Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (83916 totalt) |
Bygga garage. Vad skall man tänka på och tips?
Nu har jag blivit med hus! Och där till finns det detaljplan som tillåter garage ![]() Jag är i början av planerings stadiet och inser redan att det är mycket att tänka på. Men jag tänker att det är mååååånga som skruvar på rejsa och några som byggt garage, några som hyr garage, och alla har en bild om sitt dröm garage. Enligt detaljplan får jag bygga: A. 50kvm fristående garage med ett väggliv om max 2,5m. B. 48kvm garage i anslutning till huset. Eller båda ![]() Det som står på tomten idag är ett hus från 2000 med krypgrund, carport med 10kvm föråd. Bygger jag fristående så måste carporten ned. Så att bygga i anslutning till huset ger fördelen att behålla carporten + att jag kan dela uppvärmningssystem med huset. Mina hittills krav på garaget är. - Tvåpelarlyft - Varmt, ljust och torrt. - Bilgarage så till största mån vill jag inte ha gräsklippare m.m i garaget. Här är mina första skisser. ![]() Här ser vi en full size bil (nyare mondeo 2000mm*5500mm), pelarlyft som går tvärsigenom. Upp till höger massa däck, kan eventuellt monteras på väggen också, och till vänster motor och växellåda. Försöker skapa lite känsle för platsen. ![]() Här är min handskiss av ovan där man ser en bänk längs alla sidor om bilen. Och hur en 2000mm hög bil får plats i taket. Här får en bil plats eller vid förvaring två på höjden vilket innebär att man måste hela tiden köra in och ut en bil om man har två. ![]() Här är en skiss på ett mer klassiskt dubbel garage utan lift då "taket" är i vägen. Här kan jag därimot ha ett loft ovanför hela garage. Dessa är skisser på fristående garage. Tycker ni det går år rätt håll eller ska man fimpa tvåpelarlyft för sax lyft eller liknande? Vad skall man vara smart med att bygga in, dölja, få plats med m.m Om intresse finns håller jag denna uppdaterad då jag även kommer ta in offerter m.m om det är någon annan som är sugen på bygga. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Du har väl läst Tegheims bygge?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Detta med fristående garage är min rekomendation ,Det jag tänker på då är det om man pysslar med något som luktar illa t ex målar ,plastar med polyesterplast så "slipper " man få det i hela bostadshuset ,Sedan finns det en aspekt till och det är det OM oturen skulle vara framme och det skulle börja brinna så slipper kanske bostadshuset brinna upp med
_________________ Björn Liedström |
||
Nackdelen med fristående är att man måste gå utomhus för att komma dit.
Tvåpelarlyft eller i golvet nedsänkt lyft? Golvvärme eller radiatorer? Loft, övervåning eller öppet i nock? Dörrar eller port, var ska mekaniken gå? Byggmaterial, isolering och hur ska taket bäras upp? Påverkar budgeten mycket. Brandsäkerhetskraven, kolla detta. Alternativa användningsområden, möjlighet att senare konvertera till gästhus sätter krav på avlopp, vatten och ström. Vatten och avlopp påverkar kostnaden för eluttag (ip44) osv...det drar snabbt iväg. Om separat hus, se till att ansluta med kulvert till ditt bostadshus så du senare kan ansluta tele, ethernet, vattenrör osv. Placering fönster och andra dörrar? Jag ville inte mitt garage skulle se ut som garage = fler än normalt antal fönster begränsar förvaringsmöjligheterna. Jag tänkte i två år innan jag la ner 350' på mitt garage. ![]() Budget, räkna med massor på markarbete, en tredjedel av budgeten sänktes där...och då räknar jag inte in kostnade för uppfart och asfaltering... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Har du koll på hur högt bygget får vara brukar finnas en gräns som är relativ till omgivande byggnader.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
www.byggahus.se
Där har du att göra o några timmar... Sen kan du kolla mitt inkl med och motgångar.. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/100887-nytt-wankelgrage.html Tegheims finns där med. /Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||
Re: Bygga garage. Vad skall man tänka på och tips?
Om det inte bara ska rullas in och ut ur garaget på sommaren så se till att ha 2 rejäla 'diken' med hålad plåt utefter var sida på bilen för att ta hand om smältvatten etc. Tänk på att om du gör dessa 'officiellt' ska du troligen ha oljeavskiljare etc, det är ju inte dumt att ha men kostar mer. Vatten och ett handfat vill du ha, så du kan grovtvätta tassar etc om du grisat ner dig rejält. Dubbeluttag 230 minst varannan meter, gärna så urtagen ligger på varsin fas. Då kan du både köra tex en vinkelkap och belysning/batteriladdare etc utan att säkringarna far. _________________ Roland Johansson |
||
Ett alternativ till lyft är höglyftande domkraft och stora (höga) pallbockar. Jag har använt den senare varianten i drygt 10 år, och den enda nackdelen är att man inte kan gå upprätt under bilen... och för hur många jobb är detta nödvändigt (för att inte tala om nödvändig takhöjd för att tillåta detta
![]() Stående på höga pallbockar har man full tillgång till bilen 360° runt om och kan öppna dörrar fullt ut etc, med en 2-pelarlyft var man mer begränsad. _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
Nedfälld saxlyft är min rekommendation. Tittade själv på att köpa tvåpelarlyft men valde sen en saxlyft, aldrig ångrat mig! Kan man även fälla ner den så blir garaget väldigt mångsidigt och du kan även få in två bilar ett tag om du vill.
_________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Mitt garage är bara ca 220 i takhöjd och såhär i efterhand hade jag nog velat ha det lite högre. Sen håller jag med om att du bör satsa på många vägguttag - att strula med att lägga närliggande uttag på olika faser anser jag inte nödvändigt eftersom man ofta inte kör tre stora laster bredvid varandra (inte jag i alla fall). Tänk på att om man har 2,5 mm² tråd så får man belasta ett vanligt vägguttag med 16 A. Ett annat tips är BELYSNING... Jag har 11 st dubbla 36 W lysrör i ett garage på ca 45 kvm - lyser upp som en operationssal
![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Om man inte behöver spränga för att komma ned finns det lyftar som sätts ned i schakt som ger tvåpelar lyftens fördelar men ej dess nackdelar. blir helt slätt golv då de ej används. men man skall ju då ner ett par meter ett två schackt.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Ang Saxlyft vs två pelarlyft?
liten, men ändock en, trådkapning.... Vad säger Ni om saxlyftar som endast lyfter ca 1-1,3 m? Jag har höjd till en fullhöjds men priset på dessa är ju x3 av vad "låglyftarna" lyfter..kommer man bara bli lack på att man inte har köpt en fullhöjds? Sorry för lite ot... micke endast 4 meter brett garage.... _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Jag har ett "vanligt" garage från en husleverantör och det jag saknar mest så här i efterhand var att jag inte maxade takhöjden inuti... har 2,50 i tak vilket är snålt när man behöver lite förvaring och om du funderar på lyft.
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Har ett vanligt garage 5m brett 6m långt med 3/5-delar av längden öppet upp till nock genom att de två mittersta takstolarna (nr 3 o 4 ) gjorts lägre och satts intill takstol nr 2 resp 5. Sen läggs reglar mellan nr 3 och 4 som bär upp taket. Ger öppet upp till nock till en liten extra kostnad.
Sen har jag satt en travers under nocken där projektet får hänga ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Lekås |
||
Bygg fristående med lösvirke. Har byggt mitt så och då kan man ju göra speciallösningar och det brukar bli billigare. Man använder ju bättre dimensioner än byggsatserna och sänk ner en saxlyft med separata banor i golvet. Xtra isolering och en billig luftpump( har julas själv och den drar ej så mycket och klarar -28 utan problem). Ingen golvvärme för med en lyft ligger du ju inte på golvet och du kan bulta fast grejor i golvet utan att fundera på slingorna. Jag tog ej avlopp då det bara är för mek. Bruksisen mår ju bättre av att stå ute med motorvärmare. Lycka till. Erik
_________________ Erik König |
||
Många bra tips och saker som är värda att tänka på.
Jag har som flera har nämt begränsad vägg höjd. 2,5m från platta till ovansidan takpannorna. Då får jag välja mellan inget loft och pelarlyft eller loft och lägre takhöjd. Gällande lyft är det nog pelarlyft eller höglyftande domkraft. Då jag tycker sax lyften är lite osmidig för den täcker avgas, v-låda m.m Men kan förstå att det är snabbt och enkelt att få upp bilen till en vettig höjd att arbeta med. Det lutar mer och mer mot fristående då jag tror det blir billigast, lukt, brand och då behåler vi lite hus yta som vi får lov att bygga ut i framtiden. Lättare att bygga ut huset med krypgrund än garage med platta. Skriver ner lite i punkt lista form. + blir önskvärt men ofast dyrare. -Kulvert från huset för el och vatten m.m -Uppvärmning - Luftluft. + Golvvärme, då gjuts fästen för tvåpelarlyften i plattan, kulverten säkrar framtid uppvärmning. -Vikportar 5m breda så den kan i framtiden användas som dubbelgarage, ingen skjutport då det sticker in i garget och vanliga dörrar finns inte som 5 meter bred och då behöver man två men en stolpe mitt i ingången. -överdrivet med belysning i form av lysrör. - Många el kontakter i midje höjd, även luft ialla hörn. Även sladd och luft vindor där de används som mest. - vatten och avlopp för handfat, +eventuellt avlopp för garaget. Det kommer vara ett skruva garage och jag vill egentligen gjuta golvet helt plant så att man kan ställa in corner weight och hjulvinkar utan att ta hänsyn till fall m.m Försöker hålla mig till modulbyggda garage då jag tror att tid/pris är mycket förmånligt. Lösvike kan bli billigare men då krävs det många timmars arbete. Modul utan allt förmånga ändringar går ruskigt snabbt att sätta upp. Jag kan dra el, sätta gips m.m men har varken tid eller lust att bygga från grunden. Tanken är att planera noga och bygga fort. Johan Lekås taklösning är ju suverän, jag har tittat mycket på limträbalk men om man gör som du gjort fast med sadel takstol i början, limmträbalk över pelar lyften och ramverk i slutet som ger ett litet loft ![]() ![]() Jag älskar sånna lösningar som cylindrar i schakt som kommer ur golvet, men dessa brukar kosta därefter. En tvåpelarlyft som lyfter 3-4ton kostar 12-15k ny. smörjbrygga m.m fungerar inte då det är ett villaområde och helt platt. Ganskska mycket hänsyn får nog tas till grannarna ![]() Fått in första offerten för garage, utan platta eller förändringar.. 805*605 133k sen grunden mellan tummen och pekfingret 50-70k. Så 200k går snabbt. ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Jag har valt ikea köksinredning som arbetsbänk med förvaring. En av skåpen har givetvis en inbyggnadskyl
![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Jag byggde mitt tätt på 5 kvällar och en helg. Lösvirke är mycket billigare men det är ej rätt metod för alla. Kolla bygga hus som ngn tidigare skrev innan du sätter i gång. Mycket som är läsvärt. Där är många som är vana vid byggnationer. Lycka till
_________________ Erik König |
||
Mitt markarbete + platta kostade 100' och det var mindre.
Menar du att s.k. Bygghöjden är 2.5m? Det är lågt...räkna med 35cm isolering plus 22mm planka plus 25mm läkt plus takpannor plus lite marginal...takstolar hamnar i typ 190cm grån golvet. Räkna noggrannt här. Jag tog 10cm marginal...men hamna i verkligheten 1cm över...men då gjordes en sista minut justering som jag missade mäta in. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök senaste veckan (83916 totalt) |