| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor kring expansionskärl
|
42 besök senaste veckan (631 totalt) |
|
Hej, Hur fungerar ett sånt här system med expansionskärl? Stämmer det att locket på kylaren släpper ut vid övertryck och när bilen sedan kyls ner igen så sugs vattnet från kärlet in i kylaren igen via vaccumet som bildas? Jag frågar eftersom håller på att leta reda på ett kärl som kan sitta som sista bilden. Om jag då förstår de rätt så måste jag ha slangen in i expansionskärlet på undersidan så den inte suger luft när den bygger vaccum. Stämmer detta?
När jag har den liggande så lock på ovansidan och slangen in på undersidan. Har jag fattat allt rätt? Bifogar bilderna här:
[/b]
_________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Den behållaren du har kommer funka om den monteras med botteninloppet högre än kylarens utloppspip. Om du lägger den ner som i bilden så kommer kylaren trycka ut vatten men inte kunna suga tillbaka det igen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
Så funkade det väl på gamla bilar, typ 40-talet, som inte hade trycksatta kylsystem?
Vatten som trycks ut förbi locket, hur ska det kunna sugas in igen? Det är ju "utanför fjädern". Det vattnet är väl helt enkelt förlorat. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
Jag har inte brytt mig att kolla vilken väg det sugs tillbaka men det måste ju inte vara via samma packning som det trycks ut. Har själv tvåvägs och ett expansionskärl med inlopp i botten (varför "förbättra" ett fungerande standardsystem). Där är det enda att locket på expansionskärlet är högre än locket på kylaren. Så länge som du har nivå i kärlet så kommer det inte in nån luft. |
||||||||
|
Re:
Hej, Tyvärr så går inte detta att lösa någonstans
Därför tänkte jag om inloppen är i botten så bör den kunna suga upp det när de väl blir vaccum, men jag kan tänka fel.. ///Jim _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re:
Hej, Det bör vara ett tvåvägslock jag har för den kan öppna på "andra hållet". Kommer tyvärr inte kunna ha locket på behållaren högra än locket på kylaren. Har kört med denna behållaren innan och inte tänkt på de, men tyvärr så kan jag inte ha den på samma plats längre. Det var förövrigt också lägre än locket på kylare. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra längre
Min "dröm" hade ju varit att ha en liggande tank med inloppet i botten och lock på toppen. Men vet ju inte om de funkar. Fick till mig att det bildas ett vaccum i kylsystemet så den drar tillbaka vattnet in i kylaren. //Jim _________________ Jim Lundgren |
||||||||
|
Re:
Om locket är öppet bakvägen för att suga in, så måste det väl fungera om du suger i botten av kärlet oavsett om det är placerat högre eller lägre. Du har ju ett vakuum i kylaren och ett atmosfäriskt eller högre i behållaren, eller missar jag något? Luftkylt är enklare!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
De är lite så jag hoppas att de kan funka i verkligheten
Nu ska jag bara försöka hitta någon som kan passa
||||||||
|
Det fungerar ju med expansionskärlets lock under kylarlocket, men du borde få in en liten luftficka varenda gång du öppnar kylarlocket (men den bör rymma till expansionskärlet så fort locket öppnar).
|
||||||||
|
Ett sådant system brukar ha en slang från kylaren till botten av ett expansionskärl som är ventilerat mot atmosfär. Sen är det två kylarslangar till motorn som vanligt samt två slangar till värmepaketet.
Man fyller upp kylaren och motorn med kylvätska och sen lite kylvätska i expansionskärlet. Sen fyller man på i expansionskärlet vid behov. Locket i kylaren kan både trycka ut vätska till expansionskärlet och suga tillbaka vätska. Expansionskärlet har en min och max markering som vanligt. Jag har kylare och expansionskärl som är icke trycksatt från en Honda S2000 i min bil och det jag kom fram till är att expansionskärlet ska sitta med locket i nivå med kylarlocket. Enklast är att ta expansionskärl ifrån samma bil som kylaren är avsedd för. Men det bör funka om expansionskärlet inte har fjäderbelastat lock, har ventilation till atmosfär och slangen går ner till botten. Skillnaden är i praktiken att ventilen som reglerar trycket sitter i kylaren isf expansionskärlet. På ett sätt gillar jag det icke trycksatta expansionskärlet då man kan fylla på i en varm motor utan att det sprutar kylvätska eller att man får vänta tills allt har kallnat. Sen har man iofs andra problem om man behöver fylla på kylvätska, som ett internt eller externt läckage. Båda typerna av system funkar men man ska ha kylare och expansionskärl av matchande typ. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Det går inte se på bilden, men äldre bilar, där cellerna står upp.
Då är ju expansions volymen inne i kylaren ovanför cellerna. Och slangen leder bara ut övertrycket i atmosfär. Då använder man inte ett separat kärl, man har ca. 30mm luft ovan cellpaketet bara. Finns många varianter
_________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||
|
Re:
Hej, De är exakt såhär min kylare ser ut
Då ska jag i princip bara ha något kärl där överskottet som kan tryckas ut lägger sig i? Ingenting med vaccum mm att tänka på?
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
42 besök senaste veckan (631 totalt) |