Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2245 besök senaste veckan (11900 totalt) |
Lite film från årets första Sprint. Klart mycket trevligare och snabbare setup i år med de nya (gat) däcken samt en lite mer anpassad hjulinställning. Till nästa gång ska jag komma ihåg att plocka ur det som skramlar i förvaringsfacket vid varje sväng med. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
![]() Hemma igen lagom till långhelg efter några dagar på spa, tyvärr inte den varianten som följs av Francorchamps. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
![]() Ledig dag och lite rastlös är farligt. Tänkte byta olja i diffen men kom också att tänka på den här lilla plastkåpan. Det finns ett luftscoop att ersätta den med men hur svårt kan det vara att göra ett eget? ![]() ![]() Använde plastskölden som mall och justerade den lite formmässigt innan det var dags att banka fram själva scoopformen. ![]() ![]() ![]() På plats för att styra lite luft upp i kardantunneln och hålla ner tempen på golvet och växellådan. Kanske inte supernödvädigt men kul att banka lite plåt igen. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Snart dags för lite semesteråka med OJJsan så läge för lite översyn:
![]() Motorolja är kontrollerad (byttes för 200 mil sedan) Växellådsolja är bytt till Redline för drygt 100 mil sedan. Diffolja är bytt (mazda orginal) nyligen. Kylarvätska, bromsvätska etc är kontrollerat. Däckstryck satt till 2 bar och dämparna nerjusterade till komfortläge (2-3 snäpp från mjukaste läget) Lite kontroll av tillgängligt bagageutrymme gjort för att kolla vilka väskor som får plats. Köpte ett billigt smalt förvaringsfack på Biltema som man klämmer mellan stol och kardantunneln för telefon, biljetter och annat. Just förvaringsutrymme är en av bristerna med ND'n då det inte finns nåt traditionellt handskfack utan bara ett mindre fack mellan stolsryggarna och ett i mittkonsolen stort nog för ett par solglasögon. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
När jag fyllde 50 i februari så ville jag resa lite med familjen men eftersom jag är allergiskt mot sol och värme och har noll intresse av att ligga på en strand så får dotter och sambo åka till Spanien i September och jag och sonen valde istället bilsemester till Tyskland och Schweiz.
![]() I söndags bar det iväg, upp 02:45 och iväg strax efter kl 03. ![]() Det rullade på bra och vid tio tiden var vi i Puttgarden. Jag vet inte vad dom matar sina insekter med i Danmark men det var rena blodbadet i fronten på bilen. Målet för dagen var Düsseldorf och jag valde att köra A7/A2 men jösses vad segt det var. GPSen sade i Puttgarden att vi skulle vara framme 16:30 men när vi närmade oss Hanover så hade det skjutits till 18:30 pga vägarbeten och köer. Efter Hanover flöt det på bättre och vi körde in en halvtimme och var framme på Classic Remise kl 18. Vi tittade runt en stund där och sen till hotell Bellevue för övernattning efter en middag på en närliggande restaurang. ![]() Nedan lite blandade favoriter bland bilarna på Classic Remise. ![]() ![]() ![]() Drömspecen på Porsche, 964 3.6 Turbo i blåmetallic. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Dag två, måndag 14:e juli, målet för dagen var så klart att köra våra första varv på ringen men det fanns ju mycket tid att spendera innan den öppnade kl 17:30. Först åkte vi tillbaka till Classic Remise för Tobias ville fotografera lite mer och nu direkt kl 8 på morgonen var det i princip tomt så vi hade alla vackra bilar för oss själva och fick en pratstund med en av ägarna som drev en av firmorna där.
![]() Efter det åkte vi till Autoworld - Michael Schumacher museum och tittade på hans samling F1 bilar samt lite annat som fanns där. Upplägget var liknande Classic Remise med vissa bilar i glasboxar och andra bara fritt uppställda. ![]() ![]() ![]() Efter det så drog vi oss ner mot Nürburg och åkte runt lite för att lära oss hitta, kollade vart vi skulle bo och lite sånt. ![]() Efter det åkte vi till Adenau för lunch, det blev Pinocchio och min sallad var enorm. Tobias valde schnitzel och han fick kämpa för att inte lämna häften av maten. Tyska portioner är ofta mycket större än vad jag normalt äter. ![]() Medans vi gick runt och väntade på parkeringen för att ringen skulle öppna så hittade jag en Aston Martin som det stod Rennsport på. Jag skickade ett meddelande till Filip som driver Rennsport och ett par minuter senare sprang vi på varandra och pratade en stund. Kul att träffa nån man känner så där helt random. ![]() Så blev klockan 17:30, vi väntade några minuter extra innan vi ställde oss i kö och kom ganska snabbt ut på banan. Målet var bara att ta sig runt, hålla höger och inte vara för mycket i vägen. Vissa som körde om oss hade dock bra mycket mindre marginal än vad som kändes bekvämt. Efter karusellen så lugnade det ner sig lite och jag kunde fokusera mer på min egen körning och det blev lite mer njutning än ångest. När vi kom in mot utfarten så låg det dock ett elakt svart moln över Nürburg och nån minut efter vi stannat på parkeringen så en kraftig åskskur över området och banan stängde ner nån halvtimme. ![]() Direkt efter regnskuren, många Miator på plats av alla olika varianter. ![]() Vi åkte ut igen direkt när dom öppnade efter regnet hade passerat och denna gången var det Tobias tur. Trots att det var blött fick han ett mycket friare varv än mig och han kan ju banan utantill efter hundratals varv på playstation så han körde definitivt bättre än mig. ![]() ![]() Direkt efter Tobbes varv så åkte vi till Pistenklause och käkade. När vi satt där så kom Alex från AutoAlex youtube kanalen med sin nybyggda M3 E46 Touring och hans team för att käka så vi fick en kort pratstund. Supertrevliga killar. Extra kul att jag råkade ha en av deras merch t-shirts på mig den dagen med. ![]() Klockan var lite för tidigt för att åka till hotellet (Green Corner, inte mycket till hotell men det var billigt iallafall) så vi åkte upp till biltvätten en bit norr om Adenau och fick bilen tvättad vilket var välbehövligt. ![]() Efter det åkte vi ner för att vänta på att Nürburgring skylten skulle tändas och ta några foton. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Kul att läsa om din far-och-son resa.
![]() Upplägg och aktiviteter/besök är helt i min smak. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Re:
+1 på den! Har lite drygt två år kvar till 50 och jag tror jag ska försöka mig på nåt likadant. ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
![]() Dag tre började ganska tidigt, vi skippade frukost på hotellet då 12EUR/person och en son som inte är så hungrig direkt på morgonen gjorde att det kändes dyrt. Vi lämnade ringen och körde väg 259 ner till Cochem och köpte lite frukost på vägen. ![]() Moseldalen var ju fantastisk och jag hade gärna kört hela sträckan men tyvärr var det åt fel håll för dagens mål som var Sinsheim flyg och teknik museum så redan i Zell körde vi över floden och klättrade på en liten rolig väg uppför dalsidan och styrde sydost ca 22 mil. ![]() Museumet hade en hel del kul saker att titta på men jag trodde det skulle vara lite mer flygplan från WW2 och frammåt. Men en Jagdpanzer 38 Hetzer är ju alltid söt att titta på. ![]() Focke Wulf 190, tyvärr inte en Dora som hade varit coolt att se. ![]() Concorde motorer är dock fränt! ![]() ![]() Trots 30 graders värme och kö så tog vi oss upp i Concorden dom hade utställd, bra träningspass men jösses så tight den var innuti. Två piloter och en flyg ingenjör i denna lilla cockpiten. Efter en icke så prisvärd dödsgrillad burgare (undvik Flight deck restaurangen på området) så var vi ganska mätta och bokade boende på ett hotell i utkanten av Bern för kommande natt och sen var det transport resten av dagen. Väl nere vid gränsen köptes en Vignette för 500 kr innan vi kunde åka vidare. En sak jag inte hade tänkt på var att Schweiz inte har euro och även att vanlig mobildata inte funkar där så jag fick köpa 2 Gb dyrt för att kunna köra navigationen åtminstone för nästa dag. Hotellet var ok men vårt rum vette mot en väldigt trafikerad genomfart så det blev till att sova med hörselproppar. "Det har blivit dyrt här i Schweiz." kommentaren kanske nämndes ett par gånger. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
![]() Dag fyra och kanske den som jag mest sett fram emot. Vi startade i Bern och körde nercabbat längs Thunersee och Brienzersee innan vi svängde av mot sydost och Grimselpasset. ![]() Det började bli ganska mycket uppför och snart började hårnålarna dugga allt tätare och bergväggarna blev brantare och brantare vid sidan av vägen och snart var vi ovanför trädgränsen och upp mot ett par dammar som ligger på vägen upp till toppen på passet på 2164 meters höjd. När man klev ur bilen så kändes det allt att luften var tunnare än man var vad vid. Vädret var mulet på vägen upp med nån enstaka regnstänk och 10-12 grader. ![]() Sedan bar det neråt igen, denna bilden är tagen nära korsningen mellan Grimselpasset och Furkapasset som var nästa mål. Vi ska uppför vägen på höger sida i bilden. ![]() Så här ser det ut när man kommit halvvägs upp och tittar tillbaka. Vi kom nerför vägen till höger och sen uppåt vänster ut i bild. Så mäktigt att jag skulle kunna bara åka runt här i flera dagar. ![]() ![]() Den här byggnaden är ju en ganska populär backdrop till bilfoton men tyvärr var det väldigt packat med bilar så det fick bli en snabb bild innan vi åkte vidare. ![]() Uppe på toppen var Furkapasset var det 4 grader och blåste snålt så stolvärmen användes och vi dröjde oss inte kvar. Strax efter toppen på 2429 meter så sprack det dock upp och vi fick solsken och temperaturen steg snabbt upp mot 15-20 grader igen. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Efter Furka passet styrde vi kosan österut och in i Lichtenstein. Sonen ville besöka Nördlingen som är en otroligt välbevarad stad som är närmare tusen är gammal och forfarande har en intakt ringmur. Den ligger i söndra Tyskland så efter lunch på McD i Vaduz så styrde vi norrut. Vi passerade RUF i Pfaffenhausen och stannade till för en kort bensträckare och titta på lite bilar. Strax efter började vädret bli sämre och när vi nådde Nördlingen så var det konstant regnväder.
![]() Nåja eftersom ringmuren hade tak så drog vi på oss regnkläder och tog oss ut för att gå runt den och se staden, den är inte så lång, ca 2,7 km runtom. Regnet lättade allt eftersom kvällen gick och vi fick lite blekt solsken till slut. ![]() Väldigt många takpannor... ![]() ![]() Många väldigt vacka gamla hus för den som gillar sånt så är det väl värt ett besök. ![]() ![]() Frammåt åttatiden var benen välsträckta och magen tom, Tobias hade hittat en restaurang som hetter BaTu och vi satte oss på deras uteservering och trots att det var väldigt mycket folk så var servicen utmärkt även om det tog lite tid att få maten. Bästa maten på hela resan och inte farligt dyrt heller. Under 50 EUR för oss båda. ![]() ![]() Nästa dag var mestadels en transportdag hem. A9/A24 med ett kort stop i Leipzig för att handla på Primark till dottern. GPS:en sa att vi skulle vara i Puttgarden runt kl 18 så högerfoten fälldes ner och under dagen kortade vi den tiden med nästan en timme. Sista timmen upp mot Puttgarden kördes alla bilar med svenska regskyltar om så fort som möjligt och vi kom ombord som femte sista bil på färjan 17:15. ![]() Tobbe körde sedan genom Danmark så jag fick vila lite eftersom jag redan kört sen kl 6 på morgonen och väl i Malmö blev det ett tankstopp innan jag tog över och vi rullade hemmåt med farthållaren inställd på svensk motorvägsfart. Alltid lika märkligt när man åker över bron och det känns som man är hemma trots att det är 36 mil kvar hem. När vi nådde Göteborg ca 22:30 så var det fortfarande 22 grader ute så taket fälldes ner och sista tio milen hem var perfekt svensk högsommarnatt med Dire Straits på hög volym. 22:45 var vi hemma och välkomnades av dottern och en väldigt glad hund innan vi stöp i säng och sov gott. Denna dag blev det nästan 1500 km på 18 timmar och det är nog i mesta laget. Totalt sett blev det 408 mil med 81 km/h i snittfart och en genomsnittsförburkning på 0,63 liter per mil. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Härlig resa och underbar reseberättelse!
Instämmer om mycket, hur vackert Mosel är och hur trevliga bilfolk är på Ringen, men det är som du säger små marginaler numera... Köra passen i Alperna är riktigt kul! Furka har jag dock aldrig tagit så kul att se om det med! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2245 besök senaste veckan (11900 totalt) |