| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylarproblem till min se7en..
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4751 totalt) |
|
Problemet är rätt enkelt egentligen, eller? Kör med en Mikunibestyckad pintomotor och fick tipset att använda Nissan micras kylare... Denna är ju till en 1liters motor och min är på 2liter men då min bil är lättare så skulle det ändå gå enligt andra byggare av samma biltyp. Grejen är den att den kokar hela tiden.. Micrakylaren har ju inget expansionskärl. Som senaste försök till lösning tog jag bort termostaten om det skulle vara den som strular. Kan det vara så att cellerna i kylaren är igensatta?? När jag fyller systemet så går det i lite mer än 4 liter. Hoppas på hjälp för den är ruskigt kul att köra... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Kylare.
Kolla om du får plats med en volvo tropik kylare kostar ny 1400:- om du vill kan du få mått i kväll. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Har du fått systemet helt luftfritt? Ibland kan stående luftfickor få det att koka.
Testa också waterwetter. löjlig "magisk" produkt men den hjälper faktiskt, men kokar det hela tiden så skulle ja nog kika på en större kylare. Du har ju inget expansionskärl annars så kan det vara ett problem att folk sätter dem för lågt i sina hemmabyggda se7ens. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Kokande sevens med micrakylare är inte helt ovanligt.
Överhuvudtaget tycker jag att det rekomenderas en hel del saker till sevenbilar av byggare som inte är färdiga med sina bilar, vilket ofta resulterar i att det rekomenderas lösningar som kanske fungerar på byggbänken, men inte lika bra på vägen/banan. |
||
Det ligger nåt i det påståendet.
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Ligger verkligen nått i det påståendet...
Jag köpte iaf en polo kylare till min sjua. Motorn är än så länge en helt standard Opel gsi 16v, 2l på 150hk. Jag har iof bara kört runt 30 mil med bilen men har än så länge inte stött på några problem med kylningen. om jag har kört ett tag och står stilla så startar iof elfläkten relativt fort, men jag har ingen koll på vid vilket gradtal termokontakten slår till den heller... Jag använder expansionskärl från volvo 740, för ett expansionskärl bör man väl ha? Edit: Jag köpte ju en ny kylare, gamla kylare har en tendens att tappa sin kylförmåga... En ny är ju inte så dyr ändå. |
||
|
Annan struntsak som också kan bli fel och påverka kylningen, elfläkten, vilket håll snurrar den åt/hur är bladen vinklade?
Ska den sitta på framför eller bakom på kylaren? En del missar detta och sätter den på fel sida.
|
||
|
Jag har en kylare från en Volvo (360 eller 460, minns inte vilken som inte rymdes
)
Den har fungerat bra de ca 800 mil jag hunnit med. Edit, Vovo 440-460 kylare har jag, 360kylaren är för bred. |
||
|
hejsan jag kan bara rekomendera en kylare till mercedes 190. dom har ju 2 liters maskin bla.. Och det är en liten kylare men ganska så tjock.... vet om en seven med 2,4 liters maskin som funkar utan värme bekymmer..
mvh Michael Th _________________ Michael Thulesius |
||
|
Tack för alla tips, som det ser ut nu så blir det först en rensning av kylaren och sen peta dit ett expansionskärl av lämpligt snitt som passar... typ volvo som bilden ovan.
Ska expansionskärlet monteras på den tunnare anslutningen från vattenpumpen och en från den lilla nippeln på kylaren? Vill inte börja svetsa i bilen för att byta kylare redan nu i höst, det tar vi sen i vinter när det inte är väder att köra längre.. har så lite tid att köra så jag kan leva med att den kokar nån gång, vill ju njuta av de fina höstdagarna.. Motorn kommer att få en rejäl översyn nu i vinter för den drar lite mycket olja så ventiltätningarna ska bytas samt att den ska trimmas in så jag får den effekten som den kan ge.. Är det mikuniförgasarna som gör den så ruskgt varvvillig? från 5-6000 varv så sticker den upp över 8000 utan att man hinner blinka har inte vågat testa maxvarv och det är väl inte bra för motorn heller?? /svante _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Ska du varva 8000 så borde du nog få kolvar/stakar viktjusterade och sen en balansering av hela motorn...?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Vet att motorn är trimmad för rally, killen jag köpte den av pysslade bara med volvo så jag fick den för struntpengar... Har en pintomotor till stående i garaget som är otrimmad som jag hade tänkt pilla med i vinter men det blir nog rallymotorn som får en rejäl översyn istället.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Har kommit ett steg närmre lösning på problemet men har lite frågor...
Har införskaffat en mercedeskyl från en 190:a liten och smidig tyvärr sitter anslutingarna på yttersidorna så jag behöver tips på 90graders vinklar att sätta på. Sen blev det också ett expansionskärl från en volvo 900serie (det mesta av bilen var mosat så det var svårt att se vad det varit). Fråga nummer två blir då... den lilla anslutningen som sitter på vattenpumpen är väl den som ska kopplas till "plastbollen". Hur högt behöver behållaren sitta, räcker det med att den sitter ovanför övre ramrör? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Mitt Volvo expansionskärl sitter fäst på torpedväggen vid scuttlen, då sitter den med botten precis ovanför kylarens högsta höjd och ovanför toppen på motorn också. De som jag vet kört med likadana expansionskärl och Volvomaskiner har satt dem i höjd med toppen men så högt som möjligt under huven. Jocke, med Dala7an, satte sin för lågt först direkt ovanpå ett övre ramrör bredvid/mellan motor och kylaren och höjde den sedan med en plåt och mig veterligen så har han sluppit kylproblem. Såhär sitter mitt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (första bilden) Edit: hör med Megablade annars hans verkar sitta så som du tänkt. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Där är gott om plats där du visar så där borde det bli bra, bara det inte blir för långa slangar ?!? men de gör kanske inget? Kan sätte en bit aluminiumrör istället för slang kanske, den ska ju gå förbi grenröret på vägen. Tror jag får sätta nåt som tätar ner mot pedalstället, vill ju inte ha kokande kylarvatten på mina små fossingar...
Har nån nåt bra tips angående rörböjar mellan kylare och motor? edit, glömde bilden _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
original på tex en Volvo 740 så är det nog lika långt mellan kylaren och kärlet så det borde väl fungera?
Jag har ju en box över mitt hängande pedalställ som sitter precis som ditt. Det gör ju också att skyddar lite mot damm och vätskor och borde i ditt fall även gälla värme. Mina fötter kokar redan av närliggande avgasrör så lite kokande kylvatten skulle bara svalka....
|
||
|
Jag har planer på en skiljevägg som går upp och tätar mot huven, tror det blir bra. Ska bara skaffa mig lite tid också... nån som vet var man kan köpa det
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
tid... i tid-ningsaffärn
rörkrökar.. hos närmaste vvs/ rörkrökare, koppar rör/vinklar. som hårdlöds eller tenn löds sedan lite snygg färg.. sedan raka slang bitar.. eller en stund hos skroten rotande under div huvar efter passande original slang... suck..
mvh _________________ Michael Thulesius |
||
|
I natt blev det bara 4,5timmars sömn, fastnade i garaget...Gäsp..
Det blev raka rörbitar lackade i värmebeständig mattsvart dessa sattes samman med slangbitar. Upptäckte att jag glömt fästet till kärlet på skroten får ragga ett nytt...
Kan expansionskärlet hamna FÖR högt? Där är en min markering på behållaren är det lämpligt att den kommer lite högre(5cm) än underkant på toppen? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Jag kör med 2 st seriekopplade Volvo 440 kylare (har svetsat egna gavlar) och drar vattnet genom den bakre först för att "för-kyla".
Jag har en T5 motor med ca 290 pållar och min bil har aldrig gått varm med den kylaren. // Staffan
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4751 totalt) |