| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Alldeles baklänges 4wd
|
1, 2 >> 20 besök senaste veckan (1048 totalt) |
|
Alldeles baklänges 4wd
Visst var det väl så att det fanns en Misu Evo som motorn går baklänges i? Så - om man då sätter en framlänges motor i den, då får den la 6 växlar bakåt och en framåt? Ni anar vad jag är ute efter, motorn bak och 4wd - gå det att göra så eller blir det blir det alldeles tokigt? Ser inte framför mig hur mittdiffen reagerar när bilen alltid backar, är den symmetrisk månne? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
|
Hypoidväxlar (vinkelväxeln i typ differentialer) är inte symetriska på det sättet, skulle inte köra en sån baklänges. Om du tittar på ett kronhjul så är ena sidan av tanden 90*, andra typ 45*. Mycket klenare.
Är synkronisering etc symetriskt? Känns som att sånt också är olika kanske. Smörjning kan ju också bli latjo baklänges om designern tänkt sig att det ska spruta på ett visst sätt, även om det inte finns en pump. Det finns ju äldre fyrhjulsdrivna wv-bussar/pickups med motorn bak, men den transmissionen är väl kanske inte hållbara nog. Annars vissa porschar. Sierra 4x4 hade väl lösa diffar fram och bak, om man vänder diffarna uppochner skulle de ju hjulen gå åt rätt håll med motorn bak, men du får ju klena diffen bak och den kralliga i fram. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
Men iom att motorn är tvärställd så är det ju iaf ingen hypoid fram - och eftersom bilen blir tyngst i den änden så tror jag just den biten är lugn. Smörjning/kylning av lagren till pinjong bak blir ju inte bra, tänkte inte på det. Sen hur stort problem det blir....det behöver ju inte hålla i femtontusen mil direkt.
Porsche blir ju direkt porsche pris, syncro är svåra att hitta... Sierra eller BMW ix... Tror det blir för brett, ena drivaxeln blir då väldigt kort iaf. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
|
En kille som kört reversed rotation på Audi quattro drivlina ett gäng år och tusentals mil.
Han finns på ett gäng trådar. (även motorn kör han baklänges). https://www.reddit.com/r/Justrolledi _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
|
Annars så går väl Audi (och VW Passat med längsmonterad motor?) bakdiffar åt fel håll*...
En vanlig 4wd-låda bak- och fram, sedan en Audi bakdiff fram och en BMW bakdiff bak, skulle inte det ge rätt funktion (förutsatt att 4wd-lådan har separat framdiff och snurrar åt "normalt" håll)? Om du nu alltså vill ha svansmotor och 4x4. * jag besiktade en 245 i Boden med Audi/Passatdiesel med tillhörande växellåda, killen fick byta till Passat bakvagn för med 245-axeln blev det 6 växlar bakåt. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Evo I-III har väl motorn pekande åt andra hållet om det är det du menar? Innebär ju inte att motorn måste snurra åt andra hållet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Vilket tilltag, byta rotationsriktning på en motor för att använda en viss låda! Intressant att det har klarat sig med hypoidväxeln, är väl en relativt biffig låda mot vrid/effekt i bussen kanske men bussen är ju inte heller lätt. Man får ju i alla fall en helt ny fräsh drevyta sådär
_________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
Ett problem med vw buss om man vill sätta i en nyare vassare motor.. att original vw lådorna dels är just gamla och slitna, och inte tål speciellt mycket hästar/vrid.att renovera ca 40 k. Alternativa lådor. Porsche typ 996..="dyra "och fel växlade för en tyngre buss än ursprungs bilen. Subaru. Behövs bytt kronhjort och pinjong, halvdyrt (själv gått den vägen) Eller om man kan få en motor att snurra"baklänges" med mer elller mindre enkla medel och kunna använda en billig och slitstark Audi/ passat låda. Alla sätt är bra. Om man själv trivs med det. Sen kan man ..helt enkelt ta Audi/passat lådan och montera upp och ner... flytta avslutningen. Och en adapter för attbulta fast motorn.. Lådan snurrar rättvänt. Motorn likaså. Enda driv flänsarna hamnar högt. Så lämpligt med sänkt buss... _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Är det mittmotor eller svansmotor du är ute efter? Ifall du vill få till mittmotor finns det ett antal förslag här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
|
Re:
Han har byggt ett flertal både två och fyrhjulsdrivna, inga problem med tillförlitlighet trots ökad effekt och tunga bilar. Men det är en hel del klur för att få det att fungera. _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
|
Re:
Nä, det måste ju inte betyda det - men man kan ju hoppas. Men jag tolkar det som att den går åt rätt håll då med tanke på ditt svar? Alltså alla "vanliga" motorer? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
|
Re:
MEN YES! Vilken grej! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
|
Snor tråden lite...! I min Fiat 600 sitter det en 4 växlad låda och en rakfyra på 34 hk, inte så räjsigt. En 5 växlad låda och en större motor, runt 100 hk eller nåt, vore ju kul. Vet att tex a112 "passar" men håller originallådan...? Kan man göra nåt i tex en längsmonterad Passat/Audi låda så att den går åt andra hållet som i baggelådan, vända på kronhjulet?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
|
De som tävlar med köttbullar verkar mest ojja sig om att hitta block. Växellådorna har jag inte hört nåt gnäll om. Så antingen håller de eller så finns det självklara knep.
|
||||||
|
Re:
Och i Folkrace så var det ju vanligt med en Volvosnurra bakom lådan, så de håller nog för 100 hk, typ. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
|
Re:
tja en frisk vw bubbla/buss låda håller för ca det.. och går att förstärka för hutlösa pengar för mer..40 och uppåt.......finns fiiiina lådor men då pratar vi mycket mer.. man får betänka att bubbla lådor är gamla grejer kommer använda en dylik i mit 356 bygge där motorn kommer ha ca 80-120 hk.. fast i en ca 700kg bil. och ingen våldsam körning.. _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Re:
Du får köra flippad transaxel då kronhjulet inte går att vända , finns många som kör det i T3 bussar. _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Alldeles baklänges 4wd
|
1, 2 >> 20 besök senaste veckan (1048 totalt) |
