| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Placering av luftfilter, alternativ
|
1397 besök totalt |
|
Placering av luftfilter, alternativ
Sen jag bytte till tillbaka till original insug så har det uppstått ett problem med placeringe av luftfiltrer. Nedan en bild av hur det ser ut nu, utan luftburken ansluten
Här ett exempel från en Westfield med bara en filterhatt satt direkt över spjället, insuget på denna bil är dock lite annorlunda då spjällhuset pekar rakt upp, istället som på min framåt. Är det olämpligt att sätta filtret som på bilden nedan på mitt spjäll? Filtret kommer ju rakt ovanför ventilkåpan som lätt blir ganska varm. Annars får jag avända originalluftburk som på bilden, anslutningarna är betydligt mingre än spjällhusets, här fattas sista biten med luftburken dock
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Jo det var en tanke, men det är jäkligt dåligt med plats när huven är stängd. Originalplastinsug är ganska platt just för att det ska få plats, skulle behöva en 2,5 tums slang men jag tror inte det får plats, kommer plattas ihop när huven är stängd
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
om du tar en mycket grövre slang, och plattar ut den så att den får plats...? Kanske lite svårt att kombinera det med att böja på ett snygg sätt iofs, men det kanske kan vara värt ett försök. Annars kan du ju köra med några stycken klenare rör, men det blir mer jobb, och det kan nog hända en del skumma saker om det inte är korrekt utformat... Bygga i alu-plåt? (Bocka och nita + limma med värmetåligt silikon eller konstruktionslim eller liknande.) Ser ju ut att finnas lite plats framför motorn sedan - men lite värmeisolering (eller iaf en reflekterande "skärmplåt") mellan grenröret och slangen hade kanske inte varit fel. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Kan du inte använda ett plastinsug från en 2.0, som på Westfielden på bilden? Får det plats? Jag antar att det gör det lättare att ansluta en slang till en riktig kall-luft-filter-burk... ? Funderar själv på att byta från alu till plastinsuget på min seven för att vinna höjd, slippa ha hål i huven. Mitt problem är platsbrist i sidled. |
||
|
Du bad om ideér, här kommer några ogenomtänkta
180gradersböj och ut genom torpedväggen ("ser ut" att finnas plats för hål mot batteriet)? 90graders och filter mm över växellådan? Det verkar ju finnas mängder med plats där. om det blir trångt med ett runt rör så fungerar väl ett fyrkantigt inte så mycket sämre, det gäller väl bara att fixa tvärarea med lite marginal (för att kompensera bristande "flödesdynamik"). Hål i huven kanske
|
||
|
Nu kom det massvis med förslag
Angående plastinsuget så vill jag inte ändra för mycket då det är en lite temporär lösning för årets säsong, skall förhoppningsvis bli 2.0 block och dubbla spjäll nästa år. En tanke är att sätta en 90 graders böj direkt innan spjället, och dra längst med uttaget för tändstiften, har sett detta på vissa turbokonverteringar. Har lite rördelar kvar att leka med. Annars skulle det vara en idé att platta ut röret lite _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Det där ser väl ut som en av dom bättre orsakerna jag sett för att bygga ett litet härligt huvscoop?
Rätt konstruerat så kan du använda platta pappfilter från tex BMW M3 (vilka renar utmärkt och flödar skitbra) istället för det vanliga sportluftfilterjtafset m olja och junk.
_________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Detta är väl ett av få fall som verkligen "gör det ok" med ngn form av scoop.
Från tex en Subaru. Får hoppas Whärner inte läser tråden...
|
||
Jupp! Beroende på utrymme så kan du ju också kanske jobba lite mer på undersidan av "filterboxen" och ha kvar flödesriktningen, dvs om möjligt skippa böjjen och ha någon typ av kilform på undersidan istället. Sen kan man ju också bygga bakåtvänt scoop och använda tryckzonen framför framrutan beroende på vad man tycker är snyggt. _________________ Mvh // Niklas L |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Placering av luftfilter, alternativ
|
1397 besök totalt |

