Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
oljetrycks givare med lampa racing bil i kurva
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2281 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

vad är bästa lösningen för oljetryckslampa i en racerbil

alltså önska är ju en givare som skulle kunna varna i en lång kurva när oljetrycket sjunker.
men antar att den givaren då bör ha ett rätt högt tryck för att kunna rädda motorn och då lyser den ju på tomgång.

tanken är att montera i flera av mina racing bilar men för enkelhetens skulle tar vi den med cheva 327
som enligt specen bör ha oljetryck strax under 1 bar på tomgång.

nån som har några bra tips ang detta?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har byggt med en justerbar givare (minns inte var jag hittade den, E-bay tror jag), så det går att ställa vilket tryck den ska sluta vid.

Förutom oljetryckslampa i panelen, har jag också en LED-list i överkant på panelen i siktfältet. Dessutom har jag en summer på strömbrytare som jag kan aktivera, så det tjuter om trycket faller. Det är som en extra säkerhet om man skulle missa att hålla koll på en lampa...

Gustaf

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Du skulle behöva nån sorts logik som gör att givaren bara är aktiv när varvtalet är högre än 2000 rpm? Kanske en mekanisk switch på gaspedalen och ett relä?

Doh Gustav var snabbare än mig
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En tryckgivare till en "black box" som kan relatera oljetryck/rpm, dvs varna om trycket är under 1bar/0-1000rpm, 2bar/1001-2000rpm, 3bar/2001-3000rpm etc.
Men en varning är ju för sent för att föraren ska hinna reagera så boxen ska ha möjlighet att bryta tändningen.

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
En tryckgivare till en "black box" som kan relatera oljetryck/rpm, dvs varna om trycket är under 1bar/0-1000rpm, 2bar/1001-2000rpm, 3bar/2001-3000rpm etc.
Men en varning är ju för sent för att föraren ska hinna reagera så boxen ska ha möjlighet att bryta tändningen.

låter som en bra låda vart köper man en sån

nån som vet vad är som skiljer på olika givare?
på några äldre bilar är det en stor klumpig givare
och på andra en väldigt liten givare

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: oljetrycks givare med lampa racing bil i kurva

spjuvern skrev:
vad är bästa lösningen för oljetryckslampa i en racerbil

Det beror väl lite på vad det får kosta

Med en av dessa här har du allt som behövs
https://www.aim-sportline.com/en/out-of-production/mxl/index.htm

http://www.stackltd.com/st8100.html

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Bäst är väl att koppla en kraftig lampa eller led list till motorstyrsystemet och sen lägga in en lägstanivå som funktion av motorvarvtal. I vissa styrsystem kan man även lägga in åtgärder som att klippa bränslet helt eller ett lägre varvstopp. Men man bör nog se till att det är ett längre bortfall än bara nån 100 dels sekund.

Det är dock inte optimalt på alla sätt att klippa bränsle eller ett lägre varvstopp då det i värsta fall kan orsaka en sladd som slutar i räcket eller med en voltning i sandfållan.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Koppla varning via styrystem är 100 ggr bättre än en lampa. Tex så har du olika förhållande vid olika varv, en modern graderad givare är typ sjuttioelva ggr snabbare än en mekanisk kontakt, en Led lampa är snabbare än glödlampa.
Du kan lpta styrstsystemet spara varningen på (din led på fram tills du manuellt resettat den, eller höngerr kvar en tid lpng nog för att du garanterat ska hina se den, och som en ping i loggen)

Då kan du även lögga un skyddsvärden som stryper motorn om bortfallet är för lång tid osv osv.

Har man inte ett styrsystem med den möjligheten. Skulle man ju tex kunna sätta en självhållande krets via ett relä och en olketryckskontakt, och /eller via varvtal, på exakt under tomgångsvärde, eller helst högre.
Som om den tänds under körning, återsälls via en vanlig trycknapp.

spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

And reas Mill bro skrev:
Bäst är väl att koppla en kraftig lampa eller led list till motorstyrsystemet och sen lägga in en lägstanivå som funktion av motorvarvtal. I vissa styrsystem kan man även lägga in åtgärder som att klippa bränslet helt eller ett lägre varvstopp. Men man bör nog se till att det är ett längre bortfall än bara nån 100 dels sekund.

Det är dock inte optimalt på alla sätt att klippa bränsle eller ett lägre varvstopp då det i värsta fall kan orsaka en sladd som slutar i räcket eller med en voltning i sandfållan.

ja det vore ju så klart enkelt men när reglementet säger förgasare och brytarspetsar så blir det lite svårt med "motorstyrsystemet"

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Som gustaf skrev så finns det justerbara givare/ pressure switch. Har själv letat samma men kommer inte ihåg var jag fann dem..😑

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

And reas Mill bro skrev:
Bäst är väl att koppla en kraftig lampa eller led list till motorstyrsystemet

knotan skrev:
Koppla varning via styrystem är 100 ggr bättre än en lampa.

Nu var jag tvungen att tänka om...
Jag har tänk att ha MaxxECU, oftast med platta i bilen men iaf kunna köra utan platta. Så min tanke gick till en oljetrycksgivare till MAXXECU som visar oljetrycket och använda en original oljetryckvarningsgivare för motorn till en separat lampa helt utan inblandning av sprutet. Då kan jag iaf få en visuell varning på oljetrycket även utan plattan i bilen.
Men det är ju dumt! Nu fattar jag ju att lampan skall tändas sv sprutet istället, jag slipper en givare och kablarna till den.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jag kör med en SPA-mätare som är stand-alone. (Skönt att slippa joxa med interface mot bilen.)
Visar tryck och temperatur. Har en riktig högkvalitativ tryckgivare.
Den går att programmera för att larma högt och lågt, med hi-bright LED och/eller med att hela mätaren blinkar. Kan t.ex. byta färg/flasha på bakgrunden vid t.ex. 2bar och lysa ilsket rött vid 0,6.
Kan också driva externa lampor/LEDar.
Funkar ypperligt.

https://www.spa-uk.co.uk/Products/ViewProds/95

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

SPA har ju lite roliga kombinationsmätare, om man ska vara lite rejsbook-fånig

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Re:

spjuvern skrev:
steffe skrev:

låter som en bra låda vart köper man en sån

nån som vet vad är som skiljer på olika givare?
på några äldre bilar är det en stor klumpig givare
och på andra en väldigt liten givare

Man får nog bygga en, finns det ork och fantasi så kan jag nog fixa till nåt under höstvintern som kommer..

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Jag kör med en SPA-mätare som är stand-alone. (Skönt att slippa joxa med interface mot bilen.)
Visar tryck och temperatur. Har en riktig högkvalitativ tryckgivare.
Den går att programmera för att larma högt och lågt, med hi-bright LED och/eller med att hela mätaren blinkar. Kan t.ex. byta färg/flasha på bakgrunden vid t.ex. 2bar och lysa ilsket rött vid 0,6.
Kan också driva externa lampor/LEDar.
Funkar ypperligt.

https://www.spa-uk.co.uk/Products/ViewProds/95

Nu blev jag ju sugen på den istället...hm. :-)

En av anledningarna till att jag byggt utanför sprutet är att varningen gärna får vara stand alone så den fungerar även om styrsystemet glitchar på något sätt. Kanske nojigt...

Men det är ju bra att olika möjliga lösningar kommer upp till ytan.

Gustaf

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Gustaf, även om man såklart vill använda varningar som i någon mån kan begränsa motorn. Så går de ju att använda enbart för loggning/tända lampor tex.

I mitt fall har jag ju accusump tex, jag låter tryckfall under 5 kilo på givaren i motorn tända/släcka ecu lampan. Lampan hänger kvar lysande 3 sekunder,

däremot begränsas motorn först samma sekund som trycket från accusump är "slut" (accusump skjuter till 2-3kilo under 3-4 sekunder)

Loggen i kin ecu är stor nog att rymma alla sådana händelser med tid/datum och andra viktiga parametrar i många år. Hae inte köpt gpsen ännu men när den är monterad, så kommer tex även gps position och antal G och riktning loggas.

Enkelt förklarat tappar jag oljetrycket i parisern eller f2 varke varv, så ser jag det i loggen, och systemet har uppmärksammat långt mindre avvikelser än en oljetryckslampa hade gjort.

Däremot vill jag inte att det klipper motorn riktigt så fort , vill inte att ett kort tryckfall ska förstöra körningen .

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Absolut, det finns massor av poänger med att logga allt och jag skulle gärna ha det så också.

Men innan jag tagit mig tid till det är enkla lösningar som faktiskt blir genomförda bättre :-)

Gustaf

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Sticker ut hakan här å påstår att OM du får pumpen till att suga luft (som är orsaken till att trycket sjunker, men återkommer efter nån sekund då bilen planar ut) är att oljetråget/skvalp plåtarna är felkonstruerade till att börja med.
Denna symtom bör ju endast uppkomma i lååånga 180graders kurvor, helst inte vid inbromsning eller vassa chikaner.

Om detta händer och är så bra som allt kan bli är det nog separat olje catchtank och en pumpsetup som gäller (torrsump).

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jovani skrev:
Om detta händer och är så bra som allt kan bli är det nog separat olje catchtank och en pumpsetup som gäller (torrsump).
Accusump sa Bull.
Inte alls samma som torrsump men lite färre slangar och kopplingar.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Accusump i all ära, men om du får luft ifrån pumpen förhindrar ju inte accusumpen att "bubblan" trycks vidare in i motorn.. finns ju ingen avluftnings eller backventil i detta system eller i någon motorkonstruktion mig vetligen.

Å visst, Accusump håller trycket i systemet momentant beroende på hur stor behållare du har (0,9-2,8L) och med tanken på hur många Liter oljepumpen i motorn kan leverera per sek över 3'rpm säg 1L/sek, då blir det fort tomt i akumelatorn å sedan luft igen.. Därefter skall akumelatorn fyllas på igen innan nästa kurva.. den volymen olja som då går förlorad till motorn under full last..

Så jag vill nog säga att en accusump är mest till för att "trycksätta" motorn innan start så att allt har olja innan pumpen får upp trycket/flödet.
Säger INTE att den används inom motorsport, men har sällan sett den som ett alternativ till ett väl uttänkt oljetråg eller torrsump.

Fel eller rätt??

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Re:

therealpinto skrev:

Men innan jag tagit mig tid till det är enkla lösningar som faktiskt blir genomförda bättre :-)

Gustaf

Väldigt sant.
LED lampor är bra då dem tänds till full styrka väldigt snabbt/ låg volt.
Kanske en konding eller liknande på något vis så lyset "hänger kvar" någon sekund efter trycket gått uppåt igen. Då bör man inte missa det även om det försvinner för en tiondels sekund pga lite luft.
Jag är lite för dålig på elektronik men gissnigsvis finns något smart/snabbt/enkelt/billigt sätt.

Ser man detta beteende lite för ofta så kanske man ska kolla på lösning till stabilare tryck såklart

Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande