Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mitt triggerhjul har spruckit. Varför?
3717 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Mitt triggerhjul har spruckit. Varför?

Vad har hänt med mina triggerhjuls infästningar?

Som jag har visat i min bil tråd hur jag byggde
mitt hjul så har hjulet svarvats och svetsat på högsta läge (250A svets)
för att det verkligen skulle bränna fast i remhjulet.

När jag var på GR senast så sa det bra titching och bilen dog....
efter ca 15sek eftertanke så kom jag fram till att det måste ha varit
triggerhjulet som gav upp, och ja mycket riktigt.

skall sägas att hjulen är balanserat & riktat i svarv efter svetsning.

Så alla svetsare / Matrialvetare vad har orsakat detta???
motorn varavar 7000rpm








_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Jag får ta och svara för svetsarnas räkning att du måste ha världens tröttaste 250 amp svets, för sånt där tunt gods så ska svetsarna flyta ut bättre.
Desutom blir Mag svetsar ganska spröda.

edit: jaha nu kom det tydligen fler bilder... är remhjulet gjutet?
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



jag tycker det ser ut att vara lite lite svets ... hade det vart mitt hjul hade jag nog lagt en likadan sträng mellan varje .... men det är bara en "eduated guess" ...

vad kan det annars vara ...
olika material i skiva/tråd/remhjul?
föroreningar i svetsen?
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Min tanke är att G-krafter har knäckt min "design"
Triggerhjulet väger exact 382g.

Skall väll oxå sägas att remhjulet glödde på insidan efter varje svets...
så värst slö borde den inte varit. varje svets är ca 15mm stora i verkligheten

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tycker inte det ser ut att vara 250 ampere bakom de där svetsarna.
Det borde ha bränt igenom ordentligt tycker jag,

Förvärm och svetsa igen eller svetsa med kraftigare MIG/MAG eller använd MMA/pinne och sätt fast det. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Kollar man på dom svetsar som är klockan 6 och 8 så ser man att dom inte riktigt bränt in tillräkligt. Sen på den där det är bortbrytet är det bara genombränt halvvägs.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Ajden skrev:
Kollar man på dom svetsar som är klockan 6 och 8 så ser man att dom inte riktigt bränt in tillräkligt. Sen på den där det är bortbrytet är det bara genombränt halvvägs.


Hur förklaras denna sprickbildning som är på alla svetsar?
svetsarna har ju spruckit på mitten och inte mot remhjulet (bara en) eller triggern??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Jovani skrev:
Ajden skrev:
Kollar man på dom svetsar som är klockan 6 och 8 så ser man att dom inte riktigt bränt in tillräkligt. Sen på den där det är bortbrytet är det bara genombränt halvvägs.


Hur förklaras denna sprickbildning som är på alla svetsar?
svetsarna har ju spruckit på mitten och inte mot remhjulet (bara en) eller triggern??


Vet fackstiskt inte riktigt.
Men mig svetsar blir väldigt hårda och spröda, så dom har enklare att spricka eller lossna från materialet än tex pinne och tig.
Men det jag tycker är konstigt är att den inte riktigt är några brytande krafter mot svetsarna.

Hoppas det är någon material expert som ser det här som kan förklara.
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Det kan ju bero på att triggerhjulet kommer i egensvängning, på något varvtal som du tycker om att ligga och köra på. Med så få fästpunkter, så är det inte omöjligt att det uppstår en del resonans. Jag skulle fästa upp vid lite jämnare mellanrum.
Jag tycker för övrigt att svetsarna ser klena ut. Mer ström!

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Ser ut som svetsen börjat spricka i ena änden och sen längs med svetsen. Vet inte om det hjälper men om man lägger en svets som ser ut så här istället (---) dvs bryter den längsgående svetsen med en tvärgående i varje ände + att man gör längre svetsar med högre ström. Syns juh att svetsen inte fått fäste i den gjutna? materialet.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Vad har hänt?

Jovani skrev:
Vad har hänt med mina triggerhjuls infästningar?

Som jag har visat i min bil tråd hur jag byggde
mitt hjul så har hjulet svarvats och svetsat på högsta läge (250A svets)
för att det verkligen skulle bränna fast i remhjulet.

skall sägas att hjulen är balanserat & riktat i svarv efter svetsning.

Så alla svetsare / Matrialvetare vad har orsakat detta???


Problem nr 1 skulle jag gissa att det ena (remhjulet) är mer eller mindre gjutjärn och triggerhjulet något helt annat stål. Dessa har olika värmeutvidgning så varje gång du får lite värme i bitarna kommer de vilja bryta isär. Det räcker med 80-100 grader, många gånger samt vibrationer etc. Har sett liknande scenarion och många spricker.

Sedan blir det en spröd svets med mig/mag som mest lämpar sig för att svetsa bilplåt etc.

Skulle ta och bulta fast triggerhjulet, eventuellt med en centrumstyrning. Alternativt borra hål i svänghjulet för magnetrigger.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det kanske vore en god idé med några radiella slitsar i triggerhjulet.
Eller skulle de fungera som brottanvisningar så att hjulet spricker istället?

_________________

Rice and shine
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



lite dålig genombränning är det nog allt...

men nått som är svårt att ha koll på är ju torrsionssväningar, sånt borde ju kunna spela in.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
okidoki.
Har nu funderat på lösningar fram och tillbaka å tror det blir som så här:

Värma bägge bitarna till ca 250° i en ungn, inom ett par sekunder efter
utagandet ur ungnen helsvetsas bägge bitarna både på fram och baksida.

Låter "paketet" svalna i egen takt.
Upp i svarven för att kolla att inget har slagit sig.
Lämnar paketet till en balanserare (Spaldings axel) som får balansera det
efter konstens regler

Vad tror ni om detta??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Wannabee
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 12



Håller med "Rolle Scirocco", grundproblemet är nog att det är mer eller mindre "inkompatibla" material. Det är inte orealistiskt att temperaturutviddgningen gör att rörelsen vid svetsen är över 5 hundradelar, vilket i sin tur ger upphov till stora krafter.

Jag tror alltså att din föreslagna lösning angriper symptomen och inte problemet.

_________________
Staffan Karlsson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hade satt ihop det med en "pinnrem" (pinnsvets). Då menar jag att man kokar ihop det rejält, men inte helsvets runt om.
Det finns ju även elektroder som är avsedda för artskilda material och som har segt gods och kanske orkar följa med rörelserna i bitarna. Rostfritt svetsgods är segare och mer följsamt, typ OK 61.30 (lättsvetsat på köpet)

Ett annat alternativ är ju att göra ett skruvförband.
Svetsa öron i ena delen och sätt ihop det med genomgående skruv och mutter.


Vill tillägga att jag inte är bildad nog för att säga "så här kan du göra, det fungerar". Det blir trail and error för det mesta och det brukar funka bra..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Jovani skrev:
okidoki.
Har nu funderat på lösningar fram och tillbaka å tror det blir som så här:

Värma bägge bitarna till ca 250° i en ungn, inom ett par sekunder efter
utagandet ur ungnen helsvetsas bägge bitarna både på fram och baksida.

Låter "paketet" svalna i egen takt.
Upp i svarven för att kolla att inget har slagit sig.
Lämnar paketet till en balanserare (Spaldings axel) som får balansera det
efter konstens regler

Vad tror ni om detta??


Tror samma fel kommer hända igen...

Borra ur triggerpunkter i svänghjulet eller fräs av lite på något befintligt remhjul istället. Eller gör ett hjul med styrning (ala fälg) där du bultar fast triggerhjulet.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Nu när det ändå pratas om MIG/MAG svetsars sprödhet.

Jag upplever att en MIG/MAG -svts som inte varit varm nog blir hårdare att slipa ner än en med mer värme/gemombränning.

hårdare brukar innebära sprödare.

Är det någon av er duktiga svetsare som har några kommentarer? är det så eller inbillar jag mig bara.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:

Är det någon av er duktiga svetsare som har några kommentarer? är det så eller inbillar jag mig bara.


Jag kan ge en kommentar, även om du inte frågade mig direkt..

Jag vill hålla med dig. Bränner det igenom ordentligt så håller det bättre. Det spricker inte lika lätt.

Hårdare betyder så vitt jag vet oftast sprödare. Om vi tar stellit som exempel, vilket jag ofta påläggsvetsar slitytor med, så är det extremt sprött. Tillsatstrådarna bryter man av lätt vid böjning. Stellit, åtminstone den kvalisort jag har på jobbet, erhåller cirka 60 HRC (om jag minns rätt, det låter lite högt men jag är nära på säker på hårdheten här) i svetsgodset om det får läggas på korrekt vis.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Tycker inte det ser ut som någon smidig lösning, nästan så det bjuder in till probl. bara genom att titta på det.

Kan du inte välja i sprutet hur du vill trigga på veven, själv kör jag med tre skruvskallar som triggar veven. (sitter på vibrationsdämparen) .

Ev att du gör ett nytt triggerhjul fram som du fäster genom samma bulthål som remhjulet så du kan lägga plan mot plan och bara dra dit det.

Kör du med hallgivare bör du ha en triggeryta som är ca: 8mm.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Skruva banåkabil
Mitt triggerhjul har spruckit. Varför?
3717 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande