Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur skärma sig från motorvärmen i kupén?
4 besök senaste veckan (7677 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hur håller ni nere värmen i kupén egentligen?
Pontiacmotorn värmer på rätt bra och särskilt med dubbla avgassystem så blir det rätt varmt i kardantunneln och mot torpedväggen.

Det finns lite takfärg för industrin som påstås reflektera solvärmen och som man hade kunnat måla på utsidan av plåten, men frågan är väl hur bra det fungerar egentligen?

Hur är långtidshållbarheten för en trackdaybil när det gäller folie? Typ sån här;

Citat:

Withstands 675F of radiant heat for a minimum of 8 hours
Property: Value: Test Method
Thickness w/o liner: .0065"+/-10%: ASTM-D-3652
Adhesion off stainless steel: 32 oz/inch of width minimum: ASTM-D-1000
Weight w/o liner: 5.04 oz/sq yd: LTM 25A
UV Stability of Adh: Excellent
Color: Gold
Shelf Life: 1 year when stored under conditions of 70 degrees F.(21 degrees C.) and 50% R.H.

Den lär ju aldrig behöva utstå 675F under åtta timmar i min bil direkt, men frågan är snarare om den smular sönder och trillar av efter ett år eller vad det är som gör att den åldras?

Dessutom lättar det väl plånboken ganska kraftigt, så då borde man ju bli ännu snabbare?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Strålskydd med luft (speciellt om luften fläktas bort av ev. fartvind) emellan borde väl fungera bäst. Wrap på avgasystemet binder fukt och strålskydd på tunneln värmer ändå lite (sen ska det fastna också).
http://www.summitracing.com/parts/the-11600/overview/ som ju kan vara öppen nedåt för att inte stänga in värmen i onödan. Det går nog att sy egna med värmefilt och sätta fast med rostfria klammer.

Men en kombination ger ju minst värme

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hur skärma sig från motorvärmen i kupén?

And ersJepp sson skrev:
Hur håller ni nere värmen i kupén egentligen?
Pontiacmotorn värmer på rätt bra och särskilt med dubbla avgassystem så blir det rätt varmt i kardantunneln och mot torpedväggen.

Det finns lite takfärg för industrin som påstås reflektera solvärmen och som man hade kunnat måla på utsidan av plåten, men frågan är väl hur bra det fungerar egentligen?

Dessutom lättar det väl plånboken ganska kraftigt, så då borde man ju bli ännu snabbare?

Titta under en modernare (läs efter 1990) bil och se hur fabrikerna gjort...

Direkt på tex katalysatorn finns ibland vad jag skulle tolka som ett värmestrålskydd i tex rostfri tunn plåt, sedan är kardantunneln ofta klädd med aluminiumplåtar ovanför varma komponenter

Vargön
Här sen Feb 2003

Aluminiumplåt med 5 mm distans mot kardantunneln så lär du ta bort det mesta iaf.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

ha .. nu är vi inne på mitt ex-jobbsämne :-) (räknade på värmeskydd för avgas mha datorsimulering)

det är huvudskligen strålningvärme från avgaset.

håller med Rolle här.. nånting som reflekterar och en luftspalt mellan det reflekterande materialet o det som inte får bli varmt.

när jag bytte dämpare på min saab så såg jag att de hade ett riktigt trevligt material för skyddet.

var som tjock alufolie eller nånstans mellan folie och plåt.. var väldans lätt samt så hade "plåten" ett inpressat mönster.. minnet säger att mönstret var ungefär som rutertecknen på spelkort (nått i den stilen).
Det var vansinnigt lätt och var väldigt formbar, vilket var bra då jag behövde justera formen efter att ha råkat deformera den

Sävar
Här sen Feb 2012

Hur man gör? Ja man köper en extra underställströjja och byter efter rejset... Sen får den andra torka till nästa rejs...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
när jag bytte dämpare på min saab så såg jag att de hade ett riktigt trevligt material för skyddet.

var som tjock alufolie eller nånstans mellan folie och plåt..

Ja, sån har jag också sett, men frågan är vad den heter eller var man får tag på den. Har den ett handelsnamn så går den att köpa, men tyvärr tror jag att det är utformningen på det specifika verktyget som ger räfflorna.
Annars hade som sagt 0,5mm våffelplåt, polerad varit perfekt att bygga värmereflekterande paneler av som sagt.

Guldfolie verkar inte få särskilt många röster låter det som?
EDIT: En folie är ju lättare att tejpa på plåten, än att hålla på och försöka bocka paneler med 5mm luftspalt. Folie på plåten och sen värmereflektorer på avgasrören (som är enklare än att försöka sätta dem på oregelbundet formade kardantunnlar. ). Hade det kunnat vara något?

SevenEight skrev:
Hur man gör? Ja man köper en extra underställströjja och byter efter rejset... Sen får den andra torka till nästa rejs...

Svala förare gör färre misstag än överhettade... Man löser problemet vid källan, istället för att försöka sminka grisen.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

And ersJepp sson skrev:
hauge skrev:

Ja, sån har jag också sett, men frågan är vad den heter eller var man får tag på den.
Har du ingen Demon Thives katalog på figgan?
tex http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/heat-shielding-protection/nim . . . .

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
hauge skrev:

Ja, sån har jag också sett, men frågan är vad den heter eller var man får tag på den. Har den ett handelsnamn så går den att köpa, men tyvärr tror jag att det är utformningen på det specifika verktyget som ger räfflorna.
Annars hade som sagt 0,5mm våffelplåt, polerad varit perfekt att bygga värmereflekterande paneler av som sagt.

Guldfolie verkar inte få särskilt många röster låter det som?
EDIT: En folie är ju lättare att tejpa på plåten, än att hålla på och försöka bocka paneler med 5mm luftspalt. Folie på plåten och sen värmereflektorer på avgasrören (som är enklare än att försöka sätta dem på oregelbundet formade kardantunnlar. ). Hade det kunnat vara något?

SevenEight skrev:

Svala förare gör färre misstag än överhettade... Man löser problemet vid källan, istället för att försöka sminka grisen.

Du var ingenjör

Hur bra kommer någonting tejpat sitta med mycket värmestrålning på sedan

'Fabriksfolien/plåten' med perforering etc verkar ju vara lika på väldigt många märken, finns att hitta på skrotar i storlek 80cm lång och täckandes en stor kardantunnel.

Sätt fast den med några aludistanser bakom och stor bricka på framsidan så har du nog den lättaste och mest värmedämpande lösningen du kan få till som inte kostar +25tusen

Varberg
Här sen Maj 2005

Om man inte har någon kupé, utan åker öppet så...

...blir det faktiskt likt förbannat ganska varmt! Bara gubbens övre tredjedel som får någon kylning att tala om.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Är en skyddsplåt i metall som gäller som sitter med en luftspalt mellan både avgassystemet och karossen. De som sitter på standardbilar kan nog vara bättre än att göra en rostfri plåt, risken är att det skramlar.

Linda grenrören hjälper bra det med, men köp bra avgasbandage som detta http://www.designengineering.com/category/catalog/dei-cycle/motorcycle . . . .

Dvs lindade grenrör och värmeskyddsplåt under golvet borde räcka fint, är också trevligt med en bra kupefläkt som verkligen suger kall luft. Eller så har man kvar AC:n, är nog det som sänker varvtiderna mest om det är 30C och Sol.

Sen märker man av strålningvärmen ifrån kardantunneln mer när man inte har någon golvmatta.

http://www.karnag.se/ har bra isoleringsmaterial, vi hade isoleringsmaterial på avgassystemen på båtarna och det gick att hålla handen på när motorn gick på fullt.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

en summering av resultatet (exjobbet) i vanliga termer.

Blankheten på reflektionsmaterialet var inte kritiskt, vilket var lite förvånande. Jo det påverkar, men inte alls i den utsträckning som man intuitivt vill tro. Efter det valde vi blankhet motsvarande dammig aluplåt för fortsatta beräkningar.

Inte heller materialets värmeledningsförmåga gjorde några direkta skillnader. Material med dålig värmeledningsförmåga (som tex en belagd polymerkomposit) kan dock ge "hotspots" i skölden.

Geometrin på skölden var inte heller viktig. Vi prövade att t.ex ge skölden parabolliknande form , men det var bara marginella skillnader. Det beror nog på att en metall som är varm inte strålar ut sin mesta värme mot lodlinjen, utan strålar mer åt sidan än rakt fram.

De två stora faktorerna som verkligen påverkade värmeöverföringen till bilgolvet var
1: att det finns en luftspalt emellan skölden och plåten
2: Att skölden täcker det område som skall skyddas./blir för varmt.. alltså formen spelar ingen roll och kan följa golvets konturer.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Den värmereflekterande folie som är på bild ovan består sannolikt av en metallbelagd plastfolie med isolering på baksidan. Guldfärgen kan bero på att folien är guldbelagt, men även aluminiumbelagd kaptonfolie har en guldaktig färg. Detta påminner mycket om de material som man använder för att isolera rymdfarkoster och hållbarheten på filmen i sig bör inte vara något problem. De är lämpliga för temperaturer om ca 200 grader kontinuerligt. Därmed så skulle jag säga att just denna typ av folie är mer lämplig för ex. isolera insug och liknande vid lägre temperaturer. För högre temperaturer så använder man vanligtvis ett isoleringsmaterial som använder en metallfolie för reflektion istället.

Bränslecellstillverkaren ATL har ett flertal av dessa isoleringsmaterial i sin produktkatalog:
http://www.atlltd.com/racecar/products.php?cat=75

Sedan finns det förstås också isolering som integreras i avgassystemet (isolering under metallfolie) men det är nog lite väl mycket jobb för en privatperson:
http://www.thermamax.com/content/automotive/index_eng.html

Som privatperson så tenderar det förstås vara enklare att montera självhäftande isolering på bilen än att tillverka värmesköldar.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

På Returbilen.se / malmö Anders, sitter på de flesta VAG-fordon i moturrummet/under bilen.

Jonas H
Vallentuna / Stockholm
Här sen Mar 2005

http://www.karnag.se/hoegtemperaturisolering.html
Dom här har jag på min bil, det är ett grymt värmeskydd, en klistrande matta med folie på utsidan, köps i kvadrat stora ark, dyrt men jätte bra.

4 besök senaste veckan (7677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande