| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
|
23 besök idag (30904 totalt) |
|
Re:
Trevligt, förlänger ju säsongen rätt mycket. _________________ Markus Ålind |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Re:
Och han som gör så trevliga filmer också
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Mes/dea som satt i Tesla roadster. Tyst och med integrerad tryckstyrning, bara koppla till 12v och åk. Rekommenderas varmt. Köpte min här https://www.evcreate.com/shop/brakes
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Egen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Inspirerad av lite andra ljudrelaterade projekt började jag titta på om man kunde få in lite mer högtalare i Barchettan som stöttning till de små dörrhögtalarna. Sittbrunnen är ju trång och erbjuder inte så mycket utrymme. Det finns lite precis bakom stolarna i axelhöjd som tävlar med cabben i det nedfällda läget. Oformligt med mycket sneda ytor i alla riktningar så fram med 3d-scannen och provrita en låda som utnyttjar befintligt utrymme maximalt.
Veva igång 3d-printern och montera i ett högtalarelement:
Efter lite mätande och provlyssnande så var det dags att provmontera i Barchettan
Sitter som en schmäck och nu är det lite mer fullvuxet ljud i bilen. Lysande Jaja, bilderna är inte riktigt i sekvens. CADbilderna visar en lite uppgraderad V2 med smärre förändringar. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Uppdaterad design med passning finjusterad, snyggat till designen lite med lite snyggare former och utskrivet med annat material (Bambulabs PLA-CF) som snudd på totalt döljer alla lagerlinjer. Ingen som helst efterbehandling gjord utan det här är direkt från 3d-skrivaren.
||
|
Re:
Den där lådan blev vansinnigt bra! Vad skulle du uppskatta att det tog i tid och pengar?
_________________ M@gn u sH u l t |
||
|
Tid och pengar ... tja 3d-skanningen var ju bara för att få in de angränsande ytorna så den gick att göra rätt fort för att fånga det jag behövde. En timme inklusive att bära omkring på grejor till att 3d-geometri fanns i caden. Första varianten av låda CADade jag upp på under en timme. Utskrift i den gråa PLAn en femtiolapp i plast. Lät den sitta i bilen i en vecka för att fundera över designen. La väl ett par timmar i CADen för att finjustera till V2 som skrevs ut i PLA-CF och materialkostnaden för det landade väl på en hundralapp per låda. Kommer göra ny utskrift i ABS-GF som har en bättre temperaturtålighet senare.
Så totalt väl under fem timmar och några hundra i plast så här långt. Högtalarkablarna är nog dyrare än lådorna
||
|
Re:
Inte att förglömma en massa kunskap du samlat på dig tidigare som möjliggöra det! För en annan hade det varit en månads projekt.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Re:
Snyggt jobbat där! Påminde mig om när jag hade pappan till din bil, Punto Mk1. Bockade till ngt liknande fast i plast, i övrigt var den för 90-talet imponerade jämn undertill. Karossen var förstås hal o fin i övrigt.
|
||
|
Fiat hade inte gjort det bättre själva
Gömma kablar och städa till lite så blir det toppenstiligt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
![]() |
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
|
23 besök idag (30904 totalt) |