| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m42.
|
1196 besök totalt |
|
Hej! Har precis startat min nyrenoverade BMW M42B18 motor. oljetempen stiger till ungefär 115-120gr på tomgång och vattentemperaturen stiger till cirka 98-100gr på tomgång. Det känns som om både olja och vattentemp går för högt? Sitter större kylare än original samt att jag har en 19-raders oljekyl monterat. Oljan som används är Mobil-1 5w-50. Givaren sitter i oljetråget. Givaren för vattentemp sitter på nedre kylarslang. Kan det bero på att motorn är nyrenoverad med nya kolvringar och packningar som tempen stiger? Hoppas nån har några tips och idéer på vad som kan va fel eller hur jag ska åtgärda detta! Mvh/Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Vattentemp på nedre kylaralang? Vattentemp ska normalt sett sitta på topplock eller vid termostat hus. Möjligen övre kylaralangen (nedre är normalt kalla sidan dvs den temp vattnet håller efter det kylts av kylare /fläkt, men kan vara annorlunda på din bil?
Normalt om tempen skenar på tomgång så är det taskigt flöde av luft i kylsystemet alt något knasigt med tändpunkt dvs den tänder ute i Grenrör _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re: Hög oljetemp samt vattentemp på nyrenoverad motor? BMW m
Både mätaren och givaren är helt nya. Dock från biltema. Har kört biltema givare på flera andra bilar som fungerat klockrent, men kan ju ha fått ett måndags-ex denna gång! _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Re:
Ska lufta systemet mera och se om jag får nån skillnad. Därefter får jag kolla om jag kan byta plats på kyltempgivaren. Dock så borde den alltså visa en kallare temp på undre kylarslang så jag tror att luftning av kylsystemet borde göra susen för tillfället. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Oljetempen låter ju helt galet på tomgång när det inte är någon belastning.
Verifiera att oljan är så varm. Töm ur oljan och verifiera att du inte har en massa metall i den. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Dumma frågor.
Vad har du för fläkt? Strömmar luften bra det bra genom kylarn? Har sett folk Som satt fläktar direkt på kylarn och det inte funkat. Jag bygger mig alltid en kåpa så fläkten verkligen suger genom hela kylaren. Kan det bli nått knas om man vänder termostaten åt fel håll? Trasig termostat? Dubbelkolla med någon annan termometer. Mvh _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Re:
Hur blir det varmt? Om nedre kylarslang blir varm snabbt så är ju nåt helknas (för en normal kylslinga) eftersom den bör vara nära rumstempad tills termostaten öppnar. Vänd topplockspackning som blockar passager? |
||||
|
dubbelkolla mätaren, jag har haft en oljetrycksmätare från biltema som visade väldigt fel....visade 0,5 bar när verkligt tryck var 1,5 bar osv....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Nu är både oljetemp och kyltemp ok.
Luftade kylsystemet lite extra samt att när jag tog en sväng med bilen så låg oljetempen runt 95-98gr. Tackar för all hjälp!!
En fråga till bara. Vad brukar det skilja i temp mellan nedre och övre kylarslang? mvh/ _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Nu är det många år sedan jag byggde motorer.
Men att ha en nyrenoverad motor stå på tomgång, längre är att tempen är max 80 grader.... är helt omöjligt. Och det kan det bli på bara någon minut, om det vill sig illa. Dom gånger vi varit tvunga.... så har vi kört med vattenslangen på fullt ös in i motorn. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Beror på hur BRA kylare du har, men någonstans 15-25 grader tempskillnad kan vara fullt rimligt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Om båda mätarna är nymonterade och har samma strömmatning kan det vara elfel
Har du spänningsfall till instrumenten kommer de visa för mycket Mät så du har närapå samma på mätarnas matning som på batteriet _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
|
Re:
+1 på den, vanligt om man monterat extra oljekyl med extern oljefilterflytt är att man förväxlat in och utgång i oljefiltret vilket gör att oljepumpen får jobba emot backventilen i oljefiltret och flödet blir mycket begränsat = hög oljetemp som följd och lagerras som ett brev på posten. Har du monterat oljefilterflytt? Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Re:
+1 på denna. M42 har väldigt krångliga oljekanaler. Hur ser ditt "lock" för oljefilter ut? Och varför så tjock olja? 5W-50 låter onödigt tjockt för nyrenoverad motor...? Blir bara svårt att pumpa runt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1196 besök totalt |