| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Axiell belastning på länkhuvud
|
767 besök totalt |
|
Axiell belastning på länkhuvud
Jag har problem med att ett länkhuvud i framvagnen utmattas och går av precis bakom muttern. Det är nedre bakre "länkarmsinfästning" på bilden nedan.
Länkhuvudet får ta ganska mycket axiell belastning vid bromsning och det har lett till att länkhuvudets gänga gungar i sidled och då har gängorna i svetsänden blivit ovala. Jag har funderat på olika lösningar. En är att använda ett länkhuvud med hona och genomgående 12.9 skruv istället. Som på bilden nedan. Det borde inte gå av lika lätt.
En annan lösning jag funderar på är att kapa ett snitt i staget, böja det och svetsa ihop så att svetsänden får lite mindre vinkel, Sätta i helicoil och fortsätta köra med M12 hane. Kulan i länkhuvudet kommer då att hamna lite snett i förhållande till huset om jag inte ändrar infästningen i ramen. Alternativt bygga om staget och dess infästning i ramen så att svetsänden får ungefär samma vinkel som staget. Då kommer inte främre och bakre länkhuvudena att rotera runt en rak axel. Är det ett problem? _________________ Sixten Mineur |
||||||
|
Jag gillar inte din lösning alls
Typ detta är en bättre lösning. (se länk) Man får inte mycket bryt, momnet, i gängan. Utan i prinsip bara radiella krafter i länkhududet. Och drag/tryck i gängan. Bakre fästet borde viklas så ligger ca 90grd mot det runda röret. Sen kan man diskutra om länkhuvetdet skall vara stående eller liggande i karossen. http://www.sellholmshop.se/chassiede _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Ja det var den sista lösningen jag försökte beskriva. Inget problem att dom inte roterar kring samma axel alltså? _________________ Sixten Mineur |
||||||
|
Länkhuvuden ska enbart ta dragande eller tryckande laster. Det ser ut som du tagit bort bussningen som satt där tidigare, det bästa vore att sätta den den igen eller att helt konstruera om länkarm och infästningar.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Re:
Nån som vet nått om konstruktion iallafall. =) Gör om bärarmen så kulleden sitter i rörets förlängning. Kolla vad vinkeln mellan bärarmen och infästningen i ramen blir och se så den inte blir för stor än vad som är specat bara. Sen kommer det funka bättre. mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
|
Re:
Tack för tipset! Rotade igenom lådorna jag fick med till bilen och hittade originallänkarmarna som hade gummibussningar istället. Dom nuvarande bärarmarna med länkhuvuden är nog konstruerade så för att slippa ändra fästena på ramen. Tror att bilen har rullat såhär i många år dock. Antingen har dom tidigare ägarna bromsat försiktigt eller bytt länkhuvuden med jämna mellanrum. _________________ Sixten Mineur |
||||||
Ok, jag läser som en kratta ;(
De kommer rotera runt en axel som centrum centrum på begge länklager i karrosen. Är du osäker bygg en prottotyp och testa _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Jag fick "tipset" i depån att dom skulle ha samma vinkel. Tänkte att det kanske var därför man byggt så från början. Men det var nog bara för att slippa bygga om fästena på ramen. Nu gör jag iallafall nya fästen och bygger om länkarmarna. Känns tråkigt att gå tillbaks till gummibussningar. _________________ Sixten Mineur |
||||||
|
Re:
Vad är det för mått på bussningarna? Det går inte att få dit nått ledlager i lämplig storlek? https://www.ledlager.se/kategorier.p //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Har redan kapat bort gamla fästena men tack ändå
_________________ Sixten Mineur |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Axiell belastning på länkhuvud
|
767 besök totalt |

