| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
|
476 besök idag (126715 totalt) |
|
BMW 550i E61?
Kastar in en brasklapp om min totala okunskap om currykorvar som tydligen är populära i både Bayern och München. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||
|
Re:
Bra gissningar gällande det tilltänkta bilvalet. Ursprungsplanen var E39 540i, men tyvärr är de rostbenägna. Att bara hitta en 540i i rätt skick är svårt, med manuell låda omöjligt. Alpina B10 har funnits med på kartan men där har jag aldrig sett någon med manuell låda. Funderade ett tag på om man skulle köpa en fin kaross med någon annan motor och bygga om med V8an och manuell låda. "Lika bra du köper en M5 E61 istället..." vräkte en kompis ur sig. Det satte griller i huvudet och jag blev rejält sugen. Trots fruns godkännande, ("Vem ska ha en sådan om inte vi?") kom verkligheten ikapp. En unik bil och det aldrig lär byggas något liknande igen. Bara två pedaler men det kompenseras av ljud att dö för, osv. Men då behöver vi ytterligare en bil med dragkrok. Sedan ska sägas att jag har haft lite ågren över potentiella drift- och underhållskostnader... Men visst hade det varit fränt! Men tankarna på M5 E61 hade på något sätt öppnat den mentala dörren till E61. Vi har haft en E61 535d touring tidigare som vi var väldigt nöjda med. E61 fanns med V8, 545i tidigt i livscykeln och något senare blev den 550i. 4,4 litersmaskin i 545i och 4,8 liter i 550i. Inte sett någon 550i med manuell låda till salu. Däremot finns det ju faktiskt några (två) manuella 545i till salu i Tyskland. Nu fick jag ju se till att lära mig lite om N62B44 som V8an heter på BMW-språk, och det visar sig att det handlar om främst tre saker: 1) Ventiltätningar som torkar. Bilen börjar ryka kraftigt och dra kopiösa mängder olja. 2) Kylvätskerör mellan termostaten på motorns framkant och bakre delen börjar läcka. Röret löper mellan cylinderbankarna. Ska man ha ut röret för att byta tätningarna behöver motorn lyftas ur och ena topplocket lyftas (om jag förstått det rätt). Det finns eftermarknadslösningar så man slipper topplocksjobbet men det är fortfarande mycket jobb för att komma fram till röret. 3) Oljekylningen går ut från motorblocket rakt genom fästet till generatorn. Packningen mellan generatorfästet och motorblocket torkar av alla värmecykler och orsakar med tiden ett kraftigt oljeläckage. Även här måste man skruva i många timmar för att kunna byta packningen för 90 kr... Inte avskräckande höga materialkostnader för något av dessa åtgärder men väldigt många timmars jobb. Bilen jag ska titta på har de två första jobben åtgärdade. Bilen drar enligt säljaren 1-2 dl/100 mil, dvs riktigt bra om det stämmer. Kvitton finns på jobben. Det sista jobbet var osäkert om det gjorts, så jag räknar med att få lägga en helg på det om jag köper bilen. I övrigt ska bilen vara fin. Rostfri sånär på en fläck på bakluckan. M Sport, helskinn, aktiv styrning, osv. Bilen ser fin ut på bilderna men har en vidrig folie (hoppas jag) interiört. Någon stjärna tyckte det var läckert med rosa lister invändigt... Om jag hittat rätt så finns det två styck med manuell låda i Sverige så det är en synnerligen ovanlig kombination. Det är inget monster, 333 hk och 450 Nm. Når hundra knyck precis under 6 sekunder men mysig motorgång, tre pedaler och en bil som låter mig köra utan att lägga sig i. Om affären blir av tänker jag mig se till att den får friska stötdämpare och bussningar, ny modul till infotainmentskärmen för Apple Carplay och eventuellt uppdaterat ljudsystem, såväl inne i bilen som under bilen lite beroende på hur original låter. Ratten är sliten och behöver bytas och växelspaken är någon konstig eftermarknadsvariant. Sedan tänker jag att man har en rätt skön vardagskryssare. Jo, jag har köpt en ny flaska LabelOff på Biltema. Jag kommer hinna kräkas om jag ska köra över 100 mil hem med rosa interiörlister...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
V8 och manuell låda är alltid kul!
E61 var kanske lite oväntat men jag fattar att du har gjort läxan och vet vad du vill ha. Jag är grymt nöjd med min F11 som just "vardagskryssare", har aldrig haft en så bra långfärdsbil för så rimliga pengar. Med tanke på din behandling av E36:an så misstänker jag att E61:an snart är i superskick också. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 51 |
||
|
Jo, jag har funderat, letat och läst på så mycket jag kunnat.
E39 står egentligen högst på listan. Prime BMW och stiger i värde. E61 är egentligen mest gammal, har inte hunnit bli eftertraktad ännu. I princip den sista generationen som går att hitta i kombinationen V8/manuell låda. Min dotter tycker det är en typisk epa... Men jag tror en välskött bil kommer stå sig väl i värde, just för kombinationen är så ovanlig.
F11 är en mycket modernare bil, på gott och ont. F11 550i går nog kanongott med sina +100 hk jämfört med E61 545i, men "hot-V" N63an är en no-go-maskin med stora värmerelaterade problem. Har aldrig sett någon med manuell låda heller för den delen, även om det säkert var möjligt att välja. G30 vill jag inte ha. Hade en 530d touring och aldrig haft en bil med så många små skitfel. Fick ta två vändor till verkstad sista dagen innan försäljning när eländet skulle iväg. G30 550i, enda varianten med V8, har aldrig erbjudits med manuell låda.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
|
476 besök idag (126715 totalt) |