Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Äntligen rullar bilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
562 besök senaste veckan (21643 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Re:

safe skrev:
Som med det mesta, så kan man göra en lös kalkyl med man tror, ta i lite i överkant.
Sen dubbla det.

Det är helt seriöst, för är man noga och räknar ihop alla smågrejer så hamnar man där. Det gäller inte bara hobbyprojekten på bilen, det funkar relativt bra i arbetslivet på större projekt också som en grovkalkyl.
Faktorn Pi är ju rätt vanlig att ta till

Men vid hobbyprojekt så får man ofta smeta ut kostnaderna över en hel del tid, och då kan man gömma en del av det i välmående, garagehyran, reducerat körande (tyvärr).
Men om nån dumpar ett objekt utanför och lämnar nycklarna så tvivlar jag på att ett byte till annan motor någonsin kommer under femsiffrigt (inte B23 till B230 eller nåt sånt självklart).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2405



Re:

Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Som med det mesta, så kan man göra en lös kalkyl med man tror, ta i lite i överkant.
Sen dubbla det.

Det är helt seriöst, för är man noga och räknar ihop alla smågrejer så hamnar man där. Det gäller inte bara hobbyprojekten på bilen, det funkar relativt bra i arbetslivet på större projekt också som en grovkalkyl.
Faktorn Pi är ju rätt vanlig att ta till

Men vid hobbyprojekt så får man ofta smeta ut kostnaderna över en hel del tid, och då kan man gömma en del av det i välmående, garagehyran, reducerat körande (tyvärr).
Men om nån dumpar ett objekt utanför och lämnar nycklarna så tvivlar jag på att ett byte till annan motor någonsin kommer under femsiffrigt (inte B23 till B230 eller nåt sånt självklart).


Ja, för hobbymek ska man inte fundera på vad det kostar, det är en hobby.... Det kommer aldrig "betala sig".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Ni har helt rätt. Men jag har skrivit upp varje lite kvitto för att ha koll, men har ju dragit över en del mot första kalkylen.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 191



Kan tjejen lägga tusen kronor i månaden på sin svindyra hobby (pussel)kan väl jag lägga 100 lök och sedan skruva på det i tio år, samma månadskostnad

Nej, men kul att höra ungefär hur mycket ett sådant projekt går på. Det måste vara en otrolig känsla att få något sådant att fungera.

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Jo, är mitt första bygge så vet inte riktigt hur det känns att komma i mål än, men hoppas ju att kunna köra bilen till våren

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Har börjat på avgassystemet, men har lite för mycket valmöjligheter och vet inte riktigt vad som blir bäst.. Skulle behöva lite input från er proffs Ber om ursäkt för bilderna, riktigt svårt att ta kort och hålla delarna samtidigt..

Det jag tänkt är downpipe -> v-band -> katt -> flexrör -> också vidare

Inser dock att flexröret är för långt så kommer nog behöva byta ut den.

Först en bild här på hur downpipen i dagsläget ser ut:


Såhär funderar jag på att montera katalysatorn, alltså kapa en bit från nuvarande downpipe och montera katten snett. Kommer däremot inte få plats med lambdasensorn om jag inte monterar den neråt.


Isåfall får jag svetsa på en lambdasensorhållare någonstans på downpipen, spelar det någon roll var?


Alternativet är att montera katten längre ner, antar dock att det kan bli svårare att få den varm?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12180



Re:

Gunnarsson skrev:
Alternativet är att montera katten längre ner, antar dock att det kan bli svårare att få den varm?


Om jag minns rätt (4 år på pallbockar sen jag monterade av avgassystemet ) så sitter min katt ungefär där du har den på bilden, det enda jag har gjort är att varmköra ordentligt innan besiktning men annars har det inte varit några problem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8348



Vid montering av lambdasond är det viktigt att den pekar uppåt med sladden för att undvika att att den blir förstörd av kondens. Sen brukar det väl finnas en rekomendation på avstånd från avgasport som brukar vara 300-500 mm men det varierar lite beroende på fabrikat av sond och applikation.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2405



Är det egentligen ett problem att motera lambdan längre bak i systemet?
Jag har varit på dyno där man stoppar in en sensor i avgasröret.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3248



Re:

safe skrev:
Är det egentligen ett problem att motera lambdan längre bak i systemet?
Jag har varit på dyno där man stoppar in en sensor i avgasröret.


Det funkar bra för mätning att ha den där bak, däremot som premanent lösning är det kanske lite riskabelt kan jag tänka mig med tanke på risken för kondendsvatten, vilket kan få den att gå sönder.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:

Om jag minns rätt (4 år på pallbockar sen jag monterade av avgassystemet ) så sitter min katt ungefär där du har den på bilden, det enda jag har gjort är att varmköra ordentligt innan besiktning men annars har det inte varit några problem.


Grymt! Jag tog beslutet igår kväll att köra på det, insåg att det var enda praktiska lösningen som fungerade. Jag får se till att köra bilen en bra stund innan besiktning bara, inget stort problem

Mats Karlsson skrev:
Vid montering av lambdasond är det viktigt att den pekar uppåt med sladden för att undvika att att den blir förstörd av kondens. Sen brukar det väl finnas en rekomendation på avstånd från avgasport som brukar vara 300-500 mm men det varierar lite beroende på fabrikat av sond och applikation.


Grymt, tack! Letar reda på något bra ställe på downpipen att sätta lambdan istället.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Rurre
Umeå
Här sen Jan 2023
Inlägg: 4



Du bör ha flexröret innan katten, då det ska ta upp rörelsen mellan motorn och karossen. I alla fall innan fösta upphängningen.

Kul att det börjar att ta form!

_________________
Rustan Holm Olson
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Re:

Rurre skrev:
Du bör ha flexröret innan katten, då det ska ta upp rörelsen mellan motorn och karossen. I alla fall innan fösta upphängningen.

Kul att det börjar att ta form!


Tack, det är då jag tänkt nu också. Ja, riktigt kul att det flyter på lite.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Stötte på problem med slangdragning för bränslet. Har köpt adapter för röret som går från bränslefiltret då jag bestämt mig för att behålla nuvarande ledningar. Dock passar inte adaptern.. Det är precis som att kopplingen på 944-röret är för djupt innan gänggång så adaptern hinner bottna innan gängorna kommer..

När jag köpte den andra 944:an fick jag med an6 ptfeslang så lutar åt att byta till den istället, merjobb men känns som vettigaste alternativet i nuläget. Annars är det att beställa en till an6->10mm-rörkoppling.

Frågan är dock om man ska ha kvar en koppling vid högra hjulhuset likt Porsche original eller om det är bättre att dra hela vägen? Ser för- och nackdelar med båda delar.




_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Längesen jag uppdaterade men bilen är äntligen körbar! Fick kört den en bit igår, en helt galet nice känsla att äntligen få köra bilen efter över tre års tid. Ned följer lite bilder på processen.

Nu är jag dock i valet eller kvalet om jag ska registreringsbesiktiga bilen eller gå direkt på sfro och ombyggt fordon. Tanken var ju hela tiden att först regbesiktiga bilen för att sedan om typ två år sfro-besiktiga den, mest för att kunna göra en ordentlig shakedown och testa bilen ordentligt. Dock hade jag ju hoppats att komma ut i april i år och känns inte som det är så mycket säsong kvar nu, kanske inte kan besiktiga förrän i september dessutom.

Downpipe-bygge på g, rätt nöjd med resultatet.


Kollar hur långt ut avgasröret ska gå.


3d-printat insug till turbon. Mycket trial and error och hade nog velat göra om den en gång till, filamentet tog dock slut...



Moddning av vattenrör


Mer 3d-printade delar, fäste för ecu. Men när jag väl började med elen valde jag att gå på ett maxxecu race direkt istället.




Har fått en ny polare i Norge som blev så inspirerad av mitt bygge när han var och köpte delar av mig att han bestämde sig för att göra samma byte. Han har dock tagit det ett steg längre och bland annat börja tillverka och modda delar. Här har han sin version av en "manual tensioner", kan varmt rekommendera detta för er med 1.8t!



Här har jag startat upp motorn, och det rinner ut olja ur motorn. Konstaterar snabbt att oljetrågspackningen inte tätar så blir att hissa upp motorn och täta med silikonpackning också.


Här har vi en del av problemet, dålig kvalitét....


Febi bilstein betydligt bättre!


Hängde med som mekaniker på Anderstorp med ett gäng som gjort ett likadant motorbyte som jag. Första gången jag var med på långlopp, en otroligt häftig upplevelse och ett fantastiskt bygge. Tyvärr otur med trasig drivaxel och sprucket växellådsfäste.


Efter tre försök att fixa oljeläckan har jag lyckats skada gängorna på två bultar.. Inget annat val än att ta ur motorn igen. Ridå... Jävlar vad det tog emot, speciellt när det senare visar sig att läckan kommer från oljefilterhuset, inte oljetråget


När jag plockar isär får jag syn på det här, efter kanske 20 starter med startmotorn. Kontaktar tillverkaren som påstår att garantin inte gäller för jag inte använder "korrekt" kopplingslamell och tryckplatta. Svårt att se hur det påverkar startmotorn... Får väl se hur länge den håller.


Interiören klar!


insugsrör


Motorrummet klart!


Allt på att göra-listan är klart!



Bilen har rullat ut från garaget själv, första gången på tre år! Dock problem att få i växlarna och tomgång på 4000 varv, bara att rulla in i garaget igen.


Dock fick den sig en tvätt först. Var visst en bil under allt damm


Trycktest, 3d-printern kom till användning igen. Hittade tre stycken läckor.


Och här rullar vi på första längre turen, ungefär 500 meter. Känns helt magiskt att få köra bilen igen. Rök från turbon (förhoppningsvis bara gammal restolja) och en ångridå från motorrummet den enda problemen. Varför den trycker ut vatten från expansionskärlet får jag forska i, kanske bara fyllt på för mycket?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera 6
Garage19
Eskilstuna
Här sen Jul 2023
Inlägg: 47



Fan va kul projekt!
Länge velat köpa en 944, tycker karossen speciellt med turbo looken är så jävla snygg, grannen när jag var liten palt hade en röd 944 turbo och en dakargul e36 m3 så smaken är satt sen dess!

Haft samma ide med 4 cyl turbo swap, typ saab maskin, audi 1.8t eller 4g63, osså här kommer du, redan igång!

Vad siktar du på i effekt? va ska bilen brukas till?

_________________
Ludwig Karlsson Hedlin
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Re:

Garage19 skrev:
Fan va kul projekt!
Länge velat köpa en 944, tycker karossen speciellt med turbo looken är så jävla snygg, grannen när jag var liten palt hade en röd 944 turbo och en dakargul e36 m3 så smaken är satt sen dess!

Haft samma ide med 4 cyl turbo swap, typ saab maskin, audi 1.8t eller 4g63, osså här kommer du, redan igång!

Vad siktar du på i effekt? va ska bilen brukas till?


Ja, de är jäkligt snygga! Och otroligt välbalanserad bilar.

Till en början så kommer jag nog sikta på runt 250 hästar, men om några år så tänker jag byggd motor och runt 400 hästar, bilen är ju rätt lätt så borde vara lagom

Tanken är ju att komma ut och köra track days och väldigt taggad på svkg:s slalom i Vårgårda. Men ska ju gatreggas så kommer väl bli en del söndagsutflykter också.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1524



Re:

Gunnarsson skrev:
Garage19 skrev:
Fan va kul projekt!
Länge velat köpa en 944, tycker karossen speciellt med turbo looken är så jävla snygg, grannen när jag var liten palt hade en röd 944 turbo och en dakargul e36 m3 så smaken är satt sen dess!

Haft samma ide med 4 cyl turbo swap, typ saab maskin, audi 1.8t eller 4g63, osså här kommer du, redan igång!

Vad siktar du på i effekt? va ska bilen brukas till?


Ja, de är jäkligt snygga! Och otroligt välbalanserad bilar.

Till en början så kommer jag nog sikta på runt 250 hästar, men om några år så tänker jag byggd motor och runt 400 hästar, bilen är ju rätt lätt så borde vara lagom

Tanken är ju att komma ut och köra track days och väldigt taggad på svkg:s slalom i Vårgårda. Men ska ju gatreggas så kommer väl bli en del söndagsutflykter också.


Både du och bilen är så välkomna!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 164


Trådstartare
Tack, verkar väldigt roligt att köra slalom

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Äntligen rullar bilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
562 besök senaste veckan (21643 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande