Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (28176 totalt) |
Ja då var det dags för ny bil Efter att ha kört Opel Speedster på banor och konbanor de senaste 8 somrarna så har jag ändå de senaste åren till och från gått och funderat på en Sjua av något slag. Med förutsättningar som garage hemma på tomten och möjlighet till många fina kvällsturer med Sportvagnsklubben Göteborg så har suget efter något nytt, busigare och roligare vuxit fram. Tanken är helt enkelt körglädje, inte enbart på bana/konbana utan framförallt att få fler körtillfällen per år, dvs soliga sommarkvällar och liknande. Mer körglädje, inte nödvändigtvis alltid snabbast! Så efter att ha kollat på lite olika bilar och även varit fodervärd åt Lasse Falks gamla sjua under sommaren så blev det äntligen köp av en egen, nämligen denna! Recept på skapelsen? Jodå! Westfield SDV (Singe Donor Vehicle), baserad på en SEiW En SDV är egentligen en SEiW med löstagbara skärmar, fast utan Westfields egna spindlar fram och drivaxlar bak, dessa togs från donatorbilen nämligen en Ford Sierra. Motormässigt sitter det numera en Zetec 2.0a i med dubbla Weber 45or och programmerbar tändning. Bromspapper finns på 163hk och 211Nm, varav alla dessa hästar ger ett fantastiskt ljud med Störtbågen är utbytt från Westfields egna till en högre störtbåge med både diagonalsträva och bakåtsträvor, så även jag som är lång (1.93m) har marginal med hjälm på. Stolarna kommer f.ö. från Opel Speedster så de känner jag mig hemma i Väghållningen är baserad på Westfields egna ställbara coilovers, märke okänt ännu, men förmodar Spax eller GAZ. Får plocka ner och kolla någon dag. Hjul är i dagsläget Wolfrace 15" med vanliga Toyo gatdäck på, men 4st 888 rdäck står redan i garaget tillsammans med 4p bälten och lite annat smått och gott Vad göra framöver? När bilen köptes var planerna rätt enkla! Köra lite goa sommarkvällar, regga om med T12BF (besiktningsbefrielse för amatörbyggda fordon) och sen planera vad som skall göras i vinter. Listan börjar iaf med: -Framruta -Original bakljus -Quaife spakställ -I med bagagebalja för att kunna ha med lite småsaker iaf vid turer -Se över möjlighet till sluten vevhusventilation för att slippa oljedoft _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Bilen köptes en tisdag, dagen efter en av de varmaste dagarna på sommaren (32 grader) så visade sig Falköping från en tråkig sida med 11 grader och regn när bilen skulle köras (!) hem för egen maskin.
Som tur var så slutade regnet efter en mil iaf Redan 2 dagar efter inköpet var det dags för Torsdagsträff med SVKG, Sportvagnsklubben Göteborg, och 12 mil kurvig väg avklarades med ett drygt 40 tal andra bilar. Väl framme vid målet, Cafe Torpet, så parkerades den bredvid Lasse Falks gamla Pegasus 7+ Målet med SVKG's torsdagsträffar är alltid ett cafe efter körning på kurviga vägar, detta ställe var otippat imponerande! Körningen hem med 3 sjuor efter varandra följda av en BMW 335 cabbe gav mersmak, sjukt roliga bilar på vanliga kurviga vägar! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
En av de högst prioriterade sakerna på Att-göra-listan var att regga om bilen för T12BF, besiktningsbefrielse för amatörbyggda fordon som efterliknar en modell 50 år eller äldre.
Varför? Varför inte! Slippa besiktiga en bil som knappt rullar något (400 mil hittills på 13 år) samt för att ha ett otroligt smidigt ägande av hobbybil. Alltid redo att åka fram! Efter att ha ringt runt till olika besiktningsstationer så landade jag till slut hos de otroligt trevliga killarna på Fordonsprovarna i Göteborg, som efter en genomgång av bilen samt provkörning (bara för att jag ville det, de är ändå relativt vana vid sjuor och så fick jag feedback på hur bilen var jämfört med andra byggen och hemmabyggen) så var alla detaljer uppdaterade hos Transportstyrelsen. Bilen behöver inte besiktigas mer! Hemvägen blev däremot nästan onödigt spännande! Med nästan 1/4 tank kvar i bilen så rullade jag i solskenet ner mot Tingstadtunneln i eftermiddagstrafiken när bilen hostade till. Vad var det? Dåligt med soppa? Mätaren säger nästan 1/4 kvar men tveksamt. 23 roliga mil körda sen förra tankningen, jag chansar inte, svänger av direkt! Klipper snabbt 3 filer till höger för att hinna med sista avfarten innan tunneln börjar. Bilen hostar mer och mer och med kopplingen nedtryckt så dör motorn Som tur är så är det fritt från trafik där och i graciös mak så rullar jag i joggingtempo fram till pumpen Tanken skall rymma 28 liter... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Bilen är försedd med en hemmasvetsad/ändrad växelspak och vips när jag var ute och körde lite aktivt med en kompis jämte så hittade jag växel 2½ Spaken gick att dra längre än 2an!
Inga missljud så lådan var jag inte orolig för, måste vara något i länkaget! Efter lite demontering så hittades en skadad "saddle bush" där växelspakens gaffel möter ingående axel i lådan. Ford ville ha 7-10 dagar att få fram en ny, men en Heavy Duty från Turkiet via eBay kom på 22½h! Nu visade sig detta inte var enda felet, utan någon tidigare ägare hade byggt ett eget short shift utan att ha spaken tillräckligt lång ner i lådan Så när jag ändå löste detta och kände mig glad i garaget tog jag fram en gammal kompis. Min Sabelt moccaratt som jag hade i min gröna Kadett GSi "Astretten". Den har spenderat de senaste 10 åren i en bokhylla som minne, men nu sitter den återigen i en bil! Passar mycket bättre än stylingratten som satt där tidigare. Så nu är vi i fas med var vi är i tid, detta har skett allt på 10 dagar. Nu väntar mer rolig körning _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
|
||
Grattis till bilen och t12bf Den ser fin ut och du har ju redan bytt ut ratten.
Jäkligt skönt att slippa besiktiga varje år...lämnar ju oxå lite utrymme för modifieringar Nästa gång ni åker förbi får du svänga in på lite bil-tjöt. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||
Och för er som undrar så var det på riktigt rejält skitväder när bilen köptes.......
Sinnebilden av en petrolhead Innan vi åkte så hade fredrik flörtat med att jag kunde få köra den tillbaka till Göteborg. Jag avstod _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Tack! Bilen är väl inte helt som jag vill ha den nu, men det är bara bra - då har jag något att göra
Lite fegt att du inte ville köra hem, men jag hade roligt på vägen så jag klagar inte Nu får du testa bilen snart igen när lite småsaker är fixade. Förgasartankar Jag har ingen vidare erfarenhet av förgasare som den unge person jag är. Visst har jag haft bilar med förgasare, men för bankörning har jag bara haft insprutning. Just nu har jag två saker jag vill förbättra/förändra: 1. Sluten vevhusventilation 2. Justera/bestycka om förgasarna. Vi tar dem var och en för sig! 1. Vevhusventilation Idag är det öppen vevhusventilation via en catchtank i aluminium vilket syns på denna bild Filtrena är vanliga Pipercrossfilter och innanför dem sitter det mysiga fina trattar. Vad är smidigaste/bästa lösningen för sluten vevhusventilation? Är det bättre att köpa ett stort filter med basplatta så att jag kan koppla in vevhusventilationen där? Det jag vill uppnå är att slippa doften av olja som det blir med öppen vevhusventilation i en bil som denna. Exempel på eBay: 2. Justera/bestycka om förgasarna. Utan att veta exakt så skulle jag vilja kontrollera synkningen mellan förgasarna, men även se över bestyckningen. Tycker den går lite fett nu och inte helt rent på lägre varv (under 1600 ungefär) alltid. Är det någon som antingen har koll på bra tips för bestyckning av Weber DCOE 45 för en 2.0 Zetec? Kanske även så att någon vet nån som kan göra sådant i Göteborgsområdet och/eller har en låda med munstycken som man mot ersättning kan få testa lite ifrån? Alla tankar och idéer uppskattas _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Kul bil!
Min kollega håller på att försöka bestycka om sin seven med weber zetec som inte går klockrent, vet du vad du har för munstycken idag? Han skulle försöka få lite tips av en firma för att få till det, får fråga imorn om han kommit nån vart. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det sitter pluggar ovanför spjällen, när du tar bort dem finns det 3 små sikthål där du kan se kanten på spjället.
Justera så att du kan se främre och bakre förgasarens spjäll exakt lika genom hålen när du drar i gasreglaget, då har du bra synkronisering. Det underlättar om du lyser in i trattarna samtidigt, då blir det lättare att se spjällen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Har provat lite olika varianter på vevhusventilation.
En slang från ventilkåpan till luftfiltret brukar ha nackdelen av att det blir rätt söligt av oljedimma i luftfiltret, jag har provat och gillade det inte. En PCV-ventil och anslutning till insugningsröret tycker jag har fungerat bäst, har du bromsservo så kanske det går att sätta en T-koppling på den slangen för att slippa borra fler hål i insugsrören. PCV-ventil finns på massor av bilar så det är bara att Googla fram en som passar dig. Väljer du PCV får du kolla så att motorn kan få in filtrerad luft någonstans, vill inte ha onödigt undertryck i vevhuset. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
När du klurat dig trött på bestyckning så kan du sälja Italienarna och byta till nåt mer justerbart som ändå ser klassiskt ut.
https://store.jenvey.co.uk/throttle- Men jag tror inte det snörvlar likadant tyvärr (kanske kan man tuna in lite olämpligt beteende ) |
||
Synkning gör enklast med en synkrometer.
Kostar ca 500kr. Jag har ett här i Dingle du kan få låna. Har bredbandslambda med. |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Kolla bränsle nivån
Obs inte flottörerna utan hur den är nedan en länk till alternativt sätt att bestycka http://www.lotuselan.net/forums/down _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Ta bilen till en Weberkunnig verkstad med chassidynamometer så att du får svart på vitt på utgångsläget. Och de brukar dessutom ha munstycken och andra nödvändiga delar så att man inte behöver beställa själv på gissning. Kostar förstås någon tusenlapp, men det kan det kanske vara värt.
_________________ Kai Anttila |
||
Det finnes spesial DCOE til Zetec. De har hva engelskmenn kaller fifth progressive hole. Man kan jo starte med å undersoke hvilken bestykning disse har?
https://www.ikengineering.co.uk/prod _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||
En Sjua i trimnivå för Roadsport B (can 5kg per hk) är ju billigt och stabilt skoj. Mer effekt och mer grepp för ju att du får jaga sprickor i ramen mm (dvs i Chapmans anda, det ska nätt och jämt hålla ihop över mållinjen). Fokusera på känsla, inte på prestanda |
||
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (28176 totalt) |