Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16V -92 "Das Meisterstück"
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29
2 besök senaste veckan (148434 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929





Om du kapar hälften av denna plasten så får du bra med plats att flytta bak vattenkylaren litte & montera en I/C framför-

mvh k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3257



Eller montera en tunn spalfläkt istället för fläktkåpan? Gjorde detta på min bil och det gav sjukt mycket mer plats, kylningen fungerar topp ändå (troligtvis bättre flöde genom kylaren när bilen väl är uppe i fart).

Har du nån bromsad kurva? Skulle vara lite kul att se, har ju också 2l motor utan IC, lite mer veteran dock..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Eller montera en tunn spalfläkt istället för fläktkåpan? Gjorde detta på min bil och det gav sjukt mycket mer plats, kylningen fungerar topp ändå (troligtvis bättre flöde genom kylaren när bilen väl är uppe i fart).

Har du nån bromsad kurva? Skulle vara lite kul att se, har ju också 2l motor utan IC, lite mer veteran dock..


Fläkten som sitter där tar min motor från 98°->84° på 10sek... Så jag klagar inte Och det fins gott om plats framför vattenkylet, typ 100x400x500mm men jag kapar inte i denna kaross öht.

Nej, tyvärr har jag inte bromsat bilen, men enl 0-100 så går det på 6,5sek och det "känns" som att motorn
är i +200hk svären.

Som jag sagt, att få en mer vettig insugstemp samt att addera +20° på tändningen och säga till VEMSet att
reglera laddtrycks solenoiden till ≈1,1bar så är nog denna motor väldans nära +270hk eller liknande...

Så om någon är intresserad av en kmpl motor så hör av er

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467


Trådstartare
Re:

Var å hämtade mina insug idag som har varit i väg på sänkgnistning för att ersätta orginalpackningen för
insuget som börjar bli svår att få tag på till vettiga pengar och rätt kvalité.
Såå, i med O-ringar och biffen är klar.

Så nu är det bara wax-on-wax-of



_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jovani skrev:
Var å hämtade mina insug idag som har varit i väg på trådgnistning


Jag kanske inte hänger med här (har hänt tidigare )
Hur kan en trådgnistning göra så att det blir tätt med ringtätningar?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8356



Sänkgnistning låter troligare för att göra oringsspår?'
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Sänkgnistning låter troligare för att göra oringsspår?'


Du har så rätt , skrev lite fort å tänkte fel

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tack för det, nu kan jag sova lugnt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467


Trådstartare
Re:

Eftersom det var dax för bilprovningen att ge sitt årliga samtycke till bilen, så var det dax att byta kostym på motorn igen..
I.o.m.d så beslutade jag att även att se över oljekylingen som har varit i frågasatt från min sida...

För er som inte vet får dessa maskiner upp värme både i vatten & olja inom 10min (80°c & 80°C)
Och efter en liten körning utanför garageportarna (typ 10min) så är Ratiot 87° & 100°...

Så i senhöstas blev jag lite nyfiken på hur 2,5-16 kylet funkade gemt imot äldre modeller som
har ett större till/frånlopp till olje filterhållaren...

De visade sig snart att blandningen mellan kyld & inloppsolja i gallerit var 50/50% vid 110°c på mätaren i motorvägsfart (120km)... Hmmmm

Vad göra? En större kylare skulle göra föga skilnad eftersom termostaten ÖPPNAR mot kylet och inte STÄNGER tillförsel till filter->motor...

Beslutet blev att skaffa en filterhållare till vanliga 8v motorerna + sensordistans + separat termostat.



Och ni som har kört Mocals termostater vet att de kan vara lite ruffiga i gjutnigen från fabrik..



Så det var bara att ta fram roterande alu-filarna å börja flödesrikta termostaten...





Såå, nu har sensorplattan rätt förutsättningar för att ge rätt temp IN i motorn...


Allt på plats i kaka-på-kaka config...


Passar gör det med


Sen var det dax att rikta in luften från grillen på rätt sätt till oljekylet?...
(mallar i papp, som desan blev i plast)



Resultatet på mätarna inne i bilen gav ett possitivt besked efter en provkörning (+87°c)



-30° minskning kan ju inte vara direkt skadligt för motor eller lager

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467


Trådstartare

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ollle

Här sen Jul 2010
Inlägg: 20



Jävligt bra tanke där med oljefilterfoten från 8v, men ser även att du har originalinsuget monterat där?
Varför undrar jag?

_________________
Olle H
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467


Trådstartare
Re:

Ja, det är monterat och passar både med orginal & plenum-insuget thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16V -92 "Das Meisterstück"
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29
2 besök senaste veckan (148434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande