Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 5 besök senaste veckan (21074 totalt) |
Re:
![]() Men vid hobbyprojekt så får man ofta smeta ut kostnaderna över en hel del tid, och då kan man gömma en del av det i välmående, garagehyran, reducerat körande (tyvärr). Men om nån dumpar ett objekt utanför och lämnar nycklarna så tvivlar jag på att ett byte till annan motor någonsin kommer under femsiffrigt (inte B23 till B230 eller nåt sånt självklart). |
||||
Re:
Ja, för hobbymek ska man inte fundera på vad det kostar, det är en hobby.... Det kommer aldrig "betala sig". ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Kan tjejen lägga tusen kronor i månaden på sin svindyra hobby (pussel)kan väl jag lägga 100 lök och sedan skruva på det i tio år, samma månadskostnad
![]() Nej, men kul att höra ungefär hur mycket ett sådant projekt går på. Det måste vara en otrolig känsla att få något sådant att fungera. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Har börjat på avgassystemet, men har lite för mycket valmöjligheter och vet inte riktigt vad som blir bäst.. Skulle behöva lite input från er proffs
![]() Det jag tänkt är downpipe -> v-band -> katt -> flexrör -> också vidare Inser dock att flexröret är för långt så kommer nog behöva byta ut den. Först en bild här på hur downpipen i dagsläget ser ut: ![]() Såhär funderar jag på att montera katalysatorn, alltså kapa en bit från nuvarande downpipe och montera katten snett. Kommer däremot inte få plats med lambdasensorn om jag inte monterar den neråt. ![]() Isåfall får jag svetsa på en lambdasensorhållare någonstans på downpipen, spelar det någon roll var? ![]() Alternativet är att montera katten längre ner, antar dock att det kan bli svårare att få den varm? ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Re:
Om jag minns rätt (4 år på pallbockar sen jag monterade av avgassystemet ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Vid montering av lambdasond är det viktigt att den pekar uppåt med sladden för att undvika att att den blir förstörd av kondens. Sen brukar det väl finnas en rekomendation på avstånd från avgasport som brukar vara 300-500 mm men det varierar lite beroende på fabrikat av sond och applikation.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Är det egentligen ett problem att motera lambdan längre bak i systemet?
Jag har varit på dyno där man stoppar in en sensor i avgasröret. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Det funkar bra för mätning att ha den där bak, däremot som premanent lösning är det kanske lite riskabelt kan jag tänka mig med tanke på risken för kondendsvatten, vilket kan få den att gå sönder. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Grymt! Jag tog beslutet igår kväll att köra på det, insåg att det var enda praktiska lösningen som fungerade. Jag får se till att köra bilen en bra stund innan besiktning bara, inget stort problem ![]()
Grymt, tack! Letar reda på något bra ställe på downpipen att sätta lambdan istället. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Re:
Tack, det är då jag tänkt nu också. Ja, riktigt kul att det flyter på lite. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
Stötte på problem med slangdragning för bränslet. Har köpt adapter för röret som går från bränslefiltret då jag bestämt mig för att behålla nuvarande ledningar. Dock passar inte adaptern.. Det är precis som att kopplingen på 944-röret är för djupt innan gänggång så adaptern hinner bottna innan gängorna kommer..
När jag köpte den andra 944:an fick jag med an6 ptfeslang så lutar åt att byta till den istället, merjobb men känns som vettigaste alternativet i nuläget. Annars är det att beställa en till an6->10mm-rörkoppling. Frågan är dock om man ska ha kvar en koppling vid högra hjulhuset likt Porsche original eller om det är bättre att dra hela vägen? Ser för- och nackdelar med båda delar. ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 5 besök senaste veckan (21074 totalt) |