Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur stor skillnad gör R-däck på ringen?
1, 2   >>
3655 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Påståendet att en Saab 9-3:A skulle ha körts 39 sekunder snabbare med R-däck än med vanliga gatdäck tyckte jag vara en förvånansvärt stor tidsvinst!

Kan den vara så stor?

Tidsvinsten är väl iofs olika beroende på om man kör en Ford Siesta Diesel eller en Porsch GT3 RS.
Vad tror ni är rimligt?

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Sätt gatdäck på Lådbilen nästa gång du åker ner och prova? (Glöm dock inte att packa med R-däcken också)
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

RS6 borde veta skillnaden... iaf när det gäller 4 krafs!
Han brände sina R däck och fortsatte med gatdäck om jag inte minns fel....

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

SportAuto har testat RS4 med och utan R-däck
Den var 7 eller 8 s snabbare med R-däck.

En kvalificerad gissning är att det rör sig om 5-15 s, beroende på bil och däck.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Sätt gatdäck på Lådbilen nästa gång du åker ner och prova? (Glöm dock inte att packa med R-däcken också)

Jag har tyvärr bara en uppsättning fälgar till Lådbilen och det verkar inte så lätt att hitta fälgar med så lågt ET(13).
Kanske lättare att montera R-däck på Passaten istället!

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:

En kvalificerad gissning är att det rör sig om 5-15 s, beroende på bil och däck.

Ja, det låter klart mer troligt än 39 sekunder!

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Peeter skrev:
johann skrev:

Ja, det låter klart mer troligt än 39 sekunder!

Jag törs med all säkerhet påstå att de varven (8.09 och 8.48 btg) hade helt olika förutsättningar. En bil/hoj i vägen på "fel" ställe , och tiden är borta. Går inte att ta igen. Jag tror inte heller att det kördes mkt på gat-däcken. Tror det är så enkelt.

Slutsats: tiden med gatdäck borde varit lägre.

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Finns det ngn film från körningen?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Hur långt är ett BTG varv? Jag gissar på 18km ?

18000m/8.08=132km/h

18000m/8.47=122km/h

En skillnad i medelhastighet på 10km/h om jag räknat rätt....

Vad jag hört så gör R-däck en skillnad på 2-3 sekunder på ett varv på Kinnekulle?, då är det väl inte helt orimligt att köra 39s snabbare på en sträcka som är nästan 10 gånger längre? Sen kan det väl skilja en del mellan varven på Ringen pga övrig trafik m.m, fria varv är juh få förunnat...
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Stefan Karlsson skrev:
Jag törs med all säkerhet påstå att de varven (8.09 och 8.48 btg) hade helt olika förutsättningar. En bil/hoj i vägen på "fel" ställe , och tiden är borta. Går inte att ta igen. Jag tror inte heller att det kördes mkt på gat-däcken. Tror det är så enkelt.

Slutsats: tiden med gatdäck borde varit lägre.

Med det resonemanget borde den ha kunnat köras på c:a 8:24 BTG(8:09 + 15 sek) eller lägre på gatdäck.
Min uppskattning är då, att den bilen hade minst mellan 240-280 hk om den vägde runt 1550 kg.

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

johann skrev:
Finns det ngn film från körningen?

Tyvärr inte. Då skulle ju diskussionen lugna sig, så att säga...

Från ett mail från föraren, 30 sekunder gammalt:
"Det är ju många faktorer som spelar in.
I mitt fall så började vi med std däcken och då var det"fläckvis halka"på förmiddagen pga våt vägbana. Det var också en del "MC olyckor" som bidrog. Bilen känndes också betydligt mer hanterbar och balanserad med R-däcken. "Vågade" helt enkelt ladda lite mera. (med den framtunga bilen så viker sig /understyr framdäcken betydligt mer) Med en "normalt neutralstyrd bakhjulsdriven bil" så är det troligen mindre skillnad."

Kan det låta rimligt?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag förstår inte varför det behöver vara så hemligt.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Hur långt är ett BTG varv? Jag gissar på 18km ?

18000m/8.08=132km/h

18000m/8.47=122km/h

En skillnad i medelhastighet på 10km/h om jag räknat rätt....

Vad jag hört så gör R-däck en skillnad på 2-3 sekunder på ett varv på Kinnekulle?, då är det väl inte helt orimligt att köra 39s snabbare på en sträcka som är nästan 10 gånger längre? Sen kan det väl skilja en del mellan varven på Ringen pga övrig trafik m.m, fria varv är juh få förunnat...

GTB är nog c:a 1600 m.
Vilket skulle betyda att BTG är c:a 19,2 km.
Att R-däck kan göra 2 sek skillnad på Kinnekulle, det vet jag av egen erfarenhet med Polon. thumbs up
Men det går inte att ta det gånger 10 för att nordschleife är 10 ggr längre.
Det finns väldigt långa partier på ringen där det inte spelar så stor roll vad du har för däck.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Det finns väldigt långa partier på ringen där det inte spelar så stor roll vad du har för däck.

...mer än att de tungrullade R-däcken minskar accelerationen, iofs från en högre utgångshastighet. Svår ekvation det här

Har du inte bra referenser från skrikpolon förresten eller åkte du aldrig på ringen med den efter R-däcksinköpet?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:

Till och med att det går långsammare pga högre rullmotstånd.
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

johann skrev:
Jag förstår inte varför det behöver vara så hemligt.

Från "andra" tråden:
Stefan Karlsson skrev:
Peeter skrev:

Att det är en bra tid med en std-bil, om det nu är det, råder det inget tvivel om.
Min gissning är, att det är rejält med fler hästar i bilen.
Säkert minst 270 hk.
Att det sen skiljer så pass mycket i tid med resp utan R-däck förbryllar mig!

Inte helt fel. 263hk var det. Vikten kommer snart. Ett antal varv sattes på 8.20-8.30, med mekaniker, bagage och "mycket skräp ivägen". 8.09 sattes utan bagage, utan mekaniker och mindre "lgf" på banan.

Fart och vikt borde väl kunna överhetta gatdäcket ganska snart, eller? Bridgestone-svålarna är ju väldigt tåliga! thumbs up

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Stefan,
Jag ser den här diskussionen mer allmän, att det fanns andra orsaker i Saabens fall är ju redan klargjort.

Eller syftar du på överhettningsfrågan? Jag tror faktiskt inte det är lika farligt på ringen som på svenska banor tack vare rakorna som förekommer då och då. Men där kan säkert andra fylla i bättre.

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

Micke Holmström skrev:
Stefan,
Jag ser den här diskussionen mer allmän, att det fanns andra orsaker i Saabens fall är ju redan klargjort.

Eller syftar du på överhettningsfrågan? Jag tror faktiskt inte det är lika farligt på ringen som på svenska banor tack vare rakorna som förekommer då och då. Men där kan säkert andra fylla i bättre.

Jupp, det var bara Johanns undran över hemlighetsmakeriet... Resten har jag nog klargjort från "min" sida. Men jag ska inte spåra ur denna tråden, nej...

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Stefan Karlsson skrev:
Micke Holmström skrev:
Stefan,

Jupp, det var bara Johanns undran över hemlighetsmakeriet... Resten har jag nog klargjort från "min" sida. Men jag ska inte spåra ur denna tråden, nej...

Jag tänkte på föraren.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

2003 körde jag 9.15 med Falken FK-451 och 2004 körde jag 9.07 med RE540S och därmed innefattas jag av SportAutos 7-8 sekunder skillnad.

Två skilda tillfällen, men det var ändå samma typ av väderlek samt i stort sett fria mot slutet av dagen vid båda tillfällena samt att jag brukar ligga på ganska jämna tider om jag får sköta mig själv.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

johann skrev:

Jag tänkte på föraren.

Har vidtalat honom. Han vill vara anonym, och det får jag och andra respektera. Han vill inte ens bli en små-kändis på rejsa... Inte direkt den skrytsamma typen, men nu är resultatet välvädrat och bra kommenterat. Man tackar för det. thumbs up

Citera
Nürburgring
1, 2   >>
3655 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande