Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 35 besök idag (21633 totalt) |
Re:
![]() Men vid hobbyprojekt så får man ofta smeta ut kostnaderna över en hel del tid, och då kan man gömma en del av det i välmående, garagehyran, reducerat körande (tyvärr). Men om nån dumpar ett objekt utanför och lämnar nycklarna så tvivlar jag på att ett byte till annan motor någonsin kommer under femsiffrigt (inte B23 till B230 eller nåt sånt självklart). |
||||
Re:
Ja, för hobbymek ska man inte fundera på vad det kostar, det är en hobby.... Det kommer aldrig "betala sig". ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Kan tjejen lägga tusen kronor i månaden på sin svindyra hobby (pussel)kan väl jag lägga 100 lök och sedan skruva på det i tio år, samma månadskostnad
![]() Nej, men kul att höra ungefär hur mycket ett sådant projekt går på. Det måste vara en otrolig känsla att få något sådant att fungera. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Har börjat på avgassystemet, men har lite för mycket valmöjligheter och vet inte riktigt vad som blir bäst.. Skulle behöva lite input från er proffs
![]() Det jag tänkt är downpipe -> v-band -> katt -> flexrör -> också vidare Inser dock att flexröret är för långt så kommer nog behöva byta ut den. Först en bild här på hur downpipen i dagsläget ser ut: ![]() Såhär funderar jag på att montera katalysatorn, alltså kapa en bit från nuvarande downpipe och montera katten snett. Kommer däremot inte få plats med lambdasensorn om jag inte monterar den neråt. ![]() Isåfall får jag svetsa på en lambdasensorhållare någonstans på downpipen, spelar det någon roll var? ![]() Alternativet är att montera katten längre ner, antar dock att det kan bli svårare att få den varm? ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Re:
Om jag minns rätt (4 år på pallbockar sen jag monterade av avgassystemet ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Vid montering av lambdasond är det viktigt att den pekar uppåt med sladden för att undvika att att den blir förstörd av kondens. Sen brukar det väl finnas en rekomendation på avstånd från avgasport som brukar vara 300-500 mm men det varierar lite beroende på fabrikat av sond och applikation.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Är det egentligen ett problem att motera lambdan längre bak i systemet?
Jag har varit på dyno där man stoppar in en sensor i avgasröret. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Det funkar bra för mätning att ha den där bak, däremot som premanent lösning är det kanske lite riskabelt kan jag tänka mig med tanke på risken för kondendsvatten, vilket kan få den att gå sönder. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Grymt! Jag tog beslutet igår kväll att köra på det, insåg att det var enda praktiska lösningen som fungerade. Jag får se till att köra bilen en bra stund innan besiktning bara, inget stort problem ![]()
Grymt, tack! Letar reda på något bra ställe på downpipen att sätta lambdan istället. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Re:
Tack, det är då jag tänkt nu också. Ja, riktigt kul att det flyter på lite. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Stötte på problem med slangdragning för bränslet. Har köpt adapter för röret som går från bränslefiltret då jag bestämt mig för att behålla nuvarande ledningar. Dock passar inte adaptern.. Det är precis som att kopplingen på 944-röret är för djupt innan gänggång så adaptern hinner bottna innan gängorna kommer..
När jag köpte den andra 944:an fick jag med an6 ptfeslang så lutar åt att byta till den istället, merjobb men känns som vettigaste alternativet i nuläget. Annars är det att beställa en till an6->10mm-rörkoppling. Frågan är dock om man ska ha kvar en koppling vid högra hjulhuset likt Porsche original eller om det är bättre att dra hela vägen? Ser för- och nackdelar med båda delar. ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Längesen jag uppdaterade men bilen är äntligen körbar! Fick kört den en bit igår, en helt galet nice känsla att äntligen få köra bilen efter över tre års tid. Ned följer lite bilder på processen.
Nu är jag dock i valet eller kvalet om jag ska registreringsbesiktiga bilen eller gå direkt på sfro och ombyggt fordon. Tanken var ju hela tiden att först regbesiktiga bilen för att sedan om typ två år sfro-besiktiga den, mest för att kunna göra en ordentlig shakedown och testa bilen ordentligt. Dock hade jag ju hoppats att komma ut i april i år och känns inte som det är så mycket säsong kvar nu, kanske inte kan besiktiga förrän i september dessutom. Downpipe-bygge på g, rätt nöjd med resultatet. ![]() Kollar hur långt ut avgasröret ska gå. ![]() 3d-printat insug till turbon. Mycket trial and error och hade nog velat göra om den en gång till, filamentet tog dock slut... ![]() ![]() Moddning av vattenrör ![]() Mer 3d-printade delar, fäste för ecu. Men när jag väl började med elen valde jag att gå på ett maxxecu race direkt istället. ![]() ![]() ![]() Har fått en ny polare i Norge som blev så inspirerad av mitt bygge när han var och köpte delar av mig att han bestämde sig för att göra samma byte. Han har dock tagit det ett steg längre och bland annat börja tillverka och modda delar. Här har han sin version av en "manual tensioner", kan varmt rekommendera detta för er med 1.8t! ![]() Här har jag startat upp motorn, och det rinner ut olja ur motorn. Konstaterar snabbt att oljetrågspackningen inte tätar så blir att hissa upp motorn och täta med silikonpackning också. ![]() Här har vi en del av problemet, dålig kvalitét.... ![]() Febi bilstein betydligt bättre! ![]() Hängde med som mekaniker på Anderstorp med ett gäng som gjort ett likadant motorbyte som jag. Första gången jag var med på långlopp, en otroligt häftig upplevelse och ett fantastiskt bygge. Tyvärr otur med trasig drivaxel och sprucket växellådsfäste. ![]() Efter tre försök att fixa oljeläckan har jag lyckats skada gängorna på två bultar.. Inget annat val än att ta ur motorn igen. Ridå... Jävlar vad det tog emot, speciellt när det senare visar sig att läckan kommer från oljefilterhuset, inte oljetråget ![]() ![]() ![]() När jag plockar isär får jag syn på det här, efter kanske 20 starter med startmotorn. Kontaktar tillverkaren som påstår att garantin inte gäller för jag inte använder "korrekt" kopplingslamell och tryckplatta. Svårt att se hur det påverkar startmotorn... Får väl se hur länge den håller. ![]() Interiören klar! ![]() insugsrör ![]() Motorrummet klart! ![]() Allt på att göra-listan är klart! ![]() Bilen har rullat ut från garaget själv, första gången på tre år! Dock problem att få i växlarna och tomgång på 4000 varv, bara att rulla in i garaget igen. ![]() Dock fick den sig en tvätt först. Var visst en bil under allt damm ![]() ![]() Trycktest, 3d-printern kom till användning igen. Hittade tre stycken läckor. ![]() Och här rullar vi på första längre turen, ungefär 500 meter. Känns helt magiskt att få köra bilen igen. Rök från turbon (förhoppningsvis bara gammal restolja) och en ångridå från motorrummet den enda problemen. Varför den trycker ut vatten från expansionskärlet får jag forska i, kanske bara fyllt på för mycket? ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Fan va kul projekt!
Länge velat köpa en 944, tycker karossen speciellt med turbo looken är så jävla snygg, grannen när jag var liten palt hade en röd 944 turbo och en dakargul e36 m3 så smaken är satt sen dess! Haft samma ide med 4 cyl turbo swap, typ saab maskin, audi 1.8t eller 4g63, osså här kommer du, redan igång! Vad siktar du på i effekt? va ska bilen brukas till? _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Re:
Ja, de är jäkligt snygga! Och otroligt välbalanserad bilar. Till en början så kommer jag nog sikta på runt 250 hästar, men om några år så tänker jag byggd motor och runt 400 hästar, bilen är ju rätt lätt så borde vara lagom ![]() Tanken är ju att komma ut och köra track days och väldigt taggad på svkg:s slalom i Vårgårda. Men ska ju gatreggas så kommer väl bli en del söndagsutflykter också. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Re:
Både du och bilen är så välkomna!!! ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 35 besök idag (21633 totalt) |