Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
130km/h i Danmark
1, 2   >>
3765 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
130km/h i Danmark

Pratade med en affärs kolega nere i Sinsheim och frågade varför ALLA 110 skyltar är övertäckta och om det är fri hastighet nu mer

Så 1maj inför Danmark 130km/h OCH stora böter för den som försöker hålla 20km/h över!!!!
Vid 30km/h tas körkort vid platsen, samt att det har pratats om att vid 35km/h över beslagtas bilen tills domare avgör fallet Så vi som kör ner till ringen, BE WEAR OF BIG BROTHER!!!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Hmmm...jag antar att 80km/h fortfarande gäller om man kör med släp?
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Men 110 + 20 (alltså den tidigare hastighetsbegränsningen + "moms") är väl = 130 (den nya hastighetsgränsen). Och dryga böter har väl pölseätarna haft länge? Det nya skulle kanske vara att man blir av med kortet vid 30 +, men det blir man ju ändå när man kommer hem till Sverige (danska polisen skvallrar till svenska myndigheter).

Tvärtom är det väl positivt att någon HÖJER hastighetsgränsen, tycker jag. Klart efterföljansvärt.

Motala
Här sen Dec 2002

Re: 130km/h i Danmark

Jovani skrev:
Pratade med en affärs kolega nere i Sinsheim och frågade varför ALLA 110 skyltar är övertäckta och om det är fri hastighet nu mer

Så 1maj inför Danmark 130km/h

Så det var därför som alla skyltar var övertäckta, på motorvägen genom Danmark, jag undrade varför när jag åkte där sist.

Men tror ni inte att det är 130 skyltarna som är övertäckta, att 110 skyltarna redan är nertagna.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag jobbar med en dansk nu o han bara skrattar när man pratar om hur hemsk den danska polisen är med fartbestämmelserna på motorvägen. "Nai Nai, de e bare o köre så hurtigt man vil".

Är han hemmablind?
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Dan Hovang skrev:
Jag jobbar med en dansk nu o han bara skrattar när man pratar om hur hemsk den danska polisen är med fartbestämmelserna på motorvägen. "Nai Nai, de e bare o köre så hurtigt man vil".

Är han hemmablind?

Jag tror han har rätt, danskarna verkar inte bry sig att det är 110.
Jag brukar ligga omkring 130 och man blir omkörd hela tiden av dansk reg bilar.

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det är skönt när man kommer av båten vid rödby på natten.. Då brukar det inte gå i 110km/h eller 130km/h Satan vad folk kör, man kan tro att man hamnat på nån bana eller nått.. ruskigt temp
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Ja det vet väl alla att man absolut inte får stanna i Danmark. De pratar ju så konstigt där.

Horda
Här sen Nov 2002

Jag har också alltid kört på bra i danmark. Får max ta en timme i Danmark. Men nu när man läser detta så blir man ju lite orolig. Men det är ju konstigt som ni säger att dom flesta danskar kör jättefort. Hur vågar dom det isåfall?? Jag har vågat eftersom jag inte visste om det.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Jag har också alltid kört på bra i danmark. Får max ta en timme i Danmark. Men nu när man läser detta så blir man ju lite orolig. Men det är ju konstigt som ni säger att dom flesta danskar kör jättefort. Hur vågar dom det isåfall?? Jag har vågat eftersom jag inte visste om det.

Samma här... man anpassar sig efter dom andras tempo, har försig inte sett några poliser där heller förutom sista gången jag åkte ner då en lastbil hade åkt av vägen strax innan rödby...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

På dansk text-tv har de tabeller över bötesbeloppen vid olika farter vid olika hastighetsbegränsningar.
De går på %tuell överträdelse. Tidigare kunde man köra 178 eller 187 på 110 innan man blev av med lappen. Om det är annorlunda nu vet jag inte?

Motala
Här sen Dec 2002

Johan Wagréus skrev:

Samma här... man anpassar sig efter dom andras tempo, har försig inte sett några poliser där heller förutom sista gången jag åkte ner då en lastbil hade åkt av vägen strax innan rödby...

När var det du åkte ner, för när jag åkte hem 5 april så hade det varit en kanonsmäll några mil efter Rödby riktning Köpenhamn.

Låg en lastbil i diket i den södergående filen, dom hade precis lyft ut föraren ur den, hytten såg totalt krossad ut, i norrgående filen stod det en trailer dragare där bak partiet på trailer var krossad.
Såg ut som om den lastbilen som låg i diket hade kört rakt in i trailern som stod på högersidan, om den hade ställt sig på tvären över vägen.
Framför den lastbil som stod kvar på vägen stod det en och spydde, antar att det var föraren av den norrgående lastbilen och att han var chokad.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
På dansk text-tv har de tabeller över bötesbeloppen vid olika farter vid olika hastighetsbegränsningar.
De går på %tuell överträdelse. Tidigare kunde man köra 178 eller 187 på 110 innan man blev av med lappen. Om det är annorlunda nu vet jag inte?

Tidigare har man fått behålla körkortet vid upp till 70% överträdelse men böterna har då varit 6000 Danska kronor har jag hört. Skall göra lite efterforskningar vad som kommer gälla efter höjningen till 130 km/h.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lennart Jarmyr skrev:
Johan Wagréus skrev:

När var det du åkte ner, för när jag åkte hem 5 april så hade det varit en kanonsmäll några mil efter Rödby riktning Köpenhamn.

Låg en lastbil i diket i den södergående filen, dom hade precis lyft ut föraren ur den, hytten såg totalt krossad ut, i norrgående filen stod det en trailer dragare där bak partiet på trailer var krossad.
Såg ut som om den lastbilen som låg i diket hade kört rakt in i trailern som stod på högersidan, om den hade ställt sig på tvären över vägen.
Framför den lastbil som stod kvar på vägen stod det en och spydde, antar att det var föraren av den norrgående lastbilen och att han var chokad.

Jag åkte ner den 5 april så vi kanske möttes i Danmark. När jag kom så var vägen avspärrad med poliser och grejer överallt, tror ambulanser och dyl redan hade åkt och dom röjde upp lite, kommer inte ihåg tiden men det kan ha varit runt 23-tiden nångång.. Otäck olycka
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vid mer än 160 km/h på motorväg så dras körkortet.

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=79712
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:

ok, bra att veta.

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
johann skrev:

ok, bra att veta.

Ja verkligen.
Jag hade aldrig trott att jag skulle bli besviken då de höjde en hastighetsgräns.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Johan Wagréus skrev:

Samma här... man anpassar sig efter dom andras tempo, har försig inte sett några poliser där heller
Jag åkte ner den 5 april så vi kanske möttes i Danmark. När jag kom så var vägen avspärrad med poliser och grejer överallt, tror ambulanser och dyl redan hade åkt och dom röjde upp lite, kommer inte ihåg tiden men det kan ha varit runt 23-tiden nångång.. Otäck olycka

Jag åkte av färjan kl 1500 så jag passerade nog olycksplatsen omkring 15,30, så olyckan måste ha varit efter kl 1500.
Man kunde tro att ett flygplan hade störtat mitt i vägen, hela vägen var täckt av bråte, var rädd att man skulle få punktering när man passerade.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Ja verkligen.
Jag hade aldrig trott att jag skulle bli besviken då de höjde en hastighetsgräns.

Inte jag heller.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En bekant till mig fick för en tid sedan 2500:- i böter för en smärre fartöverträdelse i Danmark.
Han påpekade särskilt att den danska polisen var påtagligt bestämd. De ställde sig helt iskalla till hans förhandlingsförsök som brukar vara så framgångsrika i Sverige.

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
De ställde sig helt iskalla till hans förhandlingsförsök som brukar vara så framgångsrika i Sverige.

Vi har tydligen olika erfarenheter Lars. Jag har inte haft någonsomhelst framgång i de lägena...

130km/h i Danmark
1, 2   >>
3765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande