Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Skumt slitage Nankang CR-S
96 besök idag (112 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Fått ett skumt slitage på insidan av mina bakdäck, se bilder.

Suttit bak på en Cayman GT4 och funkat fint förutom att corden nu tittar fram på insidan. Tankar om vad som hänt och/eller hur man undviker detta på nästa set?

Frigång finns i hjulhuset så det är inte problemet. Hade det inte varit för detta så är det mycket gummi kvar på dem. Körda med 2,1-2,4bar varmtryck. 295/30-19 monterade på 11" fälg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Skumt slitage Nankang CR-S

Rikard Ahlin skrev:
Fått ett skumt slitage på insidan av mina bakdäck, se bilder.

Suttit bak på en Cayman GT4 och funkat fint förutom att corden nu tittar fram på insidan. Tankar om vad som hänt och/eller hur man undviker detta på nästa set?

Frigång finns i hjulhuset så det är inte problemet. Hade det inte varit för detta så är det mycket gummi kvar på dem. Körda med 2,1-2,4bar varmtryck. 295/30-19 monterade på 11" fälg.

hjulinställning för mycket däckslitage

Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Jag tyder det som att det gäller båda bakdäcken.
Om du har mycket camber och/eller styv krängare är risken att innerhjulet "lyfter" och du bara har kontakt på insidan av slitbanan. Då är det lätt att innerhjulet spinner en aning, och du sliter ut insidan av däcket.
Kör du med antispinn urkopplad?

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur mycket toe har du egentligen?

BMW 330i -05
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Daniel Engström skrev:
Jag tyder det som att det gäller båda bakdäcken.
Om du har mycket camber och/eller styv krängare är risken att innerhjulet "lyfter" och du bara har kontakt på insidan av slitbanan. Då är det lätt att innerhjulet spinner en aning, och du sliter ut insidan av däcket.
Kör du med antispinn urkopplad?

Japp, båda ser likadana ut. Upplever att bilen är bra "planterad" och när det väl släpper/spinner så går det brett, aldrig rakt fram. Stabilisteingssystemet är av, traction control på.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Hur mycket toe har du egentligen?

2,5mm sida mätt på 19" fälgkant.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Ser inte ut som nått annat problem än mer slitage där. Tror det är slitage från acceleration ut ur kurvor på innerhjulet eller rakt fram på båda bakhjulen. Brukar vara ganska vanligt på bilar med mycket negativ camber på den drivande axeln. Har även sett det på andra Porsche bilar även på gatdäck, effekten blir större på ett bredare däck med låg profil.

Jag har samma sak på insidan av mina framhjul, minskar med mindre negativ camber men då tappar man grepp i kurvorna istället och sliter mer på utsidan av däcken.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Skruvade du inte lite på höjden på bilen i våras? Har hjulvinklarna justerats efter det?
Citera
Däck för banåka
96 besök idag (112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande