| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material bärarmar
|
1, 2, 3 >> 15640 besök totalt |
|
Jag rekommenderar alltid ett mjukt material, det är bättre att det deformeras än går av om man kör på något.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Jag har använt både runda och fyrkantsprofiler i vanligt stål. Tidigare hade jag legerat stål för att vinna vikt, vilket man gör, men slutna profiler visade risk för snabbare rostangrepp innifrån. Fick sedan någon uppgift om att legeringar av den typen rostar lättare, så inides rostskydd måste till.
Sedan har vi det där med att coiloversen sitter i bärarmen så den får böjkrafter, vilket man måste ta hänsyn profilmässigt för, mer än materialmässigt. Annars är inte hållfastheten av så stora problem om man inte kör på något, men då kan det som Gustaf säger vara bra att det böjer sig. Den övre A-armen får tämligen små belastningar. orginal Pantera A-armar är vanligt järn i öppna u profiler, 3,5mm gods och 44x28 mm, undre fram. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Jag vill bara kommentera att det är på HÖJDEN bärarmarnas profil ska vara. Samt att coiloversens infästningsbeslag mot bärarmen skall vara ca 50 mm högt (35mm till hålet) och ha en baslängd på ca 100 mm mot A-armen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
om bilen väger under 1000 kg är 30 diameter ok. Men du måste ut med coiloversen närma spindeln. Den över A-armen kan vara 25mm diameter. På Panteran är den undre bakre A-armen i en rektangulär profil som är 40x20 (på"högkant) med 3,5 material. Det är ett bra val at ha rektangulär profil eftersom det ger stabilitet åt coiloversen. För den övre A-armen finns ingen sådan belastning så den kan vara rund med fördel, och kan även ha 2,5 mm vägg. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Hur är det med rostfritt rundmaterial? Vanligt SS2343 syrafast borde ju funka fint eller?
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Joodå, det går bra. Det jag fokuserar på vad gäller formen är att coiloversen vill böja profilen, därför är en oval eller mer rektangulär form bättre som undre A-arm. Man kan självfallet ha ett grövre rör men det kan förefalla klumpigt med uppåt 40 mm diameter. Men det blir ju snyggt med rostfritt, och det går fint att svetsa i. Nu finns det så många varianter och ideer om layouten på A-armar, och jag är mer nervös för detta som varandes den svagaste faktorn, och i mindre utsträckning själva materialet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Utformnngen eller layouten på A-armar har ofta många givna faktorer som bakre upprights, spindelledsinfästningar mm. Även måtte för deras infästningar påverkar. Jag gör gärna skisser men skulle vilja ha lite mer presiserad omständighet. Men en Panteraskiss kan jag alltid göra. Det finns bilder på mina egna A-armar på min hemsida. http://hem.passagen.se/hemipanter/ Ganska mycket i mitten av scrollningen. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Göran: No offence men sist jag var inne på din site så var den rörigare än "slask delen" på min hårddisk...
Du har inte funderat på att strukturera upp den lite? Dela upp den så att inte allt ligger på samma sida liksom. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Nu sitter inte jag med några materialtabeller här, men se till att det inte är för sprött. Jag är alltid lite tveksam till rostfritt material i hjulupphängningar, det gäller som sagt att man hellre har ett mjukt material som deformeras, än ett hårt som spricker/går av. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Men herregud när ska folk sluta tro på myten att rostfritt är sprött!!
Jag jobbar på världens tredje största tillverkare av rostfritt och vi har 240 olika rostfria legeringar som vi tillverkar med någorlunda regelbundenhet. Ta ett 2331 till exempel som är den legering jag jobbar mest med, den har en sträckgräns på ca 300MPa och en brottgräns på ca 800Mpa, och en brottförlängning på ca 50%. 2331 kallvalsar vi oftast till hållfastheter över 1000MPa och har då fortfarande en brottförlängning på runt 20% Naturligvis finns det rostfria legeringar som är mindre lämpliga men att dra allt rostfritt över samma kam och kalla dom för spröda är helt fel! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag tar inte kritik eller anmärkningar som är uttryck för en ärlig åsikt för offence. Anmärkningen syftar ju till att siten skulle kunna bli bättre . "Stökigheten" är jag också fullt medveten om. Jag får ju ett och annat svar från folk men har inte direkt hört något om stökighet, men det kan ju vara så att man upplever det som att vara kritisk att föra på tal.
Men jag ska se över det hela ordenterligt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Vilket rostfitt skulle du rekomendera som bärarm då? På mitt jobb jobbar mest med SS2333 och även SS2387 som är speciellt framtaget för vattenturbiner i hållfasthet både i slag och dragfastighet, heter även RHTG. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Åhh... ich want too... hehe... Nemen seriöst så blir jag mer o mer sugen på att bygga om framvagnen och såhär skulle det absolut se ut isåfall!! Har en bekant nere i Helsingborg som har sådana här bärarmar på sin Volvo 240 och det funkar kanon. Dessa är i rostfritt. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Problemet (för mig som besiktningsman för SFRo, i första hand) är att alltför många hembyggare tror att allt rostfritt alltid är bättre än vanliga konstruktionsstål. Det förekommer att man bygger av "skrot" (dvs överblivet material) från alla möjliga håll, det kan vara rör från mejerier, pappersbruk, konstprojekt, you name it...utan att man VET vad det är för material. Därför måste jag - tyvärr - hela tiden påminna folk som vill använda rostfritt om att kolla materialspecarna. Som jag sa, jag sitter inte med tabellerna här, och kan de inte utantill. Därför säger varken bu eller bä utan att få data för aktuellt material. Det är för övrigt inte unikt för rostfritt, även andra material vill jag se specifikation på om det inte är material som jag "kan". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Material bärarmar
|
1, 2, 3 >> 15640 besök totalt |