Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur bra funkar OEM värmeväxlare?
1 besök senaste veckan (2762 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
Hur bra funkar OEM värmeväxlare?

Hej!

Vi har som bekant ett projekt där vi monterar en SAAB-motor längst bak i en kaross och nu har jag fått för mig att vanliga oljekyl är av ondo och att det blir bökigt att dra massa oljerör tvärs igenom bilen. Lösningen som jag ser det är att använda sig av olje/vatten värmeväxlare och sedan se till att vattenkylningen fungerar som det ska. Då borde oljetempen också hålla sig på korrekt nivå.

Nu har jag skakat fram en värmeväxlare från Alfa 156 samt en från Volvo 740 Turbo. Den som passar bäst kommer att monteras. Vi pratar alltså om modellen som skruvas fast mellan oljefiltret och blocket...

Hur är praktiska erfarenheter av dessa? Jag ser det som ganska ellegant lösning, oljan värms upp snabbare tack vare att kylvatten värmer upp den också och det blir färre trycksatta oljeslangar. Man slipper också bry sig om kylarplaceringen.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Tänkte bara tipsa om att en liknande lösning finns på Golf II 16v om inte nån av dom inköpta burkarna skulle passa bra.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
FAAAN OCKSÅ!

Alfa verkar köra någon sorts specialgänga på sina filter...det diffar typ 0.5mm. Jag får inte på SAAB (eller VOLVo) oljefilter på den!!

Dessutom har det visat sig att det jag trodde var värmeväxlare från Volvo inte var något annat än oljefiltersförflyttare med uttag för extern oljekyl.

Grrrrr!

Volvo och SAAB har samma filtergänga i alla fall. Jag får helt enkelt leta reda på värmeväxlare från Volvo.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



sitter på sena nissan 200sx s13 också, är de 93 och framåt måne?

iaf så är ju de motorerna ökända för att lagerrasa pga hög oljetemp, vad jag har hört är inte dom senare bättre.

Vet inte om de är nissans konstruktion som är dålig eller heller principen. Iofs kan de väl vara ett problem med hela kylsystemet som bidrar till detta.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



specialgänga? prova 3/4"...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Sån värmeväxlare sitter på Celica 90-93 också.. Kanske även efter det, men innan -90 så är det en vanlig luftkyld som alltid läcker.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Samma princip som hyllade Laminova kan väl aldrig vara fel?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8192



beepbeep skrev:
FAAAN OCKSÅ!

Alfa verkar köra någon sorts specialgänga på sina filter...det diffar typ 0.5mm. Jag får inte på SAAB (eller VOLVo) oljefilter på den!!

Dessutom har det visat sig att det jag trodde var värmeväxlare från Volvo inte var något annat än oljefiltersförflyttare med uttag för extern oljekyl.

Grrrrr!

Volvo och SAAB har samma filtergänga i alla fall. Jag får helt enkelt leta reda på värmeväxlare från Volvo.

Jag har för mig att det sitter en värmeväxlare på min 940 (B230FK) men jag kan ha fel...
Ska ta och kolla en extra gång.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462


Trådstartare
jurkko skrev:
beepbeep skrev:
FAAAN OCKSÅ!

Alfa verkar köra någon sorts specialgänga på sina filter...det diffar typ 0.5mm. Jag får inte på SAAB (eller VOLVo) oljefilter på den!!

Dessutom har det visat sig att det jag trodde var värmeväxlare från Volvo inte var något annat än oljefiltersförflyttare med uttag för extern oljekyl.

Grrrrr!

Volvo och SAAB har samma filtergänga i alla fall. Jag får helt enkelt leta reda på värmeväxlare från Volvo.

Jag har för mig att det sitter en värmeväxlare på min 940 (B230FK) men jag kan ha fel...
Ska ta och kolla en extra gång.


Japp, det verkar bara vara Volvo 940 med turbo som har värmeväxlare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8192



beepbeep skrev:
jurkko skrev:
beepbeep skrev:
FAAAN OCKSÅ!

Alfa verkar köra någon sorts specialgänga på sina filter...det diffar typ 0.5mm. Jag får inte på SAAB (eller VOLVo) oljefilter på den!!

Dessutom har det visat sig att det jag trodde var värmeväxlare från Volvo inte var något annat än oljefiltersförflyttare med uttag för extern oljekyl.

Grrrrr!

Volvo och SAAB har samma filtergänga i alla fall. Jag får helt enkelt leta reda på värmeväxlare från Volvo.

Jag har för mig att det sitter en värmeväxlare på min 940 (B230FK) men jag kan ha fel...
Ska ta och kolla en extra gång.


Japp, det verkar bara vara Volvo 940 med turbo som har värmeväxlare.

Va bra... då slipper jag knalla ut på parkeringen

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Christian Carlsson skrev:
Samma princip som hyllade Laminova kan väl aldrig vara fel?


Så länge man dimensionerar kylsystemet för att även kyla oljan lär det funka kanon.

_________________
Anders Hansson
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 37



Är ganska säker på att V40 T4 har vattenkyld oljekylare original också, och jag skulle inte bli förvånad om T5 och R-modellerna har det. Om det kan hjälpa?
mvh/Rolf

_________________
Rolf Gustafsson
V40 T4
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Hör och häpna så passar Alfa 156 värmeväxlare på SAAB block, dock är gängan mot filtret annorlunda...så vi får väl köra på Alfa Romeo filtrar...dom ser så klena ut dock. Det kanske finns fler tillverkare som har Alfa gängstigning på sina oljefilter?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Alfa 156 har M20x1,5. För att se vilka filter som passar, gå in på http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html Välj "dimension" -> oljefilter av spin-on typ -> B=62mm, C=71mm, G=M20x1.5. För att se vilka bilar filtren sitter på välj "mann-filter" i menyn och sök.

Edit: fixade länken, en punkt hade smugit sig in på slutet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



rgx skrev:
Är ganska säker på att V40 T4 har vattenkyld oljekylare original också, och jag skulle inte bli förvånad om T5 och R-modellerna har det. Om det kan hjälpa?
mvh/Rolf


Visst, men den är integrerad i vattenkylaren. Funkar kanon att kyla tex servon med men i just det här fallet så är det nog inte vad som söks...

_________________
Karl Brag
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Niklas Sandström skrev:
Alfa 156 har M20x1,5. För att se vilka filter som passar, gå in på http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html. Välj "dimension" -> oljefilter av spin-on typ -> B=62mm, C=71mm, G=M20x1.5. För att se vilka bilar filtren sitter på välj "mann-filter" i menyn och sök.


M20x1,5 har även mazda...

Mycket intressant man kunde söka på deras sida.. dock funka länken inte så bra, man fick gå till http://www.mann-hummel.com välja Mann-filter online catalog och sen region...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Skruva banåkabil
Hur bra funkar OEM värmeväxlare?
1 besök senaste veckan (2762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande