Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4228 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
Vardags-racing för amatörer
Japp. Idag lyckades jag sätta kombinationen med tre rondellerna på vägen till jobbet. ![]() Det vart perfekta kurvtagning med lagom slip, lagom motgas och fina linjer. Härligt. Har övat i en månad varje dag på den kombinationen... ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||||||||||||||
Jaha!
Jag tänker spårval i stort sett överallt (går ju att göra på trottoaren när man går till jobbet också...). Syftet med rondeller är väl att man ska kunna slänga runt bilen på gränsen med jämna mellanrum så man inte sitter och somnar? Trafiksäkerhetshöjande. MR2:an kör med uppställ runt utvalda vägbyten. Tyvärr sliter det ännu mer på vänsterdäcken. Ett system med omväxlande höger och vänstertrafik skulle vara önskvärt ![]() Kommer det däremot upp en bil med unga män med keps och och vill utmana till gatrace så backar jag ![]() Hej förresten, Micke! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||||||||||||||||||
Hej hej!! Ja...det är ju det som är så kul ![]() ![]() ![]() Det bästa är att andra rondellen i min serie av tre har någon annan beläggning eller lutar annorlunda för den är klart svårare än den första och ovana förare som står på här råkar lätt ut för sladd. Skitkul när det händer!! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||||||||||||||
För några dagar sedan var det så där "lagom" halt ute och jag kom på
Rv 45 här i Trollhättan och tog rondellen där helt perfekt med 206:an. Låg i högerfilen innan...lite hög hastighet in i rondellen....skär över till innerfilen i rondellen (inte en bil i sikte) smeker "curbsen" med vänster framhjul och känner hur bakhjulen mjukt släpper lite precis när jag ger fullt och fortsätter norrut....*tjoohooo* ![]() ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||||||||||||
Måste säga att det beror på vilken bil jag kör, kör jag Alfan så är det ju givet men med vintersaaben (900T -80) så blir det inget sånt, den har ju inte ens krängningshämmare...
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||||||||||||
Mats - det är ju därför man har skaffat sig en likadan vinterbil som sommarbil, så man kan ha kul året runt. 1000kg och bakhjulsdrivet, finns det bättre bilar för halt väglag?
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||||||||||||||
Jag röstade Ja, men med lite reservation.
I höstas sick-sackade jag igenom en "chikan" vid slutet på ett för kvällen stängt vägarbete norr om stockholm. I utgången kom jag rätt nära apex och en vilsen kantsten låg och drällde på vägbanan. Det slutade med punka på båda vänsterhjulen, två kantnötta fälgar och en sned styrlänk. Ganska dyrt med 13000 kr i reparation (Jag betalade 4000 i självrisk + hälften av däcken=7000). Jag retade gallfeber på mig själv och mitt omogna beteende i trafiken i flera månader efteråt (Fortfarande typ). Därför väljer jag mina tillfällen för sköna spårval lite bättre numera. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||||||||||||||||
Ja...instämmer!!
Jag har vid ett tillfälle hamnat utanför vägbanan med min bil. Som tur var inga skador på bil eller mig, men jag fick nöjet av att betala bärgningen. Ähum... Ego't tog sig ju en klar törn. Jag gick direkt och köpte nya däck! (åkte på Ventus Plus som var rejält nedslitna) och började åka slalom och banåkning istället för att lära mig. Sen dess kör jag alltid med max 90 procent och "osynliga" 30cm marginal till alla kanter och så plus att vägen ska vara känd och med bra sikt så man kan se hinder eller saker som ligger i vägen. Att inte göra det är ju rent av riskabelt dumdristigt ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||||||||||||||
Finns inget farligare än att vara ute med bilen sent på kvällen..
När ingen annan är i vägen händer det lätt att man "råkar" fundera på spårvalet genom något roligt parti som man sedan testar hur fort det går att köra genom ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Precis, det viktiga är att växlingarna stämmer, att rattgreppet är det korrekta samt att spåret sitter till 100%. Sen är det bara att njuta ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||||||||||||||||
Aha! Det är inte bara jag som är tokig med andra ord, jag försöker så ofta jag kan dubbeltrampa och heel/toe...Jag leker dessutom ibland med att kopplingen är knas, dvs., kör utan att trycka ner kopplingen...då kan man prata om att behöva matcha varven ordentligt. MEd lite tålamod lär man sig rätt fort att köra "rätt" och att lära sig hur det känns i spaken när det är på väg att glida in (ehm...det där kan visst misstolkas ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||||||||||||||
Ah! kul tråd
jag älskar också rondeller, är inget vidare på det här med spårval och så (brist på träning antar jag men jag försöker!!!) det är som sagt väldigt skoj att balansera över / understyrning med gasen (ja i mammas alfa...) revmatching med heel-n-toe när man närmar sig rondeller (fast jag gör inte riktigt som jag läst att man bör alltid, föredrar ofta att ha hålfoten-hälen på bromsen typ och dutta gasen med tårna det fungerar dock ganska fint) angående att klanta sig och fara av vägen... tjaa det har jag varit med om trots min korta tid som förare, dock inte på grund av spårvalsträning utan mer på grund av oerhörd orutin vid halt väglag, dock har jag klarat mig utan skador på person och bil (tja det blev nån liten repa men...) jag röstade ja förresten.. ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4228 totalt) |