| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur bra funkar OEM värmeväxlare?
|
1 besök senaste veckan (2762 totalt) |
|
Hur bra funkar OEM värmeväxlare?
Hej! Vi har som bekant ett projekt där vi monterar en SAAB-motor längst bak i en kaross och nu har jag fått för mig att vanliga oljekyl är av ondo och att det blir bökigt att dra massa oljerör tvärs igenom bilen. Lösningen som jag ser det är att använda sig av olje/vatten värmeväxlare och sedan se till att vattenkylningen fungerar som det ska. Då borde oljetempen också hålla sig på korrekt nivå. Nu har jag skakat fram en värmeväxlare från Alfa 156 samt en från Volvo 740 Turbo. Den som passar bäst kommer att monteras. Vi pratar alltså om modellen som skruvas fast mellan oljefiltret och blocket... Hur är praktiska erfarenheter av dessa? Jag ser det som ganska ellegant lösning, oljan värms upp snabbare tack vare att kylvatten värmer upp den också och det blir färre trycksatta oljeslangar. Man slipper också bry sig om kylarplaceringen.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Tänkte bara tipsa om att en liknande lösning finns på Golf II 16v om inte nån av dom inköpta burkarna skulle passa bra.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
FAAAN OCKSÅ!
Alfa verkar köra någon sorts specialgänga på sina filter...det diffar typ 0.5mm. Jag får inte på SAAB (eller VOLVo) oljefilter på den!! Dessutom har det visat sig att det jag trodde var värmeväxlare från Volvo inte var något annat än oljefiltersförflyttare med uttag för extern oljekyl. Grrrrr! Volvo och SAAB har samma filtergänga i alla fall. Jag får helt enkelt leta reda på värmeväxlare från Volvo. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
sitter på sena nissan 200sx s13 också, är de 93 och framåt måne?
iaf så är ju de motorerna ökända för att lagerrasa pga hög oljetemp, vad jag har hört är inte dom senare bättre. Vet inte om de är nissans konstruktion som är dålig eller heller principen. Iofs kan de väl vara ett problem med hela kylsystemet som bidrar till detta. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Jag har för mig att det sitter en värmeväxlare på min 940 (B230FK) men jag kan ha fel... Ska ta och kolla en extra gång. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
Japp, det verkar bara vara Volvo 940 med turbo som har värmeväxlare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Va bra... då slipper jag knalla ut på parkeringen
_________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
|
Hör och häpna så passar Alfa 156 värmeväxlare på SAAB block, dock är gängan mot filtret annorlunda...så vi får väl köra på Alfa Romeo filtrar...dom ser så klena ut dock. Det kanske finns fler tillverkare som har Alfa gängstigning på sina oljefilter?
_________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Alfa 156 har M20x1,5. För att se vilka filter som passar, gå in på http://www.mann-hummel.com/mf_prodka
Edit: fixade länken, en punkt hade smugit sig in på slutet. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Visst, men den är integrerad i vattenkylaren. Funkar kanon att kyla tex servon med men i just det här fallet så är det nog inte vad som söks... _________________ Karl Brag |
||||||
M20x1,5 har även mazda... Mycket intressant man kunde söka på deras sida.. dock funka länken inte så bra, man fick gå till http://www.mann-hummel.com välja Mann-filter online catalog och sen region... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur bra funkar OEM värmeväxlare?
|
1 besök senaste veckan (2762 totalt) |
