| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Reg besiktning amatörbyggt
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4564 totalt) |
|
Reg besiktning amatörbyggt
Hej! Nu är det dags att reg.besiktiga min Caterham. Två enkla frågor: 1. Måste man ha sluten vevhusventialtion? Dvs ska ledningen från catchtanken in i luftrenaren? 2. Hur många hk/kg eller kw/kg är det som gäller? Hoppas kunna göra preimär på Svenskt Sportvagnsmeeting i Roadsport A. Tack på förhand! //Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||
|
Re: Reg besiktning amatörbyggt
15kw/100kg tjänstevikt _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Hej!
Då blir det drygt 100hk/500kg? På pappret har bilen 124hk så då bör jag med förare, bensin, verktyg osv hamna på 610-620kg för att klara reglerna va? Tack för hjälpen! //Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||
|
Det bör stämma runt 610-620kg, jag är ganska säker på att du måste ha sluten vevhusventilation också.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Re: Reg besiktning amatörbyggt
Enkelt svar Ja om det är luftningen av catchtanken du menar? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Ja, jag har torrsump som är ventilerad geneom en catchtank och som sen går ut i fria luften.
Det får den på racerbanan men inte för bilprovningen va'? Jag måste alltså ha slutet system för vevhusventilation? Tack för tips och info! mvh Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||
Tänk på att det är tjänstevikt som räknas i vikt/effekt regeln, dvs förare räknas som 75kg, du får ha liten verktygsväska, brandsläckare, domkraft, reservhjul Det är ganska lätt att få till de kilon som ev saknas. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Yes. ventilationen måste gå tillbaka till insuget på något sätt. Det är iofs en bra grej även på räserbanan, eftersom skulle det hända något och det blir en massa olja som kommer ur tanken - om det går ut i fria luften, då hamnar det ju under bilen och på banan = risk för dig själv att åka av, men framförallt för de som ligger precis bakom. Kan man ha sluten ventilation så är det ju att rekommendera, oavsett. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Det är sant som du säger.
Någon som vet vart man kan köpa en airbox till en Caterham med K-serie motor? Kör med öppna trattar och nät nu så vart ventilationsslangen ska fästas är inte lätt att räkna ut, dels praktiskt och dels så att det blir godkänt vid reg.beiktningen. //Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||
|
När på söndag har du din besiktning? Jag ska träffa Andreas kl 13.00 för min andrabesiktning.
Håller som bäst på med min vevhusventilation, lite tricky... så här ser det ut nu:
Det är den blåa slangen som är till ventilationen, kommer att gå vidare en slang till flamboxen (tror det heter så). Borrat ett hål i gummislangen till luftfiltret (men det tog hårt) och satt i en slangkoppling. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Det ser ju fint ut.
Men måste man leda till samtliga insug om man har seperata? Jag tänkte nog bara ta en vanlig slang och leda fram till tratten på fyrans insug. Förutsättningen är ju att det är helt OK med öppna insug utan luftfilter vad gäller bilprovningens regler. //Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||
|
De borde inte ha åsikter om att man inte har luftfilter, det har ju inget med dem att göra om man vill köra sand i motorn. Däremot så startar de ju och kanske kör runt lite med bilen. Du kanske kan göra nåt temporärt med nåt pappersfilter?
Jag kan heller inte se någt skäl till att ventilationen ska gå till alla cylindrar, borde räcka med en. Luftbox tillverkas enklast med lite MDF bräda. Det behöver ju inte vara vackert
Hur tog du dig igenom decibelprovet med separata trattar, det brukar ju vara i princip omöjligt har jag fått för mig? Insugsljudet blir för högt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Mjae, alltså åker du roadsport så ska ju faktiskt bilen vara i sånt skicka att den skulle klara en kontroll hos SBP, så ska man vara noga så måste du ha sluten vevhusvent även på banan. _________________ Pär Hylander |
||
|
Vi borrade bara ett hål i filterhållaren och drog ner slangen där.
Det skall vara OK att bara dra den till ett av insugen. Poängen är just att eventuella vevhusgaser skall sugas in i motorn igen och inte gå ut i luften. har man bara trattar får man väl leda in vevhusventilationen ner i tratten. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
|
Du kan glömma att besiktiga utan luftfilter. Skydd för ev flammfront krävs nämnligen.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Men det räcker med finmaskigt stålnät. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Reg besiktning amatörbyggt
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4564 totalt) |
