Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Beställa utskuren aluminiumskiva?
2357 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Om jag har en ritning till en aluminiumpanel med konstig form och diverse hål finns det någon bra leverantör som kan göra ett exemplar för vettig kostnad? Vad landar man på lite på en höft, säg en 2mm alupanel på drygt 20x20 cm med ca 40 olika sorters hål/uttag i panelen?

Vad för format förväntar det sig att man ska lämna ritning i? DXF? Nåt annat? Har noll koll...
Typ såhär https://rejsa.nu/im/user/3/2019-12-31-13-41-45_alusheet.dxf ??

Linköping
Här sen Maj 2013

Antagligen inte billigast men ser smidigt ut och du får pris direkt på webben.
https://cotter.se/material/aluminium/
https://cotter.se/pricing/

Åby
Här sen Feb 2006

Vad är det för precisionskrav??
Typ 1000-delar eller ok med +/- 0.2mm??

Är det de förstnämnda så är det fräsning som krävs.
Det andra är garanterat billigast med vattenskuret aluminium ur plåt.
Dvs tjockleken följer generell std på tollerans . Och hålen hamnar där du vill men kan vara aningens orunda så ska du gänga tex eller behöver nogrant runda hål så får du rita några tiondelar mindre hål å borra dem runda .

Gissar Kanske 100-200 spänn för en, i princip några tior till st om du ska ha fler. vattenskuret,
du kan få den skuren efter de flesta format, tex dwg, dxf. eller måttsatt skiss på baksidan av en pizzakartong. Men skickar du en måttsatt fungerande ritning som går att skära direkt blir troligen kostnaden lägre, Kolla tex limmet.

https://www.limmet.se/se

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tackar för tips! Vattenskuret var det jag misstänkte jag var ute efter, dvs inga speciellt känsliga mått på hål och dessutom hålla priset nere. Är ju klockrent att ha det i sin arsenal av möjligheter att fixa ihop prylar, snabbt ritat i Fusion 360 och om 3Dprint inte är rätt för prytteln så kan man enkelt få en alupanel gjord thumbs up

Mattias, jag testade att ladda upp en DXF-fil från Fusion360 till deras site men det verkade vara någon inkompatibilitet med filformat eller nåt för delen såg helt knäpp ut med hälften av hålen utanför "outlinen" av panelen. Men jag mailade dom och frågade om de visste vad jag gjort för fel

Vargön
Här sen Feb 2003

Laserskuret funkar också med +/- 0,1 mm. DXF använder vi som som skärfiler men kolla innan du skickar den till den som ska skära att den verkligen är i skala 1:1.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Ett bra tips är att tillsammans med dxf filen skicka en pdf med en 2d ritning där några huvudmått som höjd och bredd står för att gardera mot nåt skalfel, fel enheter inställt eller nåt sånt tjafs.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Laserskuret funkar också med +/- 0,1 mm. DXF använder vi som som skärfiler men kolla innan du skickar den till den som ska skära att den verkligen är i skala 1:1.

Vilket brukar vara billigast av vatten o laser? Samma ungefär kanske?

Vargön
Här sen Feb 2003

I det här fallet är det nog samma när det är enstycksgrejer, det kan nog vara enklare att hitta en vattenskärare än laser. Ska man ha många så är en laser lite snabbare men det beror också på tjocklek osv. En normal 2D laser får problem med alu som är tjockare än ca 15 mm, då är vatten mer fördelaktigt.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Det är nog ingen skillnad på enstyck. Det handlar nog bara om hur maskinoperatörer räknar tiden i sammanhanget.
Även vid flera, eller 10 tal är det hugget som stucket, olika fördelar men den faktiska tiden handlar mer om hur effektiv operatörer är vid uppläggning/avplockning.

Måste nog komma upp i flera hundratal innan det skiljer speciellt mycket

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Av erfarenhet vet jag att en å samma detalj/detaljer kan skilja mellan några hundralappar till några tusenlappar, beroende på vem som räknar, vilken dag du frågar, och oavsett metod. Det handlar (tyvär) till stor del på vilket humöret är och hur stor beläggningen är vid maskinen när du frågar, eller ska vi samanfatta lusten till behjälplighet. Jag själv har bra känsla för mina kontakter och frågar olika personer från gång till gång beroende på material, antal, tjocklek, och säsong

Skruva banåkabil
2357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande