Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3070 besök totalt |
Stor slipvinkel - konstiga ljud från däcken?
Kunde inte komma på en bättre trådrubrik ![]() ![]() Normalt när slipvinkeln ökar - ja alltså när man sladdar lite ![]() Men i vissa lägen när man ökar slipvinkeln (om det understyr men man svänger lite till på ratten och står på ändå, eller ett bredare ställ med rumpan) så kan det gå över till ett lågfrekvent "durrande ljud" som jag kallar det. Det gör att man känner vibrationer från däcken i hela bilen. Vad är det som gör att man får det ljudet? Jag har fått det i kvarnkurvan på Kinnekulle i vissa fall. Det här "durr-ljudet" betyder just där att "nu går dina däck åt med en FÖRFÄRLIG fart". Jag har även fått det i långsammare svängar i till exempel slalom med vissa däck. Ibland har den här överkörningen resulterat i elakt slitage på däckets innerskuldra. Nu i helgen när jag premiärkörde med mera camber bak så fick jag i långsammare böjar det här ljudet med Michelin MPSC som jag inte känner igen från förra året. Både fram vid "abuse understeer" och bak "vid inspirerad svansviftkörning". Dock inget elakt slitage dennna gång. Varför uppstår detta "durr-ljud" egentligen istället för "vanligt däcksskrik"? - Det var bara 13 grader ute. Kan temp på asfalt och/eller däckstempen spela in? - Mer camber än förra året, spelar det in? - Däckstryck? Kan lite för högt eller lågt tryck spela in? Någon som har info om varför det blir såhär? (förutom att det händer just vid viss överkörning ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag inbillar mig att det beror på att man "knöcklar ihop" stommen och att den rätar ut sig om vart annat. En variant på däcksvibrationer inom dragracing.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jjag håller med lennart, har nog film på detta fenomen jag kan leta fram. Då med toyo t1r med (förmodligen) för lite luft i.
Edit: http://youtu.be/GHTsBk9FL9w |
||||
Har samme fenomenet på min, se på ca 0:30 i denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=P2l_p Og i denne filmen også på 1:23: http://www.youtube.com/watch?v=nmTNM MPSC dekk på begge filmene, på tort kommer det fra understyring, ved vått og kalde dekk kommer lyden både fra under og overstyring. Det er en form for resonans, men jeg funderer også på hva som eksakt skjer. _________________ Geir Rogogjerd |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Ingen aning, men i min film är det en vanlig gatbil, och fenomenet uppenbarade sig bara vid provocerade bredställ. |
||||
Hur mycke camber har du?
tänk dig däcket lutande å så drar du de i sidled så börjar de studsa ungefär som ett suddgummi Om du behöver den cambervinkeln prova sänka trycket lite _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Jag misstänker att det är när greppet inte räcker för den cambervinkeln man har. I Sverige har vi ju sällan riktig asfalt /temperatur osv. så däcken får inte grepp och sitter med rätt fotprint. Resultatet blir att däcket börjar sätta sig och greppa men det räcker inte till utan tappar taget och därmed studsar till, greppar igen osv. Det ger ett slitage som om toe står out aldeles för mycket.
Bra däck klarar ju givetvis detta bättre än sämre däck. Lösningen är att minska cambern när det inte finns tillräckligt med fäste. Min gissning. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Tack för alla som hoppar in i diskussionen!
Eftersom det för mig varit så att (vissa) däck fått en direkt mycket tydlig konsekvens vid "durrande" med väldigt elakt slitage på inre skuldran - två tre centimeter in max - så tror jag också att minskad camber skulle ta bort det. Men eftersom cambern är "lagom" för den mesta övriga körningen och att det bara händer när man klart gått över till olämpliga slipvinklar, dvs bara vid klar överkörning (det är ju svårt att hålla sig ibland ![]() Det jag anser är att det händer vid: 1 - överkörning 2 - mindre camber hjälper antagligen men är inte en lämplig åtgärd eftersom cambern är bra för resten av körningen (se punkt ett ;-) Och vad mer? 3 - däckstemp? asfaltstemp? däckstryck? _________________ ![]() |
||||
Ett inspel för att flytta fokus även utanför däcken, är själv nyfiket undrande: Kan resonans i bussnigar/upphängningar bidra?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re:
Kan du sätta nån billig sportscam i närheten av bakhjulet och försöka filma händelseförloppet ![]() Typ filma snett framifrån mot däck/asfalt _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Som den jag redan postat? http://youtu.be/GHTsBk9FL9w
|
||||
Re:
Nästan så där typ, mer neråt och inåtriktad så man ser slitbanan/asfalten, montera kameran på chassit under bilen kanske. Nu ser man bara däcksidan hur den flexar ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Magnus, om durrandet kommer från bakdäcken på din bil så finns det en pedal längst till höger under ratten, om du trycker ner den så mycket du orkar så ändras strax rotationshastigheten på bakdäcken och durrandet bör ändra frekvens till en trevligare ton, slitaget bör också blir mer jämt fördelat över hela däckbredden.
![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Stämmer absolut! Provade det i söndags och det funkade varje gång ![]() ![]() Har du något motsvarande tips mot durrande vid abuse understeer? ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
4WD och ännu mer effekt ![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Det finns en anledning att man i seriös racing håller på och ändrar hela tiden och har det inställbart. Förmodligen börjar du och din bil få sån fart att ni börjar närma er den nivån. Det finns ingen optimal inställning för allt det är ju därför vi ändrar bilarna vi åker på bana mot hur de är orginal.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3070 besök totalt |