Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vardags-racing för amatörer
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4228 totalt)

Är det bara jag som är tokig eller finns det fler som letar perfekta linjen med vardags-bilen? :D
Ja! ("varje dag" / "jag lever för detta" / "skitkul" etc.)
98%
 98%  [ 58 ]
Nej, ("aldrig i livet" / "tänk om man kör på nån" / "törs inte" etc.)
1%
 1%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 59

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Japp. Idag lyckades jag sätta kombinationen med tre rondellerna på vägen till jobbet.

Det vart perfekta kurvtagning med lagom slip, lagom motgas och fina linjer. Härligt. Har övat i en månad varje dag på den kombinationen... antingen har det varit trafik i vägen, för halt eller jag helt enkelt misslyckats. För mycket gas är vanligt för mig

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Rondeller är s--tkul! thumbs up

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

En av rondellerna i Ängelholm har numera fått röd/vita kantstenar (varannan)

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jaha!

Jag tänker spårval i stort sett överallt (går ju att göra på trottoaren när man går till jobbet också...).
Syftet med rondeller är väl att man ska kunna slänga runt bilen på gränsen med jämna mellanrum så man inte sitter och somnar? Trafiksäkerhetshöjande.
MR2:an kör med uppställ runt utvalda vägbyten. Tyvärr sliter det ännu mer på vänsterdäcken. Ett system med omväxlande höger och vänstertrafik skulle vara önskvärt

Kommer det däremot upp en bil med unga män med keps och och vill utmana till gatrace så backar jag

Hej förresten, Micke!

JohanR

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hehe...undrar om man ska försöka lura lite studenter till sommaren att ta fram röda och vita målarburkarna och göra ett litet (ähum) skämt (!) nån natt...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För att hjälpa gemene man borde vi ställa ut koner som markerar lämplig turn-in punkt och apex

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
Kommer det däremot upp en bil med unga män med keps och och vill utmana till gatrace så backar jag

Hej hej!!

Ja...det är ju det som är så kul De gasar ifrån på rakorna...och sen när det kommer till att svänga, då står de på bromsarna medans jag svingar mig förbi i ytterkurvan med lagom slip och då blir de ju ännu argare till nästa rondell och står på med följd att det gärna blir ett ganska rejält uppställ och då seglar man förbi på rakan iom bättre utgångshastighet och sen brukar de ånga förbi men då har jag bevisat min poäng och slagit av på takten. Hittils har jag lyckats med två morgon-kills på det här sättet

Det bästa är att andra rondellen i min serie av tre har någon annan beläggning eller lutar annorlunda för den är klart svårare än den första och ovana förare som står på här råkar lätt ut för sladd. Skitkul när det händer!!

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

För några dagar sedan var det så där "lagom" halt ute och jag kom på
Rv 45 här i Trollhättan och tog rondellen där helt perfekt med 206:an.
Låg i högerfilen innan...lite hög hastighet in i rondellen....skär över till innerfilen i rondellen (inte en bil i sikte) smeker "curbsen" med vänster framhjul och känner hur bakhjulen mjukt släpper lite precis när jag ger fullt och fortsätter norrut....*tjoohooo* thumbs up
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Måste säga att det beror på vilken bil jag kör, kör jag Alfan så är det ju givet men med vintersaaben (900T -80) så blir det inget sånt, den har ju inte ens krängningshämmare...

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Mats - det är ju därför man har skaffat sig en likadan vinterbil som sommarbil, så man kan ha kul året runt. 1000kg och bakhjulsdrivet, finns det bättre bilar för halt väglag?

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag röstade Ja, men med lite reservation.

I höstas sick-sackade jag igenom en "chikan" vid slutet på ett för kvällen stängt vägarbete norr om stockholm. I utgången kom jag rätt nära apex och en vilsen kantsten låg och drällde på vägbanan. Det slutade med punka på båda vänsterhjulen, två kantnötta fälgar och en sned styrlänk. Ganska dyrt med 13000 kr i reparation (Jag betalade 4000 i självrisk + hälften av däcken=7000). Jag retade gallfeber på mig själv och mitt omogna beteende i trafiken i flera månader efteråt (Fortfarande typ). Därför väljer jag mina tillfällen för sköna spårval lite bättre numera.

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ja...instämmer!!

Jag har vid ett tillfälle hamnat utanför vägbanan med min bil. Som tur var inga skador på bil eller mig, men jag fick nöjet av att betala bärgningen. Ähum... Ego't tog sig ju en klar törn. Jag gick direkt och köpte nya däck! (åkte på Ventus Plus som var rejält nedslitna) och började åka slalom och banåkning istället för att lära mig. Sen dess kör jag alltid med max 90 procent och "osynliga" 30cm marginal till alla kanter och så plus att vägen ska vara känd och med bra sikt så man kan se hinder eller saker som ligger i vägen. Att inte göra det är ju rent av riskabelt dumdristigt

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Finns inget farligare än att vara ute med bilen sent på kvällen..
När ingen annan är i vägen händer det lätt att man "råkar" fundera på spårvalet genom något roligt parti som man sedan testar hur fort det går att köra genom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Man kan ju köra med spårval o så utan för den skull maxa farten hela vägen ut....

Täby
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Man kan ju köra med spårval o så utan för den skull maxa farten hela vägen ut....

Precis, det viktiga är att växlingarna stämmer, att rattgreppet är det korrekta samt att spåret sitter till 100%. Sen är det bara att njuta

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jepp, och varvtalsmatcha vid simpla nedväxlingar vid rödljus!

Mvh /Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:

Mvh /Micke
ALLTID! Med heel and toe...

Jönköping
Här sen Dec 2002

Jo, här i Jönskvarna finns det en kurva mitt inne i stan som nyper så där knepigt på slutet. De gångerna man får till spåret (i 50 knyck ) känner man sej så nöjd så

JohanR

Täby
Här sen Nov 2002

...så förnimmer man ett "hur ORKAR du hålla på HELA tiden" nånstans från högerstolen... Då vet man att det gick optimalt. thumbs up

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:

Mvh /Micke
ALLTID! Med heel and toe...

Aha! Det är inte bara jag som är tokig med andra ord, jag försöker så ofta jag kan dubbeltrampa och heel/toe...Jag leker dessutom ibland med att kopplingen är knas, dvs., kör utan att trycka ner kopplingen...då kan man prata om att behöva matcha varven ordentligt. MEd lite tålamod lär man sig rätt fort att köra "rätt" och att lära sig hur det känns i spaken när det är på väg att glida in (ehm...det där kan visst misstolkas )...

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Ah! kul tråd

jag älskar också rondeller, är inget vidare på det här med spårval och så (brist på träning antar jag men jag försöker!!!) det är som sagt väldigt skoj att balansera över / understyrning med gasen (ja i mammas alfa...) revmatching med heel-n-toe när man närmar sig rondeller (fast jag gör inte riktigt som jag läst att man bör alltid, föredrar ofta att ha hålfoten-hälen på bromsen typ och dutta gasen med tårna det fungerar dock ganska fint) angående att klanta sig och fara av vägen... tjaa det har jag varit med om trots min korta tid som förare, dock inte på grund av spårvalsträning utan mer på grund av oerhörd orutin vid halt väglag, dock har jag klarat mig utan skador på person och bil (tja det blev nån liten repa men...)

jag röstade ja förresten..

1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande