från däcken?
3070 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande