Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3655 besök totalt |
Hur stor skillnad gör R-däck på ringen?
Påståendet att en Saab 9-3:A skulle ha körts 39 sekunder snabbare med R-däck än med vanliga gatdäck tyckte jag vara en förvånansvärt stor tidsvinst! ![]() Kan den vara så stor? Tidsvinsten är väl iofs olika beroende på om man kör en Ford Siesta Diesel eller en Porsch GT3 RS. Vad tror ni är rimligt? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Sätt gatdäck på Lådbilen nästa gång du åker ner och prova?
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
RS6 borde veta skillnaden...
![]() Han brände sina R däck och fortsatte med gatdäck om jag inte minns fel.... _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||
Jag har tyvärr bara en uppsättning fälgar till Lådbilen och det verkar inte så lätt att hitta fälgar med så lågt ET(13). Kanske lättare att montera R-däck på Passaten istället! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Ja, det låter klart mer troligt än 39 sekunder! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Jag törs med all säkerhet påstå att de varven (8.09 och 8.48 btg) hade helt olika förutsättningar. En bil/hoj i vägen på "fel" ställe ![]() Slutsats: tiden med gatdäck borde varit lägre. _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Hur långt är ett BTG varv? Jag gissar på 18km ?
![]() 18000m/8.08=132km/h 18000m/8.47=122km/h En skillnad i medelhastighet på 10km/h om jag räknat rätt.... Vad jag hört så gör R-däck en skillnad på 2-3 sekunder på ett varv på Kinnekulle?, då är det väl inte helt orimligt att köra 39s snabbare på en sträcka som är nästan 10 gånger längre? Sen kan det väl skilja en del mellan varven på Ringen pga övrig trafik m.m, fria varv är juh få förunnat... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Med det resonemanget borde den ha kunnat köras på c:a 8:24 BTG(8:09 + 15 sek) eller lägre på gatdäck. Min uppskattning är då, att den bilen hade minst mellan 240-280 hk om den vägde runt 1550 kg. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Tyvärr inte. Då skulle ju diskussionen lugna sig, så att säga... ![]() Från ett mail från föraren, 30 sekunder gammalt: "Det är ju många faktorer som spelar in. I mitt fall så började vi med std däcken och då var det"fläckvis halka"på förmiddagen pga våt vägbana. Det var också en del "MC olyckor" som bidrog. Bilen känndes också betydligt mer hanterbar och balanserad med R-däcken. "Vågade" helt enkelt ladda lite mera. (med den framtunga bilen så viker sig /understyr framdäcken betydligt mer) Med en "normalt neutralstyrd bakhjulsdriven bil" så är det troligen mindre skillnad." Kan det låta rimligt? ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
GTB är nog c:a 1600 m. Vilket skulle betyda att BTG är c:a 19,2 km. Att R-däck kan göra 2 sek skillnad på Kinnekulle, det vet jag av egen erfarenhet med Polon. ![]() Men det går inte att ta det gånger 10 för att nordschleife är 10 ggr längre. Det finns väldigt långa partier på ringen där det inte spelar så stor roll vad du har för däck. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
...mer än att de tungrullade R-däcken minskar accelerationen, iofs från en högre utgångshastighet. Svår ekvation det här ![]() Har du inte bra referenser från skrikpolon förresten eller åkte du aldrig på ringen med den efter R-däcksinköpet? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Från "andra" tråden:
_________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Stefan,
Jag ser den här diskussionen mer allmän, att det fanns andra orsaker i Saabens fall är ju redan klargjort. Eller syftar du på överhettningsfrågan? Jag tror faktiskt inte det är lika farligt på ringen som på svenska banor tack vare rakorna som förekommer då och då. Men där kan säkert andra fylla i bättre. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Jupp, det var bara Johanns undran över hemlighetsmakeriet... Resten har jag nog klargjort från "min" sida. Men jag ska inte spåra ur denna tråden, nej... ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Jag tänkte på föraren. |
||||||
2003 körde jag 9.15 med Falken FK-451 och 2004 körde jag 9.07 med RE540S och därmed innefattas jag av SportAutos 7-8 sekunder skillnad.
![]() Två skilda tillfällen, men det var ändå samma typ av väderlek samt i stort sett fria mot slutet av dagen vid båda tillfällena samt att jag brukar ligga på ganska jämna tider om jag får sköta mig själv. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Har vidtalat honom. Han vill vara anonym, och det får jag och andra respektera. Han vill inte ens bli en små-kändis ![]() ![]() ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3655 besök totalt |