Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Identifiera del i K-jet
3 besök senaste veckan (710 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Identifiera del i K-jet

Är det någon som vet vad detta är, Grejen ute i höger hörne, Tror själv att det är en ställbar eller modifierad BTR..
Men från vilken bil!?


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 236



Ser väldigt mycket ut som en pulsdämpare.

Edit, Äh, det är nog en bränsletrycksregulator som du säger.

_________________
Kai Anttila
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 47



Ställbar btr istället för den som brukar sitta på toppen. Blir lättare att justera styrtrycket. Men du får ingen bränslepåverkan vid kall motor. Finns dom med påverkan av tryck också. Men dom ska gå sönder vid högre laddtryck. Kan vara hemmapulad. Du får kolla numret på den och googla.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Verkar vara från D-jetronic och mer specifikt Mercedes s-klass w116 72-80
Frågan är bara hur kallstarter funkar utan wur..
Men helt klart mycket lättare att justera trycket

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Ganska meningslös modifikation, om du frågar mig. Enda den gör är att öka/sänka bränslet överallt och sabba kallstarten.

Det fanns annars fina "programmerabara" WUR, där man kunde i stort sett mappa BTR över varv/last och därmed få snarlik funktionalitet som riktigt sprut.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Jovani skrev:
Verkar vara från D-jetronic och mer specifikt Mercedes s-klass w116 72-80
Frågan är bara hur kallstarter funkar utan wur..
Men helt klart mycket lättare att justera trycket


Sitter även på Porsche 914 med Djet.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Re:

Jovani skrev:
Verkar vara från D-jetronic och mer specifikt Mercedes s-klass w116 72-80
Frågan är bara hur kallstarter funkar utan wur..
Men helt klart mycket lättare att justera trycket


Normalt brukar bilarna bli väldigt hemska att kallstarta om inte WURen fungerar som den ska från kall temp.

Om du vill ha justerbart kontrolltryck är det isåfall inte bättre att justera med befintlig WUR?. Antar att det är en sugmotor, så justeringen borde vara relativt simpel.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Denna sitter på CVH med avgasrening, ser ut som samma?

https://www.ebay.de/itm/Ford-Escort-Ventil-Abgasentgiftung-CVH-1-6-MFI . . . .

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 47



Dom normala var inte så simpla att justera. Men det fanns med en mässingsbricka under. Dom kan man borra hå i och justera på skruven som sitter där.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18020



En kompis till mig hade ett verktyg för att pressa ihop regulatorer med. Det var nödvändigt på vissa Volvomodeller.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Man kan trycka ner den bruna kolven för att justera grundtrycket.men vill man justera åt andra hållet får man plocka isär.


På vissa wur, bland annat mina finns en justerskruv under kåpan,simpelt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re:

Mats Karlsson skrev:
Sitter även på Porsche 914 med Djet.


D-Jet är dock annorlunda. D-Jet är en "äkta" EFI (med analog "dator" dock). Det sitter en tryckregulator på D-Jet men det är helt annan tryck...D-Jet kör med 2 bar bränsletryck medan K-JEt kör på cca 5-7 bar.

https://jetronic.org/index.php/en/d-jetronic/81-fuelpump

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Identifiera del i K-jet
3 besök senaste veckan (710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande