| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - Nyförvärvet
|
1, 2 >> 115 besök idag (2302 totalt) |
|
Lotus Exige S 2007 - Nyförvärvet
Finns det perfekta tillfället eller är det något man skapar? I vintras satt jag och reflekterade över att det har inte tillverkats några nya bilar de senaste åren av det som tilltalar mig mest: Bilar som är rena nöjesbilar, väger lite och gärna är någorlunda små till formatet. Helt enkelt en bil som kan ge glädje på allmän väg samtidigt som den gör mig glad varje gång jag ser den.
För mig som älskar körglädje, jaga perfektion i konbana men såklart även vanlig bankörning så blev det därför att leta efter något nyare under vintern och efter lång tids letande hittade jag vad jag sökte - En Lotus Exige S, dvs en Lotus Exige av andra generationen (S2) med skruvkompressor på Toyotamotor
Varvstopp på 8000 rpm original med en ylande skruvkompressor monterad på en Toyota VTI motor med 11.5:1 i komp, svårslagen ljudkuliss jämfört med andra bilar man träffar på annars! Allt detta i en förpackning på nästan prick 1000kg tjänstevikt - inkl AC, ABS och massa annan utrustning! Så låt detta bli tråden om 'Exigen' och den kommande resan med denna som livskamrat i nöjeskörning, jakt på hundradelar i konbanan och spårvalsletandet på banor!
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
|
I dagsläget finns det bara strax över 30st sådana här bilar i Sverige med kompressormotorn, så hur hittar man en sån? Och till råga på det en med AC?
Blocket scannades - tomt! Lotusklubben inventerades och några möjliga bilar föreslogs, men ingen av dem var egentligen till salu så det blev till att leta utomlands! Först hittades en signalgrön bil Frankrike, men den visade sig varit lite översvämningsskadad
Sedan dök det upp en riktigt fin bil i Spanien på gränsen till Portugal, nästan kriminellt långt borta för att köras hem i februari på rdäck men allt är lösbart. Men när säljaren inte ville svara på vissa frågor och visa vissa saker i förväg kändes det inte helt rätt - jag passade på den. Sedan i juni, 4 dagar innan semester med familjen, så dök den upp! En bil som för mitt användande skulle visa sig vara så perfekt den kunde vara i den prisklassen! Annonsen löd i stil med: "Lotus Exige S med 1 ägare sen ny säljes pga hälsoskäl. Uppgraderad till 240 spec av Lotushandlare när bilen var 3 år gammal men i övrigt helt original. Utrustad med bl.a. skalstolar med 4p uttag, dubbla oljekyl, AC mm".
För vanliga personer så kan receptet översättas såhär: -Vänsterstyrd -Eaton M62 skruvkompressor -240hk ECU -4 kolv AP Racing bromsok över 308mm bromsskivor, tvådelade med alubells -Ställbar krängningshämmare fram -Skalstolar i skinn/alcantara med uttag för 4p-bälten -Bältessträva bakom stolar -Dubbla oljekylare -Hel-alu vattenkylare -AC -Yokohama A052 däck -Ställbar Traction Control samt Launch Control -Softtop för att njuta av cabkänsla på roadtrips -Sportavgas, Lotus Stage 1 Så vad fanns det att tveka på? Mer än att bilen såldes via eBay Kleinzeigen av en privatperson i Luxemburg! Äsch, det var så man gjorde affärer förr, letade annonser och fick lita på folk! Dokumentation skickades över och kontrollerades, kvitton, ägarbevis, ja allt möjligt fotades och bollades. Sedan var det bara att betala handpenning, boka en flygbiljett och ta lite semester med familjen innan bilen skulle hämtas! I mitten av juli lyfte flyget från Landvetter som efter byte nådde Luxemburg där ägaren stod och väntade på mig med sin bruksbil, en Yaris GR! Snacka om Petrol Head in i själen <3 Väl hemkommen till säljaren så öppnades garageporten och där innanför sto en bil under ett täcke och gömde sig, vi drog av täcket och vips så fick jag se den på riktigt för första gången, min numera egna pärlemovita Exige S!
Här kan en lång histora göras kort, men oj vad det var smidigt att köpa bil utomlands mellan privatpersoner! Banken hemma var förberedd så efter kontroll av bilen ringdes min bankkontakt och jag bad dem släppa pengarna till säljaren och på under 2½h från jag ringde så var pengarna framme på kontot hos en annan privatperson i Luxemburg! Vi hann precis åka och göra ägarbyte samt ta en lunch innan pengarna var framme och affären var klar.
Det obligatoriska handslaget, affären är klar och bilen ägarbytt!
Bilen parkerad utanför hotellet i Namur Nu började resan hem, en resa som inte kan vara kortaste vägen när man köpt en rolig bil! Därför gick hemresan via Belgien (där en kompis mötte upp) och Nederländerna för att besöka allt från Spa Francorchamps (bra museum där med!), besöka Trappistbryggerier och provsmaka deras sortiment till att köra vackra landsvägar i Belgien, serpentinvägar i Luxemburg eller för den delen även låta bilen sträcka ut lite på Autobahn. En vanlig Exige S med 220hk är skoj, denna är uppgraderad till 240 spec vilket bl.a. skall ta ner 0-100 till 3.9s (jmf med 4.3s för en 220) men det som kändes mest lockande för mig var bromsarna! Vilken go känsla det är i dem!
Efter många år med Opel Speedster, ett antal år med Lotus Elise S1 så måste jag säga att en Exige S2 är imponerande bra som GT bil! Med Touring Pack får man både lite golvmattor som dämpar ljud men framförallt en AC vilket gjorde en Europaresa i juli hanterbar. Ljudnivån är fullt dräglig sålänge man inte fäller ner pedalen för mycket över 4000 rpm, men då blir det istället härligt - men inte tyst
Så låt mig avsluta detta inlägg med några bilder från resan hem, men även en Lotuslördag som jag hann köra inom en vecka från hemkomst. Att köra nästan 200 mil första veckan räckte inte, mer körning behövdes! När man har klämt 200 mil på enstaka dagar i en sån här bil och ändå tänker "åh, en möjlighet att få köra 25 mil aktiv körning till - äntligen!" så har man nog hittat rätt bil... Spa Francorchamps och några snabba bilder från museet:
Kolla vad som var luftfilter på en gammal formelbil - en tesil
Vackra vägar var det gott om!
Har du svårt att bestämma dig vilket land som lockar mest av Belgien och Nederländerna? I Baarle Hertoog / Barle Nassau behöver du inte välja
Boendet på Klooster Nieuwkerk var inte bara vackert och klockrent med god mat
De visste att Lotus var heligt! Kolla bara på duschtvålen, Sacred Lotus! Vad kunde vara mer passande för hemresan
En av alla goda måltier på resan, här på nyss nämnda hotell i Nederländerna
Fast ville man ha Belgisk öl var det bara 15 min promenad genom skogen så hade man visst passerat en landsgräns och kunde få Belgisk Trappistöl
Ett besök på La Trappe var självklart, deras guidade visning med provning rekommenderas!
Spontant blev det en 'finbilsparkering' utanför La Trappe, när vi kom ut från rundturen så hade en fin 964 parkerat bredvid, _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
|
Lotuslördag Väst!
Kort efter hemkomst fanns möjligheten till en härlig halvdag med Lotusklubben! Först gemensam frukost på Idala Gårdsbageri innan det bar iväg på ca 2-2½h aktiv körning på härliga vägar för att sedan avsluta med gemensam lunch. Första svenska träffen med bilen - det tog inte många dagar!
Lotusträffar är verkligen ett färgglatt gäng bilar! Inte ofta man har en ovanlig färg på bil när man kommer i en vit bil!
Vackert uppradade längs vägen
Stilstudie i fälg och färgval
Exigens karaktäristiska vinge
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
|
Grattis till bilen, igen!
Det lockar allt lite med kompressor men inget av kitten till ND:n verkar ha det rätta ylande ljudet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
|
Oj vilken härlig läsning! Känslan av att plocka upp en ny bil och samtidigt dessutom befinna sig på så fina platser måste varit oslagbar!
Just Lotus Exige S tilltalar mig verkligen. Nån gång när M3an fått vandra vidare så kanske... |
|
Grattis! skall bli intressant att höra vad du tycker om bilen efter en säsong i konbanan.
Framförallt intressant att höra hur de är på greppgränsen, har fått känslan av att de kan vara rätt svåra att balansera? Just denna modellen har varit med på villhöverlistan flera år men tror jag fegat ur pga komforten (bristen) då man blivit bekväm med åldern.
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
|
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
|
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
|
Lotus Exige
Grattis till en fantastisk bil
Jag har nu haft min i snart 12 år och det är fortfarande den bil jag upplevt mest körglädje i
Mvh /Jonas Sandborg _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Såld Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 PP -08 Shelby gt350 -17 Såld |
|
Grattis till en fin bil, ser fram mot att få provköra den!
Nästa gång du ska köpa en bil på kontinenten anmäler jag mig som medryttare, verkar väldigt trevligt
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
|
Vilken bil. Vilken läsning.
Nu får jag återigen ågren för att jag inte köpte den där toxic gröna Exige 190 jag var och provkörde för säkert 25 år sen.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
|
|
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - Nyförvärvet
|
1, 2 >> 115 besök idag (2302 totalt) |

