| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mitt triggerhjul har spruckit. Varför?
|
3717 besök totalt |
|
Mitt triggerhjul har spruckit. Varför?
Vad har hänt med mina triggerhjuls infästningar? Som jag har visat i min bil tråd hur jag byggde mitt hjul så har hjulet svarvats och svetsat på högsta läge (250A svets) för att det verkligen skulle bränna fast i remhjulet. När jag var på GR senast så sa det bra titching och bilen dog.... efter ca 15sek eftertanke så kom jag fram till att det måste ha varit triggerhjulet som gav upp, och ja mycket riktigt. skall sägas att hjulen är balanserat & riktat i svarv efter svetsning. Så alla svetsare / Matrialvetare vad har orsakat detta??? motorn varavar 7000rpm
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Jag får ta och svara för svetsarnas räkning att du måste ha världens tröttaste 250 amp svets, för sånt där tunt gods så ska svetsarna flyta ut bättre.
Desutom blir Mag svetsar ganska spröda. edit: jaha nu kom det tydligen fler bilder... är remhjulet gjutet? |
||||
|
jag tycker det ser ut att vara lite lite svets ... hade det vart mitt hjul hade jag nog lagt en likadan sträng mellan varje .... men det är bara en "eduated guess" ...
vad kan det annars vara ... olika material i skiva/tråd/remhjul? föroreningar i svetsen? |
||||
|
Min tanke är att G-krafter har knäckt min "design"
Triggerhjulet väger exact 382g. Skall väll oxå sägas att remhjulet glödde på insidan efter varje svets... så värst slö borde den inte varit. varje svets är ca 15mm stora i verkligheten _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Jag tycker inte det ser ut att vara 250 ampere bakom de där svetsarna.
Det borde ha bränt igenom ordentligt tycker jag, Förvärm och svetsa igen eller svetsa med kraftigare MIG/MAG eller använd MMA/pinne och sätt fast det. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Kollar man på dom svetsar som är klockan 6 och 8 så ser man att dom inte riktigt bränt in tillräkligt. Sen på den där det är bortbrytet är det bara genombränt halvvägs.
|
||||
Hur förklaras denna sprickbildning som är på alla svetsar? svetsarna har ju spruckit på mitten och inte mot remhjulet (bara en) eller triggern?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Vet fackstiskt inte riktigt. Men mig svetsar blir väldigt hårda och spröda, så dom har enklare att spricka eller lossna från materialet än tex pinne och tig. Men det jag tycker är konstigt är att den inte riktigt är några brytande krafter mot svetsarna. Hoppas det är någon material expert som ser det här som kan förklara. |
||||
|
Det kan ju bero på att triggerhjulet kommer i egensvängning, på något varvtal som du tycker om att ligga och köra på. Med så få fästpunkter, så är det inte omöjligt att det uppstår en del resonans. Jag skulle fästa upp vid lite jämnare mellanrum.
Jag tycker för övrigt att svetsarna ser klena ut. Mer ström! Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Ser ut som svetsen börjat spricka i ena änden och sen längs med svetsen. Vet inte om det hjälper men om man lägger en svets som ser ut så här istället (---) dvs bryter den längsgående svetsen med en tvärgående i varje ände + att man gör längre svetsar med högre ström. Syns juh att svetsen inte fått fäste i den gjutna? materialet.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re: Vad har hänt?
Problem nr 1 skulle jag gissa att det ena (remhjulet) är mer eller mindre gjutjärn och triggerhjulet något helt annat stål. Dessa har olika värmeutvidgning så varje gång du får lite värme i bitarna kommer de vilja bryta isär. Det räcker med 80-100 grader, många gånger samt vibrationer etc. Har sett liknande scenarion och många spricker. Sedan blir det en spröd svets med mig/mag som mest lämpar sig för att svetsa bilplåt etc. Skulle ta och bulta fast triggerhjulet, eventuellt med en centrumstyrning. Alternativt borra hål i svänghjulet för magnetrigger. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Det kanske vore en god idé med några radiella slitsar i triggerhjulet.
Eller skulle de fungera som brottanvisningar så att hjulet spricker istället? |
||||
|
okidoki.
Har nu funderat på lösningar fram och tillbaka å tror det blir som så här: Värma bägge bitarna till ca 250° i en ungn, inom ett par sekunder efter utagandet ur ungnen helsvetsas bägge bitarna både på fram och baksida. Låter "paketet" svalna i egen takt. Upp i svarven för att kolla att inget har slagit sig. Lämnar paketet till en balanserare (Spaldings axel) som får balansera det efter konstens regler Vad tror ni om detta?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Håller med "Rolle Scirocco", grundproblemet är nog att det är mer eller mindre "inkompatibla" material. Det är inte orealistiskt att temperaturutviddgningen gör att rörelsen vid svetsen är över 5 hundradelar, vilket i sin tur ger upphov till stora krafter.
Jag tror alltså att din föreslagna lösning angriper symptomen och inte problemet. _________________ Staffan Karlsson |
||||
|
Jag hade satt ihop det med en "pinnrem" (pinnsvets). Då menar jag att man kokar ihop det rejält, men inte helsvets runt om.
Det finns ju även elektroder som är avsedda för artskilda material och som har segt gods och kanske orkar följa med rörelserna i bitarna. Rostfritt svetsgods är segare och mer följsamt, typ OK 61.30 (lättsvetsat på köpet) Ett annat alternativ är ju att göra ett skruvförband. Svetsa öron i ena delen och sätt ihop det med genomgående skruv och mutter. Vill tillägga att jag inte är bildad nog för att säga "så här kan du göra, det fungerar". Det blir trail and error för det mesta och det brukar funka bra.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Tror samma fel kommer hända igen... Borra ur triggerpunkter i svänghjulet eller fräs av lite på något befintligt remhjul istället. Eller gör ett hjul med styrning (ala fälg) där du bultar fast triggerhjulet. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Nu när det ändå pratas om MIG/MAG svetsars sprödhet.
Jag upplever att en MIG/MAG -svts som inte varit varm nog blir hårdare att slipa ner än en med mer värme/gemombränning. hårdare brukar innebära sprödare. Är det någon av er duktiga svetsare som har några kommentarer? är det så eller inbillar jag mig bara. |
||||
Jag kan ge en kommentar, även om du inte frågade mig direkt.. Jag vill hålla med dig. Bränner det igenom ordentligt så håller det bättre. Det spricker inte lika lätt. Hårdare betyder så vitt jag vet oftast sprödare. Om vi tar stellit som exempel, vilket jag ofta påläggsvetsar slitytor med, så är det extremt sprött. Tillsatstrådarna bryter man av lätt vid böjning. Stellit, åtminstone den kvalisort jag har på jobbet, erhåller cirka 60 HRC (om jag minns rätt, det låter lite högt men jag är nära på säker på hårdheten här) i svetsgodset om det får läggas på korrekt vis. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Tycker inte det ser ut som någon smidig lösning, nästan så det bjuder in till probl. bara genom att titta på det.
Kan du inte välja i sprutet hur du vill trigga på veven, själv kör jag med tre skruvskallar som triggar veven. (sitter på vibrationsdämparen) . Ev att du gör ett nytt triggerhjul fram som du fäster genom samma bulthål som remhjulet så du kan lägga plan mot plan och bara dra dit det. Kör du med hallgivare bör du ha en triggeryta som är ca: 8mm. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Mitt triggerhjul har spruckit. Varför?
|
3717 besök totalt |
