Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skruva bur
1826 besök totalt
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Skruva bur

Finns det några nackdelar med att skruva ihop en bur från te.x. guss? Blir den svagare?
Jag menar om man svetsar en platta i änden på rören och borrar hål, drar en gängstång igenom och skruvar fast. Det borde inte försvaga den nämnvärt.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Du får nog förklara lite närmare hur du menar för jag fattar iaf inte hur du tänkt göra.
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
ok, en snabb bild i paint får illustrera det hela.



Skulle detta funka tror ni?

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



triss skrev:
ok, en snabb bild i paint får illustrera det hela.



Skulle detta funka tror ni?


Det du har kallat "huvudbåge", ska inte det vara golv med förstärkningsplattor?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Jo, det också. Men min tanke var att skruva ihop buren innan den skruvas i bilen.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Ska du skruva bur-rören så får/måste väl du göra nåt liknande det här:


Edit: Bättre bild

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
ok, så det är inte att rekommendera att göra som jag tänkt.
Då svetsar jag nog till en halvbur istället.
Blir buren mycket svagare om man borrar fyra hål i huvudbågen. Då kan man ju skruva strävorna som går framåt och på så vis ha helbur när man känner för det.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



triss skrev:
ok, så det är inte att rekommendera att göra som jag tänkt.
Då svetsar jag nog till en halvbur istället.
Blir buren mycket svagare om man borrar fyra hål i huvudbågen. Då kan man ju skruva strävorna som går framåt och på så vis ha helbur när man känner för det.


Borde väll funka, Man brukar ju borra hål för 4-6punktsbältet....

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



rent spontant så måste du ju få brytkrafterna på fel ställe med din lösning, brytet blir ju mellan din påsvetsade platta och huvudbågen, och plattans yta är ju större än rörets, vilket inte kan vara bra och det kan ju vara svårt att fixera den riktigt!

däremot att använda hylsor som Roggaman visade är ju utmärkt! jag vet inte om man får göra på ngt annat sätt? jag helsvetsade buren som jag monterade i min banbil då jag vet att jag inte skall ha ut den igen

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



På min Heigobur så sitter det dels muffar men även svetsade öron i bågen. Rören som är fästa i öronen har en gaffelände som man drar en skruv genom och gaffeländarna är gängade i rörändarna. En vänster och en höger så att det blir som en vantskruv.




_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Skruva banåkabil
Skruva bur
1826 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande