Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
E85 frågor vs std 4-cyl motor
4231 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hej

Några frågor kring E85

På en std 4-cyl sug motor om man byter injektors ( 20-30 % större ) + mappar

- Hur mycket mer effekt / moment kan man vänta sig ?

- Kan med med större injektorer installerade 'gå tillbaka' till bensin mha mappning, eller måste man byta tillbaka till mindre injektorer ?

Tack

Joachim

allemeck

Här sen Jan 2004

~10% effektökning motför bensin

Japp, går gå tillbaka till bensin mha mappning på samma spridare.

Höllviken
Här sen Jun 2006

Ett annat plus med E85 är att motorn har en tendens att gå betydligt svalare. Kanske inte viktigt för alla, men de som har värmeproblem redan i sin bil kan det vara en bonus för.
När jag bytte till elvattenpump i min fick jag blockera en tredjedel av kylaren för att få upp temperaturen på motorn. Pumpen pulserade bara vid bankörning eftersom tempen inte gick över 70 grader (ca 55 på gata).

www.MSCC.se
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Sedan varierar det hyfsat mycket i pumpen på E85 slangen. E65 - E98 säger ryktet så man får va på sin vakt

BMW 520xD
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011

Om det är OK för trådstartaren flikar jag in en fråga på nästan samma område.

Om orginalmotorn har ett komp på ca 10,8:1 och det höjs mha en annan vev med längre slag till ca 14:1 i samband med E85 konverteringen, vad kan det ha för påverkan på effektkurva/toppeffekt?
4cyl NA motor, 7250 rpm varvstopp orginal.

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Jag gick från 12,5:1 till 13,7:1 samt bytte från vpower till E85 med följande resultat:

Accord -04
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Självklart Janne thumbs up Inte dåligt ryck Asse Gott moment ryck..

Bubblat med Elise folk i UK och det finns några som gjort det med en Rover snurra ned gott resultat.

https://www.youtube.com/watch?v=WlOrntTF2yU

Men kanske behöver man mera komp för att det skall vara värt det ? Och sen detta vad som verkligen är i pumpen på mackar..

Sen är ju denna rapporten lite intressant

På en Prius med 77 hk hittar man +13 hk till och ca 30 Nm..
http://www.ethanol-statt-benzin.de/userfiles/prius-e85.PDF

Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Är det också inte lite problem med att E85 fräter lite mera på slangar och kopplingar

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Beroende på vilket styrsystem du använder är en flexifuel sensor att rekommendera.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Jag är nu sugen på att konvertera min Abarth till E85, spridare för E85 finnes till Abarth och denna ECU mapping mod kommer att finnas för E85 senare

http://www.eurocompulsion.net/ecu.htm

Några råd och rön att köra E85 i en turbo motor ?

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Pederb skrev:
Jag är nu sugen på att konvertera min Abarth till E85, spridare för E85 finnes till Abarth och denna ECU mapping mod kommer att finnas för E85 senare

Några råd och rön att köra E85 i en turbo motor ?

Jag har kört E85 och turbo i över tio år. Motorn blir mycket mindre spikbenägen, men man får vara på sin vakt så man inte "trimmar för mycket" då andra saker (topplockspackning, vevlager) kanske inte tål ökad cylindertryck.

Och att sätta eld på blandningen är ordentligt mycket svårare (spolar/stift som funkar fint med bensin plötslig börjar misstända på E85 vid samma laddtryck) så man får se till att tändningen är frisk, alternativt uppgradera till grövre.

Stockholm
Här sen Dec 2002

På en sugmotor är runt 10% effekt och momentökning realistiskt med byte till E85 från BF98. Dock kommer du behöva åka runt med mer bränsle i tanken vilket äter upp lite av effektökningen.

Du kan gå tillbaka till bensin med hjälp av mappning om du har bytt till större injektorer.

De uppenbara problemen är delar av bränslesystemet som inte tål etanol i längden, ökat slitage på ventilsäten samt potentiella problem med tändmissar om inte tändsystemet orkar med.

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

PederB:
Hur mycket laddtryck körs din motor nu i orginalsetup ?

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Runt 18 psi

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Så hur är det när det börjar bli svin kallt ute, är dom inte svårare att starta?

Jag har tänkt mej att köra året runt med min

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Pederb skrev:
Så hur är det när det börjar bli svin kallt ute, är dom inte svårare att starta?

Jag har tänkt mej att köra året runt med min

Man får ösa in dubbla eller tredubbla kallstartsanrikningen jämfört med bensin. När det är minusgrader åker spriten i stort sett igenom tills motorn blir lite varmare.

Norrköping
Här sen Maj 2004

Så den stora frågan som jag försöker att få besvarad är, är det värt allt besvär att bygga om till E85 och är nackdelarna större än fördelarna?

Vad händer om man kör på bensin när man har spridare och ECU proggad för E85, går den för fett då?

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Pederb skrev:
Så den stora frågan som jag försöker att få besvarad är, är det värt allt besvär att bygga om till E85 och är nackdelarna större än fördelarna?

Vad händer om man kör på bensin när man har spridare och ECU proggad för E85, går den för fett då?

På en överladdad motor är det oslagbart med E85 ur effektsynpunkt. Sen om det är värt det eller inte för dig går inte att svara på. Hur mycket är extra effekt värt för dig i form av pengar eller arbete?
En mappning för E85 går inte att köra med bensin. Går alldeles för fett.
För en vardagsbil man vill kunna köra året runt hade jag inte mappat E85 utan en flexfuel sensor som kompenserar bränsle och tändning beroende på etanolhalt.
Tänk på att det också skiljer mellan E85 på sommaren och vintern. På vintern är det ca E75. Så en mappning för E85 kommer heller inte fungera optimalt under vintern.

Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Re:

GustafB skrev:
Pederb skrev:

På en överladdad motor är det oslagbart med E85 ur effektsynpunkt. Sen om det är värt det eller inte för dig går inte att svara på. Hur mycket är extra effekt värt för dig i form av pengar eller arbete?
En mappning för E85 går inte att köra med bensin. Går alldeles för fett.
För en vardagsbil man vill kunna köra året runt hade jag inte mappat E85 utan en flexfuel sensor som kompenserar bränsle och tändning beroende på etanolhalt.
Tänk på att det också skiljer mellan E85 på sommaren och vintern. På vintern är det ca E75. Så en mappning för E85 kommer heller inte fungera optimalt under vintern.

Hej Gunnar,

Om man har en UNI-Chip som kan programeras till olika inställningar så kunde man ha en sommar och en vinter programering och även en bensin programering att välja i mellan, skulle det inte funka?

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Skruva banåkabil
4231 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande