| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lambda-värde vid besiktning
|
4821 besök totalt |
|
Potentiell off-topic här men det är för mig definitivt en banåkaskruvarproblem... Besiktade banbilen idag (Boxster S) och fick (förutom positionsljuset fram...) backning på lambda-värdet. Det har jag aldrig fått tidigare, det låg som lägst på 1,07. Nu har ju jag skruvat lite på min motor med annat plenum och ändringar också på avgassidan. Vad kan orsaka det? Läckor i insuget, trasig lambdasond, läckor i avgassystemet är några av de idéer som kommit upp. Jag tycker bilen går bra i övrigt. Hur kan jag felsöka? Startgas runt insug för att hitta läckor? _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
|
Har du pillat runt med småsaker runt motorn kan det väl också vara så att du förbättrat luftvägarna så pass att den inte får tillräckligt med soppa?
Hittar du inga läckage i avgasystemet/grenrören kanske du skulle prova att höja bränsletrycket en liten aning? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
På en lambdareglerad motor på tomgång eller förhöjt varvtal bör den inte behöva gå magert trots ändringarna. Jag tror mer på omätt luft som kommer in antingen i avgasskarvar eller vid insug efter MAF. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Mest sannolikt är spricka i avgas efter lambasond. Ecu reglerar mha lambdssoden, det som händer efter det kan den ju inte göra nåt åt.
Dvs det läcker in luft mellan din lambdasond och besiktningens mätprob. Och ja, ett kan läcka in eftersom det är pulser. Alla andra saker borde ecu kompensera, eftersom mätning sker då det ska vara closed-door reglering. Kör du med eget sprut efter egna tabeller så kan du ju fixa själv. |
||||
|
Re:
Tack, alla, för bra feedback!
Tror att Niklas är nåt på spåren. Jag sprejade startgas runt insuget utan några som helst reaktioner så det borde inte vara på insugssidan. Jag har skruvat av och på ljuddämparen sedan sist så det kan ju tänkas att det läcker lite där. Det jar det gjort vid tidigare tillfällen men då har det alltid varit ganska uppenbart (=högljutt...). Nån som kan föreslå ett bra sätt att felsöka läckor efter lambdasonden? _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
|
Motorn avstängd, täta slutröret med en trasa men stick igenom munstycket på en tryckluftspistol, silvertejpa om nödvändigt. lägg dig under bilen och trycksätt avgassystemet så bör du kunna höra vart det visslar om luft läcker ut.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Så... Nu har jag kopplat upp den trogna Durametricen och resultatet är inte helt klart för mig.
Här är felkoderna, här verkar ligga en hund begraven. Jag ska försöka kolla upp vad de kan tänkas betyda.
Sen tror jag att jag hittade lambdavärdena i live-vyn. Här är tomgång respektive 2500 varv (som bilprovningen ju kör):
Ser ju OK ut, hovrar runt 1. Förutsatt att detta faktiskt är lambdavärdet... Tes 1: om det stämmer så talar det för läcka (eller möjligtvis felaktig sensor). Men i o m att båda sidorna rapporterar ungefär samma borde vä båda vara kass? Fan, tacka vet jag mekanik...
_________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
|
Trasa i handen.
Sätt för änden på avgassystemet när bilen står på tomgång. Då brukar man höra läckorna rätt ordentligt. |
||||
|
Re:
Tror inte på sensorerna, de verkar jobba som de skall, fueltrim tyder på att omätt luft kommer in. Eller så mäter LMM felaktigt, inte ovanligt på 996 vet jag. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Re:
Typ spot on. Vännerna i Nynäshamn tittade på den och tydligen var det både lite tjyvluft i insuget och en taskig LMM. Nu spinner den som en katt igen! Tack alla som engagerade sig!
_________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
|
Jaha, här ska det tydligen inte ropas hej innan man är över besiktningsbäcken... Fortfarande riktigt dåliga värden - om möjligt ännu sämre än tidigare. Underkänt på besiktning igen!
Verkstad tog två timmar på sig att identiefiera felet (tjuvluft mellan kattar och slutburk) ochåtgärda (ta isär, täta, sätta ihop). Lambda 1,01 blev slutresultatet - nu vore det väl fan om det inte fungerar! _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4821 besök totalt |