Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Stor slipvinkel - konstiga ljud från däcken?
3070 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Kunde inte komma på en bättre trådrubrik Pleeeze läs vidare

Normalt när slipvinkeln ökar - ja alltså när man sladdar lite - så får man däcksskrik. Beroende på däck och omständigheter så kan det vara ljusare skrik (oftare med gatdäck), mörkare, dovare och lägre ljud (oftare med rdäck. Eller mindre slipvinkel med gatdäck tex).

Men i vissa lägen när man ökar slipvinkeln (om det understyr men man svänger lite till på ratten och står på ändå, eller ett bredare ställ med rumpan) så kan det gå över till ett lågfrekvent "durrande ljud" som jag kallar det. Det gör att man känner vibrationer från däcken i hela bilen.

Vad är det som gör att man får det ljudet? Jag har fått det i kvarnkurvan på Kinnekulle i vissa fall. Det här "durr-ljudet" betyder just där att "nu går dina däck åt med en FÖRFÄRLIG fart".

Jag har även fått det i långsammare svängar i till exempel slalom med vissa däck. Ibland har den här överkörningen resulterat i elakt slitage på däckets innerskuldra. Nu i helgen när jag premiärkörde med mera camber bak så fick jag i långsammare böjar det här ljudet med Michelin MPSC som jag inte känner igen från förra året. Både fram vid "abuse understeer" och bak "vid inspirerad svansviftkörning". Dock inget elakt slitage dennna gång.

Varför uppstår detta "durr-ljud" egentligen istället för "vanligt däcksskrik"?

- Det var bara 13 grader ute. Kan temp på asfalt och/eller däckstempen spela in?
- Mer camber än förra året, spelar det in?
- Däckstryck? Kan lite för högt eller lågt tryck spela in?

Någon som har info om varför det blir såhär? (förutom att det händer just vid viss överkörning )

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag inbillar mig att det beror på att man "knöcklar ihop" stommen och att den rätar ut sig om vart annat. En variant på däcksvibrationer inom dragracing.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Jjag håller med lennart, har nog film på detta fenomen jag kan leta fram. Då med toyo t1r med (förmodligen) för lite luft i.

Edit: http://youtu.be/GHTsBk9FL9w

M50Racer
Norge
Här sen Jun 2006

Har samme fenomenet på min, se på ca 0:30 i denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=P2l_p8S7bu0&feature=relmfu
Og i denne filmen også på 1:23: http://www.youtube.com/watch?v=nmTNMpAyG1w&feature=relmfu

MPSC dekk på begge filmene, på tort kommer det fra understyring, ved vått og kalde dekk kommer lyden både fra under og overstyring.
Det er en form for resonans, men jeg funderer også på hva som eksakt skjer.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Vad har ni för toe när detta uppstår ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

ButterflyRacing skrev:

Ingen aning, men i min film är det en vanlig gatbil, och fenomenet uppenbarade sig bara vid provocerade bredställ.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

Lite lite ut fram, lite lite in bak. Under 1mm per sida.

Bjurholm
Här sen Okt 2005

Hur mycke camber har du?
tänk dig däcket lutande å så drar du de i sidled så börjar de studsa ungefär som ett suddgummi
Om du behöver den cambervinkeln prova sänka trycket lite

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag misstänker att det är när greppet inte räcker för den cambervinkeln man har. I Sverige har vi ju sällan riktig asfalt /temperatur osv. så däcken får inte grepp och sitter med rätt fotprint. Resultatet blir att däcket börjar sätta sig och greppa men det räcker inte till utan tappar taget och därmed studsar till, greppar igen osv. Det ger ett slitage som om toe står out aldeles för mycket.

Bra däck klarar ju givetvis detta bättre än sämre däck.

Lösningen är att minska cambern när det inte finns tillräckligt med fäste.

Min gissning.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack för alla som hoppar in i diskussionen!

Eftersom det för mig varit så att (vissa) däck fått en direkt mycket tydlig konsekvens vid "durrande" med väldigt elakt slitage på inre skuldran - två tre centimeter in max - så tror jag också att minskad camber skulle ta bort det.

Men eftersom cambern är "lagom" för den mesta övriga körningen och att det bara händer när man klart gått över till olämpliga slipvinklar, dvs bara vid klar överkörning (det är ju svårt att hålla sig ibland ) och det bara händer i vissa situationer av däckmodell, bana, temp, ja vadå? Så måste det vara någon mer parameter som spelar in osså.

Det jag anser är att det händer vid:
1 - överkörning
2 - mindre camber hjälper antagligen men är inte en lämplig åtgärd eftersom cambern är bra för resten av körningen (se punkt ett ;-)

Och vad mer?
3 - däckstemp? asfaltstemp? däckstryck?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ett inspel för att flytta fokus även utanför däcken, är själv nyfiket undrande: Kan resonans i bussnigar/upphängningar bidra?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Tack för alla som hoppar in i diskussionen!

Eftersom det för mig varit så att (vissa) däck fått en direkt mycket tydlig konsekvens vid "durrande" med väldigt elakt slitage på inre skuldran - två tre centimeter in max - så tror jag också att minskad camber skulle ta bort det.

Men eftersom cambern är "lagom" för den mesta övriga körningen och att det bara händer när man klart gått över till olämpliga slipvinklar, dvs bara vid klar överkörning (det är ju svårt att hålla sig ibland ) och det bara händer i vissa situationer av däckmodell, bana, temp, ja vadå? Så måste det vara någon mer parameter som spelar in osså.

Det jag anser är att det händer vid:
1 - överkörning
2 - mindre camber hjälper antagligen men är inte en lämplig åtgärd eftersom cambern är bra för resten av körningen (se punkt ett ;-)

Och vad mer?
3 - däckstemp? asfaltstemp? däckstryck?

Kan du sätta nån billig sportscam i närheten av bakhjulet och försöka filma händelseförloppet
Typ filma snett framifrån mot däck/asfalt

Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Som den jag redan postat? http://youtu.be/GHTsBk9FL9w

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Tobias Nyström skrev:
Som den jag redan postat? http://youtu.be/GHTsBk9FL9w

Nästan så där typ, mer neråt och inåtriktad så man ser slitbanan/asfalten, montera kameran på chassit under bilen kanske.
Nu ser man bara däcksidan hur den flexar

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Magnus, om durrandet kommer från bakdäcken på din bil så finns det en pedal längst till höger under ratten, om du trycker ner den så mycket du orkar så ändras strax rotationshastigheten på bakdäcken och durrandet bör ändra frekvens till en trevligare ton, slitaget bör också blir mer jämt fördelat över hela däckbredden. thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Magnus, om durrandet kommer från bakdäcken på din bil så finns det en pedal längst till höger under ratten, om du trycker ner den så mycket du orkar så ändras strax rotationshastigheten på bakdäcken och durrandet bör ändra frekvens till en trevligare ton, slitaget bör också blir mer jämt fördelat över hela däckbredden. thumbs up

Stämmer absolut! Provade det i söndags och det funkade varje gång thumbs up

Har du något motsvarande tips mot durrande vid abuse understeer?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:

Stämmer absolut! Provade det i söndags och det funkade varje gång thumbs up

4WD och ännu mer effekt (kunde inte hålla mig)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det finns en anledning att man i seriös racing håller på och ändrar hela tiden och har det inställbart. Förmodligen börjar du och din bil få sån fart att ni börjar närma er den nivån. Det finns ingen optimal inställning för allt det är ju därför vi ändrar bilarna vi åker på bana mot hur de är orginal.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Magnus Thomé skrev:

4WD och ännu mer effekt (kunde inte hålla mig)

Hahahaha, touché!!!!

3070 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande