Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 2 besök senaste veckan (148434 totalt) |
Eller montera en tunn spalfläkt istället för fläktkåpan? Gjorde detta på min bil och det gav sjukt mycket mer plats, kylningen fungerar topp ändå (troligtvis bättre flöde genom kylaren när bilen väl är uppe i fart).
Har du nån bromsad kurva? Skulle vara lite kul att se, har ju också 2l motor utan IC, lite mer veteran dock.. ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
Fläkten som sitter där tar min motor från 98°->84° på 10sek... Så jag klagar inte ![]() Nej, tyvärr har jag inte bromsat bilen, men enl 0-100 så går det på 6,5sek och det "känns" som att motorn är i +200hk svären. Som jag sagt, att få en mer vettig insugstemp samt att addera +20° på tändningen och säga till VEMSet att reglera laddtrycks solenoiden till ≈1,1bar så är nog denna motor väldans nära +270hk eller liknande... Så om någon är intresserad av en kmpl motor så hör av er ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Var å hämtade mina insug idag som har varit i väg på sänkgnistning för att ersätta orginalpackningen för insuget som börjar bli svår att få tag på till vettiga pengar och rätt kvalité. Såå, i med O-ringar och biffen är klar. Så nu är det bara wax-on-wax-of ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Jag kanske inte hänger med här (har hänt tidigare ![]() ![]() Hur kan en trådgnistning göra så att det blir tätt med ringtätningar? _________________ /Anton Lillsund |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re:
Du har så rätt ![]() ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Eftersom det var dax för bilprovningen att ge sitt årliga samtycke till bilen, så var det dax att byta kostym på motorn igen.. I.o.m.d så beslutade jag att även att se över oljekylingen som har varit i frågasatt från min sida... För er som inte vet får dessa maskiner upp värme både i vatten & olja inom 10min (80°c & 80°C) Och efter en liten körning utanför garageportarna (typ 10min) så är Ratiot 87° & 100°... Så i senhöstas blev jag lite nyfiken på hur 2,5-16 kylet funkade gemt imot äldre modeller som har ett större till/frånlopp till olje filterhållaren... De visade sig snart att blandningen mellan kyld & inloppsolja i gallerit var 50/50% vid 110°c på mätaren i motorvägsfart (120km)... Hmmmm ![]() Vad göra? En större kylare skulle göra föga skilnad eftersom termostaten ÖPPNAR mot kylet och inte STÄNGER tillförsel till filter->motor... ![]() Beslutet blev att skaffa en filterhållare till vanliga 8v motorerna + sensordistans + separat termostat. ![]() Och ni som har kört Mocals termostater vet att de kan vara lite ruffiga i gjutnigen från fabrik.. ![]() ![]() Så det var bara att ta fram roterande alu-filarna å börja flödesrikta termostaten... ![]() ![]() ![]() Såå, nu har sensorplattan rätt förutsättningar för att ge rätt temp IN i motorn... ![]() Allt på plats i kaka-på-kaka config... ![]() Passar gör det med ![]() Sen var det dax att rikta in luften från grillen på rätt sätt till oljekylet?... (mallar i papp, som desan blev i plast) ![]() Resultatet på mätarna inne i bilen gav ett possitivt besked efter en provkörning (+87°c) ![]() ![]() -30° minskning kan ju inte vara direkt skadligt för motor eller lager ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 2 besök senaste veckan (148434 totalt) |