Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m42.
1196 besök totalt
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m42.

Hej!

Har precis startat min nyrenoverade BMW M42B18 motor. oljetempen stiger till ungefär 115-120gr på tomgång och vattentemperaturen stiger till cirka 98-100gr på tomgång.

Det känns som om både olja och vattentemp går för högt?


Sitter större kylare än original samt att jag har en 19-raders oljekyl monterat.
Oljan som används är Mobil-1 5w-50.
Givaren sitter i oljetråget.
Givaren för vattentemp sitter på nedre kylarslang.

Kan det bero på att motorn är nyrenoverad med nya kolvringar och packningar som tempen stiger?

Hoppas nån har några tips och idéer på vad som kan va fel eller hur jag ska åtgärda detta!

Mvh/Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Vattentemp på nedre kylaralang? Vattentemp ska normalt sett sitta på topplock eller vid termostat hus. Möjligen övre kylaralangen (nedre är normalt kalla sidan dvs den temp vattnet håller efter det kylts av kylare /fläkt, men kan vara annorlunda på din bil?

Normalt om tempen skenar på tomgång så är det taskigt flöde av luft i kylsystemet alt något knasigt med tändpunkt dvs den tänder ute i Grenrör

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re: Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m

chrillej82 skrev:
oljetempen stiger till ungefär 115-120gr på tomgång

Och du är säker på att mätaren stämmer?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Re: Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m

super7 skrev:
chrillej82 skrev:
oljetempen stiger till ungefär 115-120gr på tomgång

Och du är säker på att mätaren stämmer?


//Nisse



Både mätaren och givaren är helt nya. Dock från biltema.
Har kört biltema givare på flera andra bilar som fungerat klockrent, men kan ju ha fått ett måndags-ex denna gång!

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Vattentemp på nedre kylaralang? Vattentemp ska normalt sett sitta på topplock eller vid termostat hus. Möjligen övre kylaralangen (nedre är normalt kalla sidan dvs den temp vattnet håller efter det kylts av kylare /fläkt, men kan vara annorlunda på din bil?

Normalt om tempen skenar på tomgång så är det taskigt flöde av luft i kylsystemet alt något knasigt med tändpunkt dvs den tänder ute i Grenrör



Ska lufta systemet mera och se om jag får nån skillnad.
Därefter får jag kolla om jag kan byta plats på kyltempgivaren. Dock så borde den alltså visa en kallare temp på undre kylarslang så jag tror att luftning av kylsystemet borde göra susen för tillfället.

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Oljetempen låter ju helt galet på tomgång när det inte är någon belastning.
Verifiera att oljan är så varm.

Töm ur oljan och verifiera att du inte har en massa metall i den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Så här ser det ut på en logg från min se7en.
Har en lång grusväg innan jag är ute på asfaltvägen
så det är körning på tomgången ca 3 minuter.
Och på den tiden höjs olje tempen från 25-30 grader.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Dumma frågor.

Vad har du för fläkt?

Strömmar luften bra det bra genom kylarn?

Har sett folk Som satt fläktar direkt på kylarn och det inte funkat.

Jag bygger mig alltid en kåpa så fläkten verkligen suger genom hela kylaren.

Kan det bli nått knas om man vänder termostaten åt fel håll?

Trasig termostat?

Dubbelkolla med någon annan termometer.

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Re:

erki87 skrev:
Dubbelkolla med någon annan termometer.
En IR picka är väldigt hjälpsam när man vill ha alternaiv grov koll på vad det är för temperaturer.

Hur blir det varmt? Om nedre kylarslang blir varm snabbt så är ju nåt helknas (för en normal kylslinga) eftersom den bör vara nära rumstempad tills termostaten öppnar.

Vänd topplockspackning som blockar passager?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



dubbelkolla mätaren, jag har haft en oljetrycksmätare från biltema som visade väldigt fel....visade 0,5 bar när verkligt tryck var 1,5 bar osv....
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1575



En annan fundering om allt annat är ok. Den går inte lite tunnt kanske?

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 508


Trådstartare
Nu är både oljetemp och kyltemp ok.
Luftade kylsystemet lite extra samt att när jag tog en sväng med bilen så låg oljetempen runt 95-98gr.
Tackar för all hjälp!!


En fråga till bara. Vad brukar det skilja i temp mellan nedre och övre kylarslang?


mvh/

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu är det många år sedan jag byggde motorer.
Men att ha en nyrenoverad motor stå på tomgång, längre är att tempen är max 80 grader.... är helt omöjligt. Och det kan det bli på bara någon minut, om det vill sig illa.

Dom gånger vi varit tvunga.... så har vi kört med vattenslangen på fullt ös in i motorn.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

chrillej82 skrev:
Nu är både oljetemp och kyltemp ok.
Luftade kylsystemet lite extra samt att när jag tog en sväng med bilen så låg oljetempen runt 95-98gr.
Tackar för all hjälp!!


En fråga till bara. Vad brukar det skilja i temp mellan nedre och övre kylarslang?


mvh/


Beror på hur BRA kylare du har, men någonstans 15-25 grader tempskillnad kan vara fullt rimligt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 240



Om båda mätarna är nymonterade och har samma strömmatning kan det vara elfel
Har du spänningsfall till instrumenten kommer de visa för mycket
Mät så du har närapå samma på mätarnas matning som på batteriet

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3494



Re:

safe skrev:
Oljetempen låter ju helt galet på tomgång när det inte är någon belastning.
Verifiera att oljan är så varm.

Töm ur oljan och verifiera att du inte har en massa metall i den.


+1 på den, vanligt om man monterat extra oljekyl med extern oljefilterflytt är att man förväxlat in och utgång i oljefiltret vilket gör att oljepumpen får jobba emot backventilen i oljefiltret och flödet blir mycket begränsat = hög oljetemp som följd och lagerras som ett brev på posten.

Har du monterat oljefilterflytt? Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

Wärhner skrev:

+1 på den, vanligt om man monterat extra oljekyl med extern oljefilterflytt är att man förväxlat in och utgång i oljefiltret vilket gör att oljepumpen får jobba emot backventilen i oljefiltret och flödet blir mycket begränsat = hög oljetemp som följd och lagerras som ett brev på posten.


+1 på denna. M42 har väldigt krångliga oljekanaler. Hur ser ditt "lock" för oljefilter ut?

Och varför så tjock olja? 5W-50 låter onödigt tjockt för nyrenoverad motor...? Blir bara svårt att pumpa runt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m42.
1196 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande