| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: VLN #10 2005 - Sabine Schmitz vs. Jürgen Alzen
|
3793 besök totalt |
|
Borde inte diskussionen istället handla om varför Manthey's gula samt M3:orna, Vipern etc. kör ifrån dem båda?
Sedan kan jag inte låta bli att tycka att Sabines vinkande är ytterst charmigt... _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
|
Dra mig på en liten liten kärra vad det går.....
Håller med om att vinkandet är väldigt charmigt...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Nu börjar det bli riktigt intressant, 1:a handsinfo från en av de inblandade förarna!!! En eloge för att du ringde henne! Ett par funderingar bara som jag är nyfiken på: om nu Alzens bil verkligen har traction control, är det inte lite märkligt att han inte verkar ha någon nytta av den? Normalt går ju bilar med TC mer eller mindre som på räls, men stundtals far han ju omkring som en blöt tvålbit på nyvaxad is! 500 hk? Det låter väldigt mycket, vad är det i så fall för motor de stoppat i? Manthey plockar väl ut ca 490 hk ur sin egenutvecklade 3.9-litersmotor som jämförelse. Borde inte Alzen i så fall dessutom dra ifrån Sabine mer på rakorna? Inte ens ner mot Schwedenkreuz eller upp för Kesselchen ökar avståndet nämnvärt. Att duktiga racerförare säger att han/hon kör bra ligger oftast i deras natur så det kom inte som någon chock. Om du ringt Jürgen Alzen hade han förmodligen sagt något liknande om sin egen körning... Lösningen är väl att ringa Stuck och be honom om en kommentar!
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
|
Den här infon fick jag från Mike på Renn.tv som alltså gjort filmen.
After the Turbo had a massive crash the race before they prepared a 996 Cup, but with sequential gearbox, lots (!!) of power etc. Usually I have a cam installed with Alzens, but Juergen wanted to drive without, so I put it into Sabine's car. Next time he knows better ;-) The Bilstein Porsche (spin in Merc.Arena) with Patrick Simon driving had intermediates installed, after 4 hours they won the race! Att inte Alzen drar ifrån - trots effektövertag - är säkert beroende på vätan. Även med traction control så måste man nog vara lite försiktig i sådan väglag och säkert går den in och stryper både här och där. Jag tycker absolut inte man kan klaga på Alzens körning men säkert tyckte han det var lite jobbigt att bli omkörd på yttern i Eschbach - det skulle i alla fall jag ha tyckt!
Kul att Sabine är "back in business" igen! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Motorn i Mantheys GT3 MR lämnar nog en bra bit över 500 hk. Gatversionen av deras 3.9:a ger ju 440 hk så 490 hk i raceskick är säkert när den är förkyld.
_________________ Anders Dauner |
||||||||
Kan det bero på att han kör där det är som halast?
Ingen aning vad för motor de har och tror dessvärre inte vi kommer få veta det heller. Att Manthey bara skulle ha 490 hk är en inte det minsta sannolikt i min mening och även om det inte är mer så finns det väl inget som säger att det är max vad som går att plocka ut.
Kan det bero på att han kör där det är som halast?
Skämt åsido, Sabine har bättre spår och därmed mer fart med sig ur kurvorna och det är svårt att slå även med ca. 100 hk till.
Det är möjligt men inte speciellt relevant eftersom Sabine sa att Alzen körde dåligt, inte att hon körde bra.
|
||||||||
Betydligt mer effekt än Sabine, i storleksordningen 100-150 hk gör sitt till. Men man kan fråga sig varför inte Alzen hänger med.
|
||||||||
|
Väldigt bra körning, verkligen imponerande! om Sabine eller Jürgen Alzen är den bättre föraren vill jag låta vara osagt, dock tror jag att vi alla kan enas om att Sabine definitivt är den sötare och charmigare av de två!
Har hon varit "ur spel" eller vad? _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||||||
Vad jag menade var att hennes racingframträdanden har ju varit ganska sporadiska de senaste åren. Vad jag vet har hon "bara" gjort inhopp i 24-timmars de senaste åren och inte ens det har ju varit varje år. Jag gissar att med tanke på nye pojkvännens intressen och möjligheter så kan det bli lite bättre frekvens på racinginsatsern för Sabine i framtiden. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Alzens motor är också på 3.9-liter. Så den "lätt modifierade" cup-bilen är inte bara chippad.
||||||||
Hindrar reglementet att gå upp till 4,1 liter? Det är ju en lite vanligare storlek att välja när man vill förstora en 996 turbo eller GT motor. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Nej, reglement hindrar dig inte, men du åker upp i en klass där du kanske inte vill vara med en sugmotor-porsche. 4.0 och upp till 6.2-liter (har jag för mig) är största klassen där tex 996 turbo och Viper klassar in. _________________ Anders Dauner |
||||||||
Intressant att de har en övre gräns, får man inte köra med större än 6,2 liter? Hur mycket tillägg räknar man med för överladdat? _________________ Anders Hansson |
||||||||
Det känns som att den övre gränsen tillkom enbart för att straffa Vipern.
För turbo räknas motorvolym *1.7. För kompressor är det *1.4. _________________ Anders Dauner |
||||||||
|
ok, lite info till bröderna Alzens försvar kanske kan vara på sin plats, även om jag fortfarande tycker att Sabine var den starkare i det här fallet.
Motorn leverades från RS-Tuning kl. 06:00 på fredagmorgonen innan racet. Kl. 14:00 installerades och programerades traction control och gearcut. 15:00 monterades airbox och 15:45 stod bilen "race ready". 16:00 var man ute för en första roll out. Även om jag utelämnat en del av händelseförloppet så är det imponerande. Hela race rapporten finns att läsa här: http://20832.com/forum/viewtopic.php?p=34154#34154 Märkligt nog så nämns ingenting om att en tjej skulle ha kört om Jürgen på utsidan i Wipperman/Eschbach. Det kan ju trots allt vara så att det aldrig hände.
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Film: VLN #10 2005 - Sabine Schmitz vs. Jürgen Alzen
|
3793 besök totalt |