Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Placering av luftfilter, alternativ
1397 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Sen jag bytte till tillbaka till original insug så har det uppstått ett problem med placeringe av luftfiltrer.

Nedan en bild av hur det ser ut nu, utan luftburken ansluten

Här ett exempel från en Westfield med bara en filterhatt satt direkt över spjället, insuget på denna bil är dock lite annorlunda då spjällhuset pekar rakt upp, istället som på min framåt. Är det olämpligt att sätta filtret som på bilden nedan på mitt spjäll? Filtret kommer ju rakt ovanför ventilkåpan som lätt blir ganska varm.

Annars får jag avända originalluftburk som på bilden, anslutningarna är betydligt mingre än spjällhusets, här fattas sista biten med luftburken dock

Vargön
Här sen Feb 2003

Dra en slang från orginalsuget till nåt lämpligt med sval luft?
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo det var en tanke, men det är jäkligt dåligt med plats när huven är stängd. Originalplastinsug är ganska platt just för att det ska få plats, skulle behöva en 2,5 tums slang men jag tror inte det får plats, kommer plattas ihop när huven är stängd

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ingen som har några andra tankar om detta?

Varberg
Här sen Maj 2005

RS 1800 skrev:

om du tar en mycket grövre slang, och plattar ut den så att den får plats...? Kanske lite svårt att kombinera det med att böja på ett snygg sätt iofs, men det kanske kan vara värt ett försök.

Annars kan du ju köra med några stycken klenare rör, men det blir mer jobb, och det kan nog hända en del skumma saker om det inte är korrekt utformat...

Bygga i alu-plåt? (Bocka och nita + limma med värmetåligt silikon eller konstruktionslim eller liknande.)

Ser ju ut att finnas lite plats framför motorn sedan - men lite värmeisolering (eller iaf en reflekterande "skärmplåt") mellan grenröret och slangen hade kanske inte varit fel.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RS 1800 skrev:

Kan du inte använda ett plastinsug från en 2.0, som på Westfielden på bilden? Får det plats?
Jag antar att det gör det lättare att ansluta en slang till en riktig kall-luft-filter-burk... ?

Funderar själv på att byta från alu till plastinsuget på min seven för att vinna höjd, slippa ha hål i huven.
Mitt problem är platsbrist i sidled.

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Du bad om ideér, här kommer några ogenomtänkta

180gradersböj och ut genom torpedväggen ("ser ut" att finnas plats för hål mot batteriet)?
90graders och filter mm över växellådan? Det verkar ju finnas mängder med plats där.

om det blir trångt med ett runt rör så fungerar väl ett fyrkantigt inte så mycket sämre, det gäller väl bara att fixa tvärarea med lite marginal (för att kompensera bristande "flödesdynamik").

Hål i huven kanske

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu kom det massvis med förslag

Angående plastinsuget så vill jag inte ändra för mycket då det är en lite temporär lösning för årets säsong, skall förhoppningsvis bli 2.0 block och dubbla spjäll nästa år.

En tanke är att sätta en 90 graders böj direkt innan spjället, och dra längst med uttaget för tändstiften, har sett detta på vissa turbokonverteringar. Har lite rördelar kvar att leka med. Annars skulle det vara en idé att platta ut röret lite

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Det där ser väl ut som en av dom bättre orsakerna jag sett för att bygga ett litet härligt huvscoop?

Rätt konstruerat så kan du använda platta pappfilter från tex BMW M3 (vilka renar utmärkt och flödar skitbra) istället för det vanliga sportluftfilterjtafset m olja och junk.

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Typ en 90 graders böj uppåt som vidgar sig så man kan lägga i ett filter från ovansidan och sedan ett scoop ovanför?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Detta är väl ett av få fall som verkligen "gör det ok" med ngn form av scoop.
Från tex en Subaru.

Får hoppas Whärner inte läser tråden...

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

RS 1800 skrev:
Typ en 90 graders böj uppåt som vidgar sig så man kan lägga i ett filter från ovansidan och sedan ett scoop ovanför?

Jupp!

Beroende på utrymme så kan du ju också kanske jobba lite mer på undersidan av "filterboxen" och ha kvar flödesriktningen, dvs om möjligt skippa böjjen och ha någon typ av kilform på undersidan istället.

Sen kan man ju också bygga bakåtvänt scoop och använda tryckzonen framför framrutan beroende på vad man tycker är snyggt.

1397 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande