Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Alldeles baklänges 4wd
1, 2   >>
20 besök senaste veckan (1048 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Alldeles baklänges 4wd

Visst var det väl så att det fanns en Misu Evo som motorn går baklänges i? Så - om man då sätter en framlänges motor i den, då får den la 6 växlar bakåt och en framåt? Ni anar vad jag är ute efter, motorn bak och 4wd - gå det att göra så eller blir det blir det alldeles tokigt? Ser inte framför mig hur mittdiffen reagerar när bilen alltid backar, är den symmetrisk månne?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Hypoidväxlar (vinkelväxeln i typ differentialer) är inte symetriska på det sättet, skulle inte köra en sån baklänges. Om du tittar på ett kronhjul så är ena sidan av tanden 90*, andra typ 45*. Mycket klenare.

Är synkronisering etc symetriskt? Känns som att sånt också är olika kanske. Smörjning kan ju också bli latjo baklänges om designern tänkt sig att det ska spruta på ett visst sätt, även om det inte finns en pump.

Det finns ju äldre fyrhjulsdrivna wv-bussar/pickups med motorn bak, men den transmissionen är väl kanske inte hållbara nog. Annars vissa porschar.

Sierra 4x4 hade väl lösa diffar fram och bak, om man vänder diffarna uppochner skulle de ju hjulen gå åt rätt håll med motorn bak, men du får ju klena diffen bak och den kralliga i fram.

_________________
Markus Ålind
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Men iom att motorn är tvärställd så är det ju iaf ingen hypoid fram - och eftersom bilen blir tyngst i den änden så tror jag just den biten är lugn. Smörjning/kylning av lagren till pinjong bak blir ju inte bra, tänkte inte på det. Sen hur stort problem det blir....det behöver ju inte hålla i femtontusen mil direkt.

Porsche blir ju direkt porsche pris, syncro är svåra att hitta... Sierra eller BMW ix... Tror det blir för brett, ena drivaxeln blir då väldigt kort iaf.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



Subaru
Finns några bubblor med subarudrivlina.. motor bak. Nytt kronhjort och pinjong i lådan. även 4 spekare..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



Så med en honda.. dom går väl "baklänges"??? behövs inte det...

_________________
Michael Thulesius
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Hade för mig att en mitsu gick baklänges också.... Blandar jag ihop?

Jo du har rätt, Subaru... Glömde att jag glömt det...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 235



En kille som kört reversed rotation på Audi quattro drivlina ett gäng år och tusentals mil.
Han finns på ett gäng trådar. (även motorn kör han baklänges).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/57r4tp/18t_vw_ . . . .

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Annars så går väl Audi (och VW Passat med längsmonterad motor?) bakdiffar åt fel håll*...

En vanlig 4wd-låda bak- och fram, sedan en Audi bakdiff fram och en BMW bakdiff bak, skulle inte det ge rätt funktion (förutsatt att 4wd-lådan har separat framdiff och snurrar åt "normalt" håll)? Om du nu alltså vill ha svansmotor och 4x4.

* jag besiktade en 245 i Boden med Audi/Passatdiesel med tillhörande växellåda, killen fick byta till Passat bakvagn för med 245-axeln blev det 6 växlar bakåt.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Re:

SevenEight skrev:
Hade för mig att en mitsu gick baklänges också.... Blandar jag ihop?

Jo du har rätt, Subaru... Glömde att jag glömt det...


Evo I-III har väl motorn pekande åt andra hållet om det är det du menar? Innebär ju inte att motorn måste snurra åt andra hållet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Re:

Homegrown skrev:
En kille som kört reversed rotation på Audi quattro drivlina ett gäng år och tusentals mil.
Han finns på ett gäng trådar. (även motorn kör han baklänges).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/57r4tp/18t_vw_ . . . .


Vilket tilltag, byta rotationsriktning på en motor för att använda en viss låda!

Intressant att det har klarat sig med hypoidväxeln, är väl en relativt biffig låda mot vrid/effekt i bussen kanske men bussen är ju inte heller lätt. Man får ju i alla fall en helt ny fräsh drevyta sådär

_________________
Markus Ålind
Citera 3
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



Re:

Qaz skrev:
Homegrown skrev:
En kille som kört reversed rotation på Audi quattro drivlina ett gäng år och tusentals mil.
Han finns på ett gäng trådar. (även motorn kör han baklänges).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/57r4tp/18t_vw_ . . . .


Vilket tilltag, byta rotationsriktning på en motor för att använda en viss låda!

Intressant att det har klarat sig med hypoidväxeln, är väl en relativt biffig låda mot vrid/effekt i bussen kanske men bussen är ju inte heller lätt. Man får ju i alla fall en helt ny fräsh drevyta sådär

Ett problem med vw buss om man vill sätta i en nyare vassare motor.. att original vw lådorna dels är just gamla och slitna, och inte tål speciellt mycket hästar/vrid.att renovera ca 40 k.
Alternativa lådor.
Porsche typ 996..="dyra "och fel växlade för en tyngre buss än ursprungs bilen.
Subaru. Behövs bytt kronhjort och pinjong, halvdyrt (själv gått den vägen)
Eller om man kan få en motor att snurra"baklänges" med mer elller mindre enkla medel och kunna använda en billig och slitstark Audi/ passat låda.
Alla sätt är bra. Om man själv trivs med det.
Sen kan man ..helt enkelt ta Audi/passat lådan och montera upp och ner... flytta avslutningen. Och en adapter för attbulta fast motorn..
Lådan snurrar rättvänt. Motorn likaså. Enda driv flänsarna hamnar högt. Så lämpligt med sänkt buss...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1617



Är det mittmotor eller svansmotor du är ute efter? Ifall du vill få till mittmotor finns det ett antal förslag här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1600278&sid=28c4221670888de . . . .

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 235



Re:

Qaz skrev:
Homegrown skrev:
En kille som kört reversed rotation på Audi quattro drivlina ett gäng år och tusentals mil.
Han finns på ett gäng trådar. (även motorn kör han baklänges).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/57r4tp/18t_vw_ . . . .


Vilket tilltag, byta rotationsriktning på en motor för att använda en viss låda!

Intressant att det har klarat sig med hypoidväxeln, är väl en relativt biffig låda mot vrid/effekt i bussen kanske men bussen är ju inte heller lätt. Man får ju i alla fall en helt ny fräsh drevyta sådär


Han har byggt ett flertal både två och fyrhjulsdrivna, inga problem med tillförlitlighet trots ökad effekt och tunga bilar.
Men det är en hel del klur för att få det att fungera.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
SevenEight skrev:
Hade för mig att en mitsu gick baklänges också.... Blandar jag ihop?

Jo du har rätt, Subaru... Glömde att jag glömt det...


Evo I-III har väl motorn pekande åt andra hållet om det är det du menar? Innebär ju inte att motorn måste snurra åt andra hållet.


Nä, det måste ju inte betyda det - men man kan ju hoppas. Men jag tolkar det som att den går åt rätt håll då med tanke på ditt svar? Alltså alla "vanliga" motorer?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Re:

Homegrown skrev:
Qaz skrev:
Homegrown skrev:
En kille som kört reversed rotation på Audi quattro drivlina ett gäng år och tusentals mil.
Han finns på ett gäng trådar. (även motorn kör han baklänges).
https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/57r4tp/18t_vw_ . . . .


Vilket tilltag, byta rotationsriktning på en motor för att använda en viss låda!

Intressant att det har klarat sig med hypoidväxeln, är väl en relativt biffig låda mot vrid/effekt i bussen kanske men bussen är ju inte heller lätt. Man får ju i alla fall en helt ny fräsh drevyta sådär


Han har byggt ett flertal både två och fyrhjulsdrivna, inga problem med tillförlitlighet trots ökad effekt och tunga bilar.
Men det är en hel del klur för att få det att fungera.



MEN YES! Vilken grej!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2891



Snor tråden lite...! I min Fiat 600 sitter det en 4 växlad låda och en rakfyra på 34 hk, inte så räjsigt. En 5 växlad låda och en större motor, runt 100 hk eller nåt, vore ju kul. Vet att tex a112 "passar" men håller originallådan...? Kan man göra nåt i tex en längsmonterad Passat/Audi låda så att den går åt andra hållet som i baggelådan, vända på kronhjulet?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20312



De som tävlar med köttbullar verkar mest ojja sig om att hitta block. Växellådorna har jag inte hört nåt gnäll om. Så antingen håller de eller så finns det självklara knep.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera 1
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Går tyvärr inte att vända kronhjul på Audi och Passat lådor.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera 1
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 624



Re:

Niklas Falk skrev:
De som tävlar med köttbullar verkar mest ojja sig om att hitta block. Växellådorna har jag inte hört nåt gnäll om. Så antingen håller de eller så finns det självklara knep.


Och i Folkrace så var det ju vanligt med en Volvosnurra bakom lådan, så de håller nog för 100 hk, typ.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera 1
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



Re:

Anders Litto skrev:
Niklas Falk skrev:
De som tävlar med köttbullar verkar mest ojja sig om att hitta block. Växellådorna har jag inte hört nåt gnäll om. Så antingen håller de eller så finns det självklara knep.


Och i Folkrace så var det ju vanligt med en Volvosnurra bakom lådan, så de håller nog för 100 hk, typ.

tja en frisk vw bubbla/buss låda håller för ca det.. och går att förstärka för hutlösa pengar för mer..40 och uppåt.......finns fiiiina lådor men då pratar vi mycket mer..
man får betänka att bubbla lådor är gamla grejer
kommer använda en dylik i mit 356 bygge där motorn kommer ha ca 80-120 hk.. fast i en ca 700kg bil. och ingen våldsam körning..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 235



Re:

elCrillo skrev:
Snor tråden lite...! I min Fiat 600 sitter det en 4 växlad låda och en rakfyra på 34 hk, inte så räjsigt. En 5 växlad låda och en större motor, runt 100 hk eller nåt, vore ju kul. Vet att tex a112 "passar" men håller originallådan...? Kan man göra nåt i tex en längsmonterad Passat/Audi låda så att den går åt andra hållet som i baggelådan, vända på kronhjulet?



Du får köra flippad transaxel då kronhjulet inte går att vända , finns många som kör det i T3 bussar.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Skruva banåkabil
Alldeles baklänges 4wd
1, 2   >>
20 besök senaste veckan (1048 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande