Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Koppling till porsche 986 "ratstern"
18 besök senaste veckan (508 totalt)
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Koppling till porsche 986 "ratstern"

Jag har fått äran att ta hand om den berömda "ratster" porsche 986 boxter s. Nu läste jag texten och såg kravet på byggtråd så hoppas överseende finns att jag fixar den asap efter denna fråga ställts.

Den har låtit illa från koppling/växellådan och jag har tagit ner växellådan nu. Arbetshypotesen var urtrampningslager. Det är visserligen slitet men så slitet var det inte.

När lådan började komma ner så trillade det ut aluminiumspånor vilket sällan bådar gott.
Lamellen har skador på nitarna och man ser att det tagit i på svänghjulet.

Min egentliga fråga är ifall den verkligen är vänd åt rätt håll eller om det är att den är så utsliten att deb börjat ta i. Det ser inte ut så men detta är första porschen jag skruvar.






Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Är det där ens rätt lamell till den bilen? Har för mig att dom ser annorlunda ut och inte har fjädrar i centrum.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Är det där ens rätt lamell till den bilen? Har för mig att dom ser annorlunda ut och inte har fjädrar i centrum.


När jag kikat runt på nätet verkar det finnas olika. En bild på Sachs kopplingsats har inte ett fjädrar centrum i den bemärkelsen men är nog fjädrande ändå designmässigt.
Valets kopplongsats har denna design samt kawe.
Både kawe och valeo visar lamellen med fjädrande delen vänd mot växellådan. Dvs. Tvärtom mot nu.
Kan ju visserligen vara exempelbilder men ett mönster är ett mönster.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6715



Det brukar finnas en text på lameller som säger "Flywheel side" eller liknande, för att just undvila problem med att få dem felvända.

Finns det någon märkning på någon av centrumsidorna på denna lamell?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Du skriver att det är en 987 i denna tråden men i byggtråden står det årsmodell 2000 vilket är en 986?
Vilket är korrekt, eller är det en 986 kaross med 987 motor?
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Det brukar finnas en text på lameller som säger "Flywheel side" eller liknande, för att just undvila problem med att få dem felvända.

Finns det någon märkning på någon av centrumsidorna på denna lamell?


Hej! Ingen sådan text tyvärr. Det var det första jag kollade men har för säkerhets skull tvättat lamellen och kollat igen.

Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Du skriver att det är en 987 i denna tråden men i byggtråden står det årsmodell 2000 vilket är en 986?
Vilket är korrekt, eller är det en 986 kaross med 987 motor?


Det är jag som rör ihop det bara. Du har givetvis rätt.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Nu var det länge sedan jag gick igenom de båda byggtrådarna men kan den ha byggts om till 911 koppling kanske? Söker man på lamellens nr så är det en 911 lamell.
Enligt bild så är den inte sliten på hela ytan på tryckplattans sida.
Kanske fel lamell/tryckplatta kombination?
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Det skramlade om tryckplattan och så trillade det ut en stålbit. Letade ställen och hittade till slut att en stor bit av lamellens fjäderkorg gått sönder. Högst obra men skönt att ha hittat ett rejält fel. Svänghjulet är inte repigt annat än i mitten så allt verkar ha klarat sig utan andra skador än kosmetiska.

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6715



Gjorde en snabb googling och hittade detta på Pelican Parts:




Länk:
https://www.pelicanparts.com/More_Info/881861999856.htm?pn=88-1861-999 . . . .

Så upphöjda sidan mot svänghjul, men endast i konbination med lättviktssvänghjul i aluminium.
Har bilen det eller är det originalsvänghjul?


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Gjorde en snabb googling och hittade detta på Pelican Parts:




Länk:
https://www.pelicanparts.com/More_Info/881861999856.htm?pn=88-1861-999 . . . .

Så upphöjda sidan mot svänghjul, men endast i konbination med lättviktssvänghjul i aluminium.
Har bilen det eller är det originalsvänghjul?



Det var snyggt hittat! Svänghjul i aluminium med nitade slitbana. Ett eftermarknad lättvikt.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6715



JA det verkar vara samma svänghjul (eller iaf väldigt likt) som säljs i paket här:
https://www.aascomotorsports.com/en-se/products/106411-11-pkg-porsche- . . . .






Aasco Flywheel 106411-11
Sachs Pressure plate 883082999736
Sachs Clutch Disc 881861999856
Sachs Release bearing and hardware included
***2002-2004 uses a different pressure plate. Please see part # 106411-11-PKG-02-04

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



Re:

Figgz skrev:
Det brukar finnas en text på lameller som säger "Flywheel side" eller liknande, för att just undvila problem med att få dem felvända.

Finns det någon märkning på någon av centrumsidorna på denna lamell?
Det är lite komplicerande när detta märks fel... QC är inte alltid nåt man har råd med...

"Denna sida mot fienden" var sällan felmärkt däremot

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Det brukar finnas en text på lameller som säger "Flywheel side" eller liknande, för att just undvila problem med att få dem felvända.

Finns det någon märkning på någon av centrumsidorna på denna lamell?
Det är lite komplicerande när detta märks fel... QC är inte alltid nåt man har råd med...

"Denna sida mot fienden" var sällan felmärkt däremot


I detta fall var det så behändigt att det fanns två sätt att montera beroende på svänghjul.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
JA det verkar vara samma svänghjul (eller iaf väldigt likt) som säljs i paket här:
https://www.aascomotorsports.com/en-se/products/106411-11-pkg-porsche- . . . .






Aasco Flywheel 106411-11
Sachs Pressure plate 883082999736
Sachs Clutch Disc 881861999856
Sachs Release bearing and hardware included
***2002-2004 uses a different pressure plate. Please see part # 106411-11-PKG-02-04


Snyggt! Rätt ok pris även om jag inte vill ha svänghjulet. Resten verkar vara 996-997 delar om jag tolkar det rätt? Förutom möjligen urtrampningslager.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
En till fundering blir: är tryckplattan verkligen rätt? Känns ju sådär att den bara tar på 75% av lamellen
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 224


Trådstartare
Tryckplattan verkar inte vara rätt. Den är dessutom märkt 986s och kanske är original. Jag ska, som sagt, kolla igenom byggtrådarna för ratstern så kanske det ger sig. Finns säkert en alldeles utmärkt förklaring till kombinationen av delar.



Citera
Skruva banåkabil
Koppling till porsche 986 "ratstern"
18 besök senaste veckan (508 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande