Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoj skoj! Var på Björkvik Ring o gasade idag!!!
1, 2   >>
3138 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Blev i fredags uppringd av en kompis som letade efter en E36 M3 till Teknikens Värld som behövde en sådan till ett "beggade M-bilar"-reportage. Klart man ställer upp. Tanken var en fotosession med några olika M-bilar på Tullinge. Gissa varför jag tackade ja, hehe! Brum brum!

Men oj, jag hade ju vintersulorna på! Inte bra, eller iaf inte så vidare värst kul nu när man skulle få gasa lite i vårsolen! Men med "service far FAR beyond the call of duty" från Skullman så kunde jag hämta några raka nyriktade hjul på måndag morgon! Hjul med väldigt slitna Pirell PZero Corsa på iof.... Men det fanns mönster! Lagligt djupt på större delen av däcken (om än inte på framdäckens ytterkanter då )

Hem o skruva på sommarsulorna! MMMmmmmmmmm!! Underbart att köra!

Men Tullinge var tydligen upptaget så det kunde inte bli någon fotosession där. Så det fick bli Björkvik Ring istället, hehe! Va syyyynd då Tullinge har jag varit på många ggr men Björkvik har jag hittills lyckats missa.

Väl på plats fotas det kors o tvärs. Min E36. En E46 M3, en M5 E39 och en E34 M5. Jag bjussar fotografen på en bunt rundpallar... tänk vad vårkänslorna kan göra med en Medan de andra bilarna fotas frågar jag om jag o johann kan gasa runt lite och svaret är "javisst, men ska ni inte ta den här bilen istället o pröva då?". Så pekar han på Z4'an som det står "Teknikens Värld testar" på. Smilen jag och johann tar på oss är nog imponerande stora.

Trots att den stackars bilen uppenbarligen fått vara med om ett o annat, växellänkaget är helt paj, så är den urkul o köra. Den styr in kanonbra och är supertrevligt balanserad trots att den går på vinterdäck. Jag är extremt imponerad! okej, motorn är ju inte som i M-bilarna, man är väl lite bortskämd där....

Men efter några rundor var så är johann och jag mer än lovligt rufsiga i huvet (klart den var nercabbad! Det blåste fint i tvåhundra eller vad det nu blev på flygrakan, hehe!). Nu längtar jag efter rdäck, shyssta bromsar (oj vad det rök om Z4'ans originalbelägg) och... ja... riktiga M-grejor helt enkelt. Hehe! Så det blev ett antal rundor med den egna blåe. Härligt, det är VÅÅÅÅÅRRR!!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Verkligen en kanondag! thumbs up

Z4 är verkligen kul, tror Boxstern får se upp då det dyker upp en M Z4.

Var kul att höra vad de andra sa om min körning med M3:an, går inte bilen sönder då man kör så där?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Näfan, D här E juh helt djävla orättvist! Fan vad avis jag blir
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Låter riktigt trevligt!! inte ett dugg avis på er...

BTW Magnus du börjar bli en riktig Mediah**a, dyker upp var och varannan tidning....

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Låter som ni hade riktigt skoj! Kul att höra att z4:an inte bara är snygg utan också en körmaskin! thumbs up

Låter som ett intressant reportage förövrigt! Fick ni nyss om när det kommer i tidningen?

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Var kul att höra vad de andra sa om min körning med M3:an, går inte bilen sönder då man kör så där?

Är det inte så en M-maskin är designad för att köras Vad trodde dom andra

Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
johann skrev:

Nu vet jag ju iofs inte hur du körde, men jag gissar att du använder kopplingen vi samband med växlingar (manuell låda?) och nålen var inte alltför långt in på det röda alltför ofta och för länge?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
johann skrev:

Jo visst skall den köras så, vet inte vad de trodde. Magnus som hörde det kan berätta mer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:
johann skrev:

Nu vet jag ju iofs inte hur du körde, men jag gissar att du använder kopplingen vi samband med växlingar (manuell låda?) och nålen var inte alltför långt in på det röda alltför ofta och för länge?

Japp koppling och fina heel&toe-nerväxlingar och inte så mkt varvstopp.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Njaaaeee... killen som hade den M3 E46'an som blev med i reportaget (johann blev akutinkallad som ev. E46-reserv pga lite strul med den) undrade om det inte slet väldigt på bilen o köra så. Jag sa att det slet däck, bromsar o bensin Men han var orolig att resten av bilen slets, typ bussningar, dämpare och annat. Men jag måste säga att jag hör aldrig om någon som slitit ut bussningar, dämpare eller nåt annat pga bankörning. Däremot är det ju många som byter dessa grejer.... men det brukar vara bilar som gått långt eller har många år på nacken. Jag hör aldrig att det måste bytas på banåkar-gatbilar när vi pratar om nyare bilar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ujujuj. Jag tror jag blev lite solröd om näsan!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ThomasT skrev:
BTW Magnus du börjar bli en riktig Mediah**a, dyker upp var och varannan tidning....
Så sant så sant... Men det är det värt när man får köra lite

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Låter som ni hade riktigt skoj! Kul att höra att z4:an inte bara är snygg utan också en körmaskin! thumbs up

Låter som ett intressant reportage förövrigt! Fick ni nyss om när det kommer i tidningen?
Nåt om när stora bilmässan är ungefär... Om jag fattade rätt

Lidköping
Här sen Nov 2002

Men det här är ju för jäkligt!!!! > >

Jag hade ingen aning om var Björkvik låg, men igår åkte jag förbi en vägskylt där det stod Björkvik och undrade om det kanske var "Björkvik" som låg där... Nu visar det sig ju att det var DET Björkvik!!!!

VARFÖR åkte vi inte in och kikade?????

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Njaaaeee... killen som hade den M3 E46'an som blev med i reportaget (johann blev akutinkallad som ev. E46-reserv pga lite strul med den) undrade om det inte slet väldigt på bilen o köra så. Jag sa att det slet däck, bromsar o bensin Men han var orolig att resten av bilen slets, typ bussningar, dämpare och annat. Men jag måste säga att jag hör aldrig om någon som slitit ut bussningar, dämpare eller nåt annat pga bankörning. Däremot är det ju många som byter dessa grejer.... men det brukar vara bilar som gått långt eller har många år på nacken. Jag hör aldrig att det måste bytas på banåkar-gatbilar när vi pratar om nyare bilar.

Vad är detta???
Jag trodde det var inskrivet i köpekontraktet när man köper en M3
att det är ens plikt att rasta den på motorbana minst en gång om året?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det låter som att ni hade en dag på igår med rolig ! thumbs up

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Mats Karlsson skrev:
Vad är detta???

Faktum är att när de första M3:orna(E30) såldes i Sverige så ingick det en förarkurs med Rauno Altonen. thumbs up
Jag vill minnas att brorsan var på Knutstorp och körde.

Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Låter som en toppendag, kul att få läsa om liknande kalas.
När kommer reportaget i tryck?

Malmköping
Här sen Nov 2002

Hade de börjat bygga nått?

NS BTG: 9.10.21

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

På den tiden jag hade BMW stod det i instruktionsboken att efter en längre tids körning i stadstrafik skulle motorn dras ur på förhöjt varvtal thumbs up

Det var alltid kul när någon messerschmidt på kafferasten hävde ur sej att det minsann var föredommar att motorer behövde dras ur ibland. Då gick man och hämtade instruktionsboken och visade

Hur är det med det nuförtiden?

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik C skrev:
Hade de börjat bygga nått?
Jepp. En gokartbana.... Dvs de hade lagt ut högar med däck som visade sträckningen Det var nog allt som gjorts än så länge.

1, 2   >>
3138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande