Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Motorn är i!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
5 besök senaste veckan (21074 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

safe skrev:
Som med det mesta, så kan man göra en lös kalkyl med man tror, ta i lite i överkant.
Sen dubbla det.

Det är helt seriöst, för är man noga och räknar ihop alla smågrejer så hamnar man där. Det gäller inte bara hobbyprojekten på bilen, det funkar relativt bra i arbetslivet på större projekt också som en grovkalkyl.
Faktorn Pi är ju rätt vanlig att ta till

Men vid hobbyprojekt så får man ofta smeta ut kostnaderna över en hel del tid, och då kan man gömma en del av det i välmående, garagehyran, reducerat körande (tyvärr).
Men om nån dumpar ett objekt utanför och lämnar nycklarna så tvivlar jag på att ett byte till annan motor någonsin kommer under femsiffrigt (inte B23 till B230 eller nåt sånt självklart).

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Som med det mesta, så kan man göra en lös kalkyl med man tror, ta i lite i överkant.
Sen dubbla det.

Det är helt seriöst, för är man noga och räknar ihop alla smågrejer så hamnar man där. Det gäller inte bara hobbyprojekten på bilen, det funkar relativt bra i arbetslivet på större projekt också som en grovkalkyl.
Faktorn Pi är ju rätt vanlig att ta till

Men vid hobbyprojekt så får man ofta smeta ut kostnaderna över en hel del tid, och då kan man gömma en del av det i välmående, garagehyran, reducerat körande (tyvärr).
Men om nån dumpar ett objekt utanför och lämnar nycklarna så tvivlar jag på att ett byte till annan motor någonsin kommer under femsiffrigt (inte B23 till B230 eller nåt sånt självklart).

Ja, för hobbymek ska man inte fundera på vad det kostar, det är en hobby.... Det kommer aldrig "betala sig".

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Ni har helt rätt. Men jag har skrivit upp varje lite kvitto för att ha koll, men har ju dragit över en del mot första kalkylen.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Kan tjejen lägga tusen kronor i månaden på sin svindyra hobby (pussel)kan väl jag lägga 100 lök och sedan skruva på det i tio år, samma månadskostnad

Nej, men kul att höra ungefär hur mycket ett sådant projekt går på. Det måste vara en otrolig känsla att få något sådant att fungera.

Porsche 944 -84
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Jo, är mitt första bygge så vet inte riktigt hur det känns att komma i mål än, men hoppas ju att kunna köra bilen till våren

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Har börjat på avgassystemet, men har lite för mycket valmöjligheter och vet inte riktigt vad som blir bäst.. Skulle behöva lite input från er proffs Ber om ursäkt för bilderna, riktigt svårt att ta kort och hålla delarna samtidigt..

Det jag tänkt är downpipe -> v-band -> katt -> flexrör -> också vidare

Inser dock att flexröret är för långt så kommer nog behöva byta ut den.

Först en bild här på hur downpipen i dagsläget ser ut:

Såhär funderar jag på att montera katalysatorn, alltså kapa en bit från nuvarande downpipe och montera katten snett. Kommer däremot inte få plats med lambdasensorn om jag inte monterar den neråt.

Isåfall får jag svetsa på en lambdasensorhållare någonstans på downpipen, spelar det någon roll var?

Alternativet är att montera katten längre ner, antar dock att det kan bli svårare att få den varm?

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Gunnarsson skrev:
Alternativet är att montera katten längre ner, antar dock att det kan bli svårare att få den varm?

Om jag minns rätt (4 år på pallbockar sen jag monterade av avgassystemet ) så sitter min katt ungefär där du har den på bilden, det enda jag har gjort är att varmköra ordentligt innan besiktning men annars har det inte varit några problem.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Vid montering av lambdasond är det viktigt att den pekar uppåt med sladden för att undvika att att den blir förstörd av kondens. Sen brukar det väl finnas en rekomendation på avstånd från avgasport som brukar vara 300-500 mm men det varierar lite beroende på fabrikat av sond och applikation.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Är det egentligen ett problem att motera lambdan längre bak i systemet?
Jag har varit på dyno där man stoppar in en sensor i avgasröret.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

safe skrev:
Är det egentligen ett problem att motera lambdan längre bak i systemet?
Jag har varit på dyno där man stoppar in en sensor i avgasröret.

Det funkar bra för mätning att ha den där bak, däremot som premanent lösning är det kanske lite riskabelt kan jag tänka mig med tanke på risken för kondendsvatten, vilket kan få den att gå sönder.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:

Om jag minns rätt (4 år på pallbockar sen jag monterade av avgassystemet ) så sitter min katt ungefär där du har den på bilden, det enda jag har gjort är att varmköra ordentligt innan besiktning men annars har det inte varit några problem.

Grymt! Jag tog beslutet igår kväll att köra på det, insåg att det var enda praktiska lösningen som fungerade. Jag får se till att köra bilen en bra stund innan besiktning bara, inget stort problem

Mats Karlsson skrev:
Vid montering av lambdasond är det viktigt att den pekar uppåt med sladden för att undvika att att den blir förstörd av kondens. Sen brukar det väl finnas en rekomendation på avstånd från avgasport som brukar vara 300-500 mm men det varierar lite beroende på fabrikat av sond och applikation.

Grymt, tack! Letar reda på något bra ställe på downpipen att sätta lambdan istället.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Rurre
Umeå
Här sen Jan 2023

Du bör ha flexröret innan katten, då det ska ta upp rörelsen mellan motorn och karossen. I alla fall innan fösta upphängningen.

Kul att det börjar att ta form!

Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Re:

Rurre skrev:
Du bör ha flexröret innan katten, då det ska ta upp rörelsen mellan motorn och karossen. I alla fall innan fösta upphängningen.

Kul att det börjar att ta form!

Tack, det är då jag tänkt nu också. Ja, riktigt kul att det flyter på lite.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Stötte på problem med slangdragning för bränslet. Har köpt adapter för röret som går från bränslefiltret då jag bestämt mig för att behålla nuvarande ledningar. Dock passar inte adaptern.. Det är precis som att kopplingen på 944-röret är för djupt innan gänggång så adaptern hinner bottna innan gängorna kommer..

När jag köpte den andra 944:an fick jag med an6 ptfeslang så lutar åt att byta till den istället, merjobb men känns som vettigaste alternativet i nuläget. Annars är det att beställa en till an6->10mm-rörkoppling.

Frågan är dock om man ska ha kvar en koppling vid högra hjulhuset likt Porsche original eller om det är bättre att dra hela vägen? Ser för- och nackdelar med båda delar.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Motorn är i!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
5 besök senaste veckan (21074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande