Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reg besiktning amatörbyggt
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4564 totalt)
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Reg besiktning amatörbyggt

Hej!
Nu är det dags att reg.besiktiga min Caterham.
Två enkla frågor:
1. Måste man ha sluten vevhusventialtion? Dvs ska ledningen från catchtanken in i luftrenaren?
2. Hur många hk/kg eller kw/kg är det som gäller?

Hoppas kunna göra preimär på Svenskt Sportvagnsmeeting i Roadsport A.

Tack på förhand!

//Anders

_________________
Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Re: Reg besiktning amatörbyggt

Anders Schildt skrev:
Hej!
Nu är det dags att reg.besiktiga min Caterham.
Två enkla frågor:
1. Måste man ha sluten vevhusventialtion? Dvs ska ledningen från catchtanken in i luftrenaren?
2. Hur många hk/kg eller kw/kg är det som gäller?

Hoppas kunna göra preimär på Svenskt Sportvagnsmeeting i Roadsport A.

Tack på förhand!

//Anders



15kw/100kg tjänstevikt
Citera
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Hej!
Då blir det drygt 100hk/500kg?
På pappret har bilen 124hk så då bör jag med förare, bensin, verktyg osv hamna på 610-620kg för att klara reglerna va?
Tack för hjälpen!

//Anders

_________________
Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Det bör stämma runt 610-620kg, jag är ganska säker på att du måste ha sluten vevhusventilation också.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re: Reg besiktning amatörbyggt

Anders Schildt skrev:

Två enkla frågor:
1. Måste man ha sluten vevhusventialtion? Dvs ska ledningen från catchtanken in i luftrenaren?


Enkelt svar Ja
om det är luftningen av catchtanken du menar?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Ja, jag har torrsump som är ventilerad geneom en catchtank och som sen går ut i fria luften.
Det får den på racerbanan men inte för bilprovningen va'?
Jag måste alltså ha slutet system för vevhusventilation?

Tack för tips och info!

mvh

Anders

_________________
Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Anders Schildt skrev:
Hej!
Då blir det drygt 100hk/500kg?
På pappret har bilen 124hk så då bör jag med förare, bensin, verktyg osv hamna på 610-620kg för att klara reglerna va?
Tack för hjälpen!

//Anders


Tänk på att det är tjänstevikt som räknas i vikt/effekt regeln, dvs förare räknas som 75kg, du får ha liten verktygsväska, brandsläckare, domkraft, reservhjul Det är ganska lätt att få till de kilon som ev saknas. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Anders Schildt skrev:
Ja, jag har torrsump som är ventilerad geneom en catchtank och som sen går ut i fria luften.
Det får den på racerbanan men inte för bilprovningen va'?
Jag måste alltså ha slutet system för vevhusventilation?

Tack för tips och info!

mvh

Anders


Yes. ventilationen måste gå tillbaka till insuget på något sätt. Det är iofs en bra grej även på räserbanan, eftersom skulle det hända något och det blir en massa olja som kommer ur tanken - om det går ut i fria luften, då hamnar det ju under bilen och på banan = risk för dig själv att åka av, men framförallt för de som ligger precis bakom. Kan man ha sluten ventilation så är det ju att rekommendera, oavsett.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Har du gjort de andra besiktningarna, SFRo 2st samt bullerprov (intygen måste tas med)?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Det är sant som du säger.
Någon som vet vart man kan köpa en airbox till en Caterham med K-serie motor?
Kör med öppna trattar och nät nu så vart ventilationsslangen ska fästas är inte lätt att räkna ut, dels praktiskt och dels så att det blir godkänt vid reg.beiktningen.

//Anders

_________________
Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
Citera
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Japp, det sista ska göras på söndag.
Klarade precis decibelprovet.

//Anders

_________________
Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499



När på söndag har du din besiktning? Jag ska träffa Andreas kl 13.00 för min andrabesiktning.

Håller som bäst på med min vevhusventilation, lite tricky... så här ser det ut nu:


Det är den blåa slangen som är till ventilationen, kommer att gå vidare en slang till flamboxen (tror det heter så). Borrat ett hål i gummislangen till luftfiltret (men det tog hårt) och satt i en slangkoppling.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Nu han jag ju inte visa min fina lösning.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50


Trådstartare
Det ser ju fint ut.
Men måste man leda till samtliga insug om man har seperata?
Jag tänkte nog bara ta en vanlig slang och leda fram till tratten på fyrans insug. Förutsättningen är ju att det är helt OK med öppna insug utan luftfilter vad gäller bilprovningens regler.

//Anders

_________________
Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



De borde inte ha åsikter om att man inte har luftfilter, det har ju inget med dem att göra om man vill köra sand i motorn. Däremot så startar de ju och kanske kör runt lite med bilen. Du kanske kan göra nåt temporärt med nåt pappersfilter?

Jag kan heller inte se någt skäl till att ventilationen ska gå till alla cylindrar, borde räcka med en.

Luftbox tillverkas enklast med lite MDF bräda. Det behöver ju inte vara vackert

Hur tog du dig igenom decibelprovet med separata trattar, det brukar ju vara i princip omöjligt har jag fått för mig? Insugsljudet blir för högt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499



Visste inte så jag ville vara på den säkra sidan, problemet ligger i att ansluta det ner i flamboxen har inget som passar i hålet.... >

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag vill också ha separata trattar, det ser så mysigt ut, för att inte nämna hur trevligt det låter

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Schildt skrev:
Ja, jag har torrsump som är ventilerad geneom en catchtank och som sen går ut i fria luften.
Det får den på racerbanan men inte för bilprovningen va'?
Jag måste alltså ha slutet system för vevhusventilation?


Mjae, alltså åker du roadsport så ska ju faktiskt bilen vara i sånt skicka att den skulle klara en kontroll hos SBP, så ska man vara noga så måste du ha sluten vevhusvent även på banan.

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi borrade bara ett hål i filterhållaren och drog ner slangen där.

Det skall vara OK att bara dra den till ett av insugen. Poängen är just att eventuella vevhusgaser skall sugas in i motorn igen och inte gå ut i luften. har man bara trattar får man väl leda in vevhusventilationen ner i tratten.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Du kan glömma att besiktiga utan luftfilter. Skydd för ev flammfront krävs nämnligen.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Björn Larsson skrev:
Du kan glömma att besiktiga utan luftfilter. Skydd för ev flammfront krävs nämnligen.


Men det räcker med finmaskigt stålnät.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Reg besiktning amatörbyggt
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande